واشنگتن به دنبال کنترل و جلوگیری از نفوذ و توسعه چین در عرصه جهانی است و همواره این کشور را بعنوان رقیب اصلی خود در سطح بین المللی می داند. اما چین تا به امروز حاضر به دادن امتیاز به ایالات متحده آمریکا نشده است.

راز افزایش تنش در شبه جزیره کره چیست؟ / تکرار سناریوی جنگ اوکراین در شرق آسیا

در پی تشدید تنش‌ها بین سئول و پیونگ‌یانگ، کره جنوبی تأکید کرده که در صورت بروز هرگونه درگیری بین سئول و پیونگ‌یانگ، واشنگتن به کمک کره جنوبی خواهد آمد و «پایان رژیم کره شمالی» رقم خواهد خورد. این روزها با افزایش جنگ لفظی میان  رهبران سئول و پیونگ‌یانگ، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره  به اوج خود رسیده و در تازه‌ترین اقدام، روز جمعه کره شمالی ۲۰۰ گلوله توپ به سمت همسایه جنوبی(کره جنوبی) شلیک کرد. ارتش کره جنوبی هم در پاسخ رزمایشی با شلیک گلوله‌های جنگی برگزار کرد. همزمان کیم جونگ اون همراه با دختر خود هم از کارخانه تولید موشک‌های قاره‌پیما بازدید کرد.پیش از آن نیز «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی به منظور آمادگی برای رویارویی نظامی با آمریکا و کره جنوبی، دستور افزایش تولید پرتاب‌گرهای موشکی را صادر کرد.

جواد منصوری
جواد منصوری

در همین رابطه؛ جواد منصوری، کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت وگو با قدس درباره بالاگرفتن تنش میان دوکره  در طی چند روز اخیر، گفت:اتفاقات چند روز اخیر بین سئول و پیونگ‌یانگ بیشتر به یک بازی سیاسی و فضاسازی رسانه ای شباهت دارد که آمریکایی ها به دنبال بهره برداری تبلیغاتی بر علیه چین می باشند.این درگیری ها منجر به تنش در منطقه ( شرق آسیا و اقیانوس آرام) نخواهدشد.

وی تصریح کرد: واشنگتن به دنبال کنترل و جلوگیری از نفوذ و توسعه چین در عرصه جهانی است و همواره این کشور را بعنوان رقیب اصلی خود در سطح بین المللی می داند و در طی چند سال گذشته چندین چالش اساسی برای پکن هم در داخل و هم در عرصه منطقه ای ایجاد کرده است.اما چین تا به امروز حاضر به دادن امتیاز به ایالات متحده آمریکا نشده است.

او با اشاره به مسئله تایوان و دخالت واشنگتن در این منطقه، افزود:سال گذشته مقامات آمریکایی با سفر به منطقه تایوان کاری غیرمتعارفی در عرصه دیپلماسی انجام دادند این در حالی است که طبق مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تایوان جز خاک چین است ولی آمریکایی ها در طی سال های اخیر به دنبال تجزیه این منطقه(تایوان) از چین بودند.

  کارشناس مسائل شرق آسیا به موضوع دیگر در رابطه با تنش بین  آمریکا و چین اشاره کرد و افزود:مقامات کاخ سفید به دنبال تجزیه دو منطقه تبت و سین‌کیانگ در چین بودند و این دومنطقه دارای ساکنانی از مسلمانان و بودایی ها هستند اما با هوشیاری مقامات پکن این توطئه خنثی شد.

منصوری در ادامه اظهار داشت: بحث تحریک سئول و پیونگ‌یانگ  همواره در دستور کار آمریکایی ها قرار داشته  تا به نوعی پای چین به این مسئله باز شود، کره شمالی تنها دولتی در منطقه شرق آسیا است که وابسته به سیاست های چین می باشد.

وی تصریح کرد: دو کشور ژاپن و استرالیا در منطقه اقیانوس آرام و در همسایگی چین و دو کره واقع شدند و به هیچ عنوان تمایل به درگیری در این منطقه نمی باشند و از طرف دیگر دو کره نیز تمایلی به درگیری و جنگ بایکدیگر ندارند.اما به دنبال امتیاز گیری از یکدیگر هستند.

او در پایان گفت:اقداماتی که امروز آمریکایی ها در منطقه شرق آسیا انجام می دهند همان طرح و برنامه ای است که آنها در اوکراین برای روسیه طراحی کرده بودند تا از مسکو امتیاز بگیرند اما امروز نه تنها سیاست واشنگتن در این زمینه شکست خورده بلکه شاهد شکست کی یف پس از دوسال از مسکو می باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.