همزمان با ادامه کشتار و جنایات صهیونیست‌ها قرار است دیوان دادگستری بین‌المللی، امروز و فردا (۲۱ و ۲۲ دی) به اتهام ارتکاب نسل‌کشی فلسطینیان مظلوم در غزه از سوی رژیم اسرائیل رسیدگی کند.

جهان در انتظار مجازات جنایتکار قرن

به گزارش قدس آنلاین،آفریقای‌جنوبی هفته گذشته شکایتی ۸۴صفحه‌ای در خصوص «اقدامات اسرائیل با ماهیت نسل‌کشی علیه فلسطینیان» را تقدیم دادگاه لاهه کرد و خواستار صدور دستور موقت برای توقف حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه شد؛ اقدامی که با استقبال دو کشور ترکیه و مالزی مواجه شد. جالب آنکه حدود ۴۰۰روشنفکر و فعال یهودی ساکن فلسطین اشغالی نیز طوماری را در حمایت از این شکایت امضا کرده‌اند. 

دیوان دادگستری بین‌المللی عالی‌ترین نهاد حقوقی سازمان ملل متحد است که سال۱۹۴۵ برای رسیدگی به مناقشات و اختلافات میان کشورها تأسیس شد. آفریقای‌جنوبی و اشغالگران قدس کنوانسیون نسل‌کشی۱۹۴۸ را امضا کرده‌اند؛ موضوعی که صلاحیت قانونی قضاوت درباره این پرونده را به دیوان می‌دهد. 

تل‌آویو در منگنه
صدور هرگونه حکم احتمالی علیه اسرائیل در این نهاد می‌تواند پیامدهای بالقوه قابل توجهی نه تنها در حوزه حقوقی بلکه عملاً در روابط دوجانبه، چندجانبه و به لحاظ اقتصادی و امنیتی برای تل‌آویو داشته باشد، بنابراین در چنین شرایطی، رژیم اسرائیل بر پیروزی در این پرونده تمرکز کرده است.

در این مسیر، صهیونیست‌ها در روزهای اخیر در پیامی به سفارتخانه‌های خود در سرتاسر جهان از دیپلمات‌هایشان خواسته‌اند همه تلاش‌ها را برای جلوگیری از محکوم شدن در دادگاه لاهه به کار بگیرند. به تحلیل وبگاه خبری آکسیوس که این تلگراف به دستش رسیده، این پیام نشان می‌دهد برنامه اسرائیل پیش از جلسات استماع در دیوان بین‌المللی دادگستری «ایجاد فشار بر دادگاه برای صادر نکردن حکمی است که می‌تواند آن را مجبور به تعلیق عملیات در غزه کند».

اما فرانسیس بویل، کارشناس حقوق بین‌الملل معتقد است: «بر اساس بررسی دقیق من از اسنادی که آفریقای‌جنوبی ارائه داده، این کشور می‌تواند حکم توقف همه اقدامات نسل‌کشی علیه فلسطینیان را بگیرد و سپس بر اساس ماده یک کنوانسیون نسل‌کشی، همه ۱۵۳ کشور متعهد، موظف‌اند مانع این نسل‌کشی شوند».

در این شرایط، رسانه‌های عبری وضعیت تل‌آویو پیش از برگزاری جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری را دشوار توصیف کرده و پیامدهای تصمیمات لاهه در این باره را منفی می‌خوانند. به‌طور نمونه، هاآرتص با انتشار گزارشی نوشت: هر تصمیمی از سوی دیوان مبنی بر اینکه اسرائیل مرتکب نسل‌کشی در غزه شده «از نظر اخلاقی پیامدهای منفی قابل توجهی خواهد داشت». این روزنامه عبری در ادامه تأکید کرد: رأی دادگاه لاهه در این زمینه، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را قادر می‌کند اقداماتی ضدمقامات ارشد اسرائیلی انجام دهد. 

کان هم در گزارشی فاش کرد: «مقامات اسرائیلی از صدور حکمی از سوی دیوان دادگستری لاهه مبنی بر توقف عملیات نظامی در غزه بیم دارند».

جنایت صهیونیسم زیر پوشش غرب
اما حسن قشقاوی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با قدس در تحلیل اقدام دولت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه علیه اقدامات ضدانسانی رژیم صهیونیستی گفت: تل‌آویو همواره به دلیل نوع عملکرد خود از حضور در دادگاه‌های بین‌المللی فرار می‌کند. الان هم هرچند مقامات رژیم صهیونیستی با مظلوم‌نمایی و فرار رو به جلو، شکایت اخیر را بی‌اساس خوانده‌اند اما این بار به دلیل فشارهای بین‌المللی و رسانه‌ای که از سوی کشورهای غربی بر این رژیم تحمیل شده، حضور خواهند یافت. 

معاون پیشین حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران ضمن اشاره به حمایت‌های غرب از اسرائیل تصریح کرد: متأسفانه کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا همواره صهیونیست‌ها را مانند طفلی در آغوش گرفته‌اند و این نوع نگاه سبب می‌شود رژیم تحت پوشش واشنگتن جرئت هر کاری را به خود بدهد. اما از زمان عملیات هفتم اکتبر این مسئله تغییر کرده، به‌طوری‌که از نیویورک، واشنگتن، لندن، پاریس، آمستردام تا کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در برابر جنایات این رژیم تظاهرات می‌کنند.

افشای ذات پلید رژیم اشغالگر
قشقاوی در پاسخ به این پرسش که دادگاه چه پیامدهایی برای صهیونیست‌ها دارد و آیا تأثیری بر رفتار اسرائیل در منطقه خواهد داشت، گفت: این موضوع بعید است، به‌ویژه اینکه حمایت کشورهای غربی از تل‌آویو همچنان مستمر است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اعتباری که از دادگاه لاهه برای مردم فلسطین بدست خواهد آمد را جذب حداکثری حمایت‌های بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی و حقوقی دانست و افزود: مردم، امروز از طریق رسانه‌ها از حوادث و جنایات‌ اسرائیل در غزه مطلع شده‌ و در برخی کشورهای غربی برای کمک‌رسانی اعلام همکاری کرده‌اند.

سفیر پیشین ایران در قزاقستان در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در سه ماه اخیر بیشتر قطعنامه‌هایی که علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد، با مشارکت بالای کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکایی همراه شد تا جایی که در چند مصوبه محکومیت اخیر علیه جنایات صهیونیست‌ها حتی کشورهایی که تا سال گذشته از اسرائیل حمایت می‌کردند در برابر این رژیم ایستادند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و همپیمانان اسرائیل نتوانستند برای تل‌آویو در سازمان ملل آرای مثبت بدست بیاورند، افزود: امروز واشنگتن، لندن و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و حتی منطقه‌ای متوجه شده‌اند حمایت از جنایات صهیونیست‌ها ایستادگی در برابر ملت‌های خود قلمداد و تلقی می‌شود.

قشقایی اظهار کرد: باید انسجام جبهه ضدصهیونیستی در جهان اسلام، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی حفظ شود و با اقدامات متنوع ازجمله شکایت‌های مداوم، رژیم اسرائیل را محکوم کرد و این بهترین اتفاق برای جبهه مقاومت خواهد بود. دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه اظهار کرد: به‌زودی با اقدامات برخی کشورهای تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی، شاهد شکست جبهه صهیونیسم در منطقه خواهیم بود، چراکه بیشتر کشورها این جنایات را محکوم می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.