به نظر می رسد عقب‌نشینی زمینی اسرائیل از شمال غزه علی رغم تصور برخی به معنای آماده شدن برای نبرد با حزب الله نیست و عمدتاً به این دلیل است که بانک هدف ارتش اشغالگر تخلیه شده است

اسرائیل برای جنگ با حزب الله آماده می شود؟ / بررسی دلایل افزایش تنش در مرز فلسطین اشغالی و لبنان

همزمان با خروج دستکم چهار تیپ نظامی رژیم صهیونیستی از شمال باریکه غزه طی یکی دو هفته اخیر، همه چیز از برنامه ریزی صهیونیست ها برای تمرکز بر شمال و احتمال شعله ور شدن جنگ در جبهه هم مرز با لبنان حکایت دارد. هر چند تل آویو عقب نشینی نیروها از غزه را تاکتیکی و در مسیر تمرکز بر حملات هوایی عنوان کرده، با این حال بسیاری معتقد هستند این اقدام در نتیجه شکست میدانی از حماس و همچنین با هدف بازاریی نیروها برای آغاز تهاجمی تمام عیار علیه حزب الله است.

اسرائیل برای جنگ با حزب الله آماده می شود؟ / بررسی دلایل افزایش تنش در مرز فلسطین اشغالی و لبنان

تحولات میدانی هم گواه این مدعا است. در این راستا و در تحولی که نشان دهنده افزایش تنش می باشد، حزب الله لبنان روز گذشته شهادت «وسام حسن الطویل» (حاج جواد) از فرماندهان میدانی مقاومت را در حمله پهپادی دشمن صهیونیست تایید کرد. زد و خورد در محور شمال بویژه بعد از ترور صالح العاروری معاون سیاسی حماس در بیروت که با وعده انتقام حزب الله و سپس شلیک 62 موشک توسط مقاومت به پایگاه میرون همراه بود شدت گرفته است.

نشان شکست و نه پیروزی

مصدق مصدق‌پور نویسنده و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در تحلیل رخدادها در مرز شمالی فلسططین اشغالی و لبنان با بیان اینکه جنگ کنونی غزه درواقع به جنگ شخصی نتانیاهو و تنی چند از مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل برای بقا تبدیل شده است اظهار داشت:  درواقع به نظر می رسد عقب‌نشینی زمینی اسرائیل از شمال غزه علی رغم تصور برخی به معنای آماده شدن برای نبرد با حزب الله نیست و عمدتاً به این دلیل است که بانک هدف ارتش اشغالگر تخلیه شده است.

مصدق پور تصریح کرد: تمام اهداف قبل از شروع جنگ منهدم شده و تمام اهداف عملیاتی جدید بمباران شده‌اند. با وجود این، مقاومت فلسطین همچنان به عملیات خود علیه نیروهای اسرائیلی ادامه می‌دهد لذا خروج نیروهای اسرائیل از شمال غزه باخت آشکار اسرائیل از نظر عدم دستیابی به اهداف جنگی اعلام شده از سوی تل آویو است؛  دو عامل اساسی این باخت آشکار را توضیح می‌دهد؛ اول اینکه ارتش اشغالگر نمی‌تواند شمال نوار غزه را خانه به خانه یا تونل به تونل به اصطلاح پاکسازی کند. عامل اساسی دوم که نشان دهنده شکست این است که دولت اسراییل باید به تدریج سربازان ذخیره را دوباره به اقتصاد کشور تزریق کند تا اقتصاد این کشور راه اندازی شود و اطمینان حاصل شود که بخش‌های تولیدی در معرض آسیب قرار نخواهند گرفت که بهبود آن زمان زیادی طول خواهد کشید.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: درواقع این اقدامات به این دلیل انجام می شود که اسرائیل آشکارا در دستیابی به اهداف اصلی جنگ خود یعنی از بین بردن توانایی جنگی مقاومت تحت رهبری حماس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی و خارج کردن مدیریت غزه از دست حماس و پیدا کردن جایگزینی برای آن ناکام مانده است. در حال حاضر هم نبرد در غزه بیشتر به دلیل یک انگیزه سیاسی ادامه پیدا می‌کند؛ ارتش اسرائیل در حال حاضر تمام تلاش خود را برای اجرای تصمیم ایالات متحده برای انتقال جنگ از مرحله اول و دوم به مرحله سوم قبل از پایان ژانویه 2024 به کار می‌گیرد؛ این امر مستلزم آن است که جنگ با سرعت و شدت کمتر و به گونه‌ای مدیریت شود تا توجه کمتری به قتل عام اسرائیل و رنج مردم فلسطین جلب شود. درواقع واشنگتن پس از سه ماه کشتار وحشیانه در غزه، ارتش اسرائیل را ناتوان از حذف مقاومت ارزیابی کرده و بیشتر نگران احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای به ویژه در مرزهای شمالی اراضی اشغالی  با حزب الله لبنان است؛ ضمن اینکه بدون تردید رویکرد آمریکا در حمایت بدون قید و شرط از اسرائیل طی ماه‌های اخیر آسیب قابل توجهی به دولت جو بایدن در ابتدای دوره انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری وارد کرده است و آمریکایی‌ها که علاقه‌ای به گسترده‌تر شدن جنگ در منطقه ندارند، تلاش می‌کنند تنش بین حزب الله و اسرائیل را مدیریت کنند.

اسرائیل برای جنگ آماده می شود؟

مصدق پور با تاکید بر این مسئله که نتانیاهو به دلیل فشار فزاینده‌ای داخلی بی میل نیست که جبهه جدیدی را در شمال باز کند و تقابل نظامی را به یک جنگ گسترده منطقه‌ای تبدیل کند اظهار داست: البته این به معنای توانایی اسرائیل برای شرکت در یک جنگ گسترده نیست بلکه نتانیاهو سعی دارد شرایط منطقه را تا حدی بالایی متشنج کند تا آمریکا و اروپا را وارد معرکه سازد تا تضمین‌های لازم را از حزب الله بگیرند یا با اعمال فشار بر انصارالله یمن مانع از حملات آنها به کشتی‌های اسرائیلی شود. درواقع تشدید حملات به مواضع حزب الله لبنان، ترورهای مقامات فلسطینی و فرماندهان حزب الله نیز با هدف دست آوردسازی برای خارج شدن از فشار داخلی و تحریک حزب الله به واکنش و آغاز یک جنگ گسترده صورت می‌گیرد. با تمام این موارد بعید است که تنش‌ها بین حزب الله و اسرائیل منتج به یک تقابل گسترده شود و به نظر می‌رسد درگیری‌ها در مرزهای شمالی اراضی اشغالی به همان ترتیبی که تاکنون بوده ادامه پیداکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.