پیشنهاد سردبیر

این روز ها در حالی غرب آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی را به جشن نشسته که جنگ در اوکراین نیز به دو ساله شدن نزدیک می شود جنگی که برا مسکو و کی یف بشدت فرسایشی شده و با این حال هیچ راه پایانی برا آن قابل تصور نیست. 

افق های پیش روی جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۴

بر خلاف ظاهر، آمریکایی ها برای حفظ هژمونی خود همواره بر وجود میزانی از گسست در روابط کشورهای اروپایی استقبال می کنند. در این بین هر مسئله ای که منجر به اتحاد اتحادیه بویژه با روسیه شود از دید آنها باید  از میان برداشته شود. در این مسیر بسیاری تداوم جنگ در اوکراین را به نفع منافع ایالات متحده ارزیابی می کنند چراکه به این طریق هم روسیه را درگیر نبرد کرده و هم اروپا را وابسته به خود نگه می دارد.

با این تفاسیر، این روز ها در حالی غرب آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی را به جشن نشسته که جنگ در اوکراین نیز به دو ساله شدن نزدیک می شود جنگی که برا مسکو و کی یف بشدت فرسایشی شده و با این حال هیچ راه پایانی برا آن قابل تصور نیست. 

در همین رابطه؛ حمید حکیم،  کارشناس مسائل  بین‌الملل درباره آتیه این جنگ و راه های پایان دادن به آن در گفت و گو با قدس آنلاین، اظهار داشت: فرسایشی و طولانی شدن این جنگ به نفع واشنگتن می باشد آنها همواره تلاش دارند حوزه قدرت و نفوذ مسکو را دربین کشورهای اروپایی به ویژه اوکراین، استونی، مجارستان، لهستان، بلاروس، اسلوونی، اسلواکی، لیتوانی وغیره را کاهش دهند.

وی با اشاره به نظریه مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در رابطه با مقابله با قدرت روسیه در اروپا، افزود: برژینسکی مناطق پیرامونی اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه را برای ایالات متحده دارای اهمیت استراتژیک می داند و معتقد است؛کشورهای  اروپای شرقی اوکراین، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و به طور کل کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی و حتی کشورهای جنوب شوروی مانند ایران برای محدود کردن شوروی برای ایالات متحده آمریکا دارای اهمیت می باشد.

افق های پیش روی جنگ روسیه و اوکراین در سال 2024

جنگ اوکراین در دو  سطح محدود و نامحدود

او  با بیان اینکه جنگ  اوکراین از چند منظر قابل بررسی می باشد، گفت: درگیری بین مسکو و کی یف در دو سطح محدود(بین دوکشور) و نامحدود(در عرصه بین المللی ) مورد ارزیابی قرار می گیرد و به نوعی می توان به این نکته اشاره کرد که روسیه و اوکراین از جنگ خسته شده و خواستار پایان ان هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:جنگ در طی ماه های اخیر بصورت فرسایشی برا ی دوکشور تبدیل شده علاوه بر اینکه برای روسیه در این جنگ هزینه‌هایی وارد شده، به کشورهای اروپایی هم هزینه‌های هنگفتی وارد شده است. این دو موضوع در نهایت به نفع آمریکا تمام خواهد شد.

کارشناس امور بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: تا به امروز آنچه که روس ها مد نظرشان بوده رسیده اند ولی در برآورد خود برای جنگ کوتاه مدت موفق نبودند و آن هم به دلیل حضور بازیگران فرامنطقه ای از جمله آمریکا بوده است.

کی یف بازیچه غرب در برابر روسیه

حکیم در رابطه با اینکه کی یف نیز تنها کشوری است که در این جنگ دچار خسارت شده، گفت: اوکراینی ها در برابر روسیه تنها یک بازیگر از پیش بازنده بودند و آنچه تا امروز این کشور را در برابر روسیه نگه داشت کمک های بی نتیجه اروپایی ها  و آمریکایی ها از کی یف بود بطوریکه تا امروز بیش از ۳۰۰هزار سرباز اوکراینی در این جنگ کشته و زخمی شدند و هیچکدام از اهداف کی  یف به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه فرسایشی شدن جنگ بازی مسکو و کی یف در زمین واشنگتن است، گفت:تا به امروز ابتدا این جنگ موجب کاهش اعتبار و جایگاه کشورهای اروپایی در عرصه نظام بین المللی شد و از سوی دیگر آمریکای ها همواره جایگاه خود را در بین کشورهای اروپایی حفظ و خود را بعنوان عامل میانجی گر در این جنگ معرفی کردند. از نگاه مقامات کاخ سفید فرسایشی شدن جنگ منجر به شکست مسکو خواهد شد.

  او در پایان با ارائه طرحی بعنوان راه میانه برای جنگ اوکراین، معتقد است: ابتدا اینکه این جنگ در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید اما به شکل زیر پوستی ادامه دار خواهد بود، ضمن اینکه عوامل ژئوپلتیکی در شرق اوکراین بر آینده این جنگ تاثیر گذار خواهد بودهمچنان که کریمه در سال ۲۰۱۴ در منطقه بین کی  یف و مسکو حساس و مهم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.