پیشنهاد سردبیر

گر واشنگتن بخواهد به دنبال یاغی گری در منطقه و تعیین و تحمیل قواعد بازی به یمنی ها باشد نه تنها موفق نخواهد شد بلکه با شکستی دیگر مواجه و آخرین میخ ها بر تابوت خود و رژیم صهیونیستی در غرب آسیا  را خواهد کوبید

طوفان الاقصی؛ فصل یمن /  انصارالله تمام منافع ایالات متحده و انگلیس در منطقه را هدفی مشروع برای حمله اعلام کرد
پراکندگی حملات به مناطق تحت کنترل انصارالله در یمن

سردمداران تروریست حاکم بر کاخ سفید، اقدام کاملا قانونی و موجه انصارالله در هدف قرار دادن شناورهای رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که به تلافی جنایات تل اویو در حق مردم مظلوم غزه صورت می گیرد را تاب نیاورده و در نهایت با حمایت علنی از این رژیم حملاتی علیه اهداف یمنی را تدارک دیدند؛ اقدامی که به اذعان بسیاری از تحلیلگران پیامدهای ناگوار و دور از انتظاری برای واشنگتن به همراه خواهد داشت.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح با انتشار بیانیه ای در تشریح جزئیات تهاجم اخیر گفت: دشمن آمریکایی- انگلیسی در چارچوب حمایت از جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه یمن را مورد تجاوز قرار داد. آنها صنعا و استان‌های الحدیده، تعز، حجه و صعده را با ۷۳ حمله هوایی هدف قرار دادند. در این حملات ۵ نفر از نیروهای مسلح شهید و ۶ نفر دیگر زخمی شدند. وی افزود: دشمن آمریکایی و انگلیسی مسؤولیت کامل عواقب تجاوز مجرمانه علیه ملت ما را به عهده دارد. تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن هرگز بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.

بیانیه بایدن

با رویکرد خصمانه مقامات کاخ سفید به نظر ساعت صفر درگیری مستقیم میان ائتلاف واشنگتن- لندن و ارتش ملی یمن فرا رسیده. به گفته فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه خاورمیانه، بامداد روز جمعه، واشنگتن به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه متعلق به نیروهای یمنی حمله کرده است. مراکز فرماندهی، آموزش و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب موشک، سامانه‌های پهپادی، تأسیسات تولید سلاح و سیستم‌های راداری دفاع هوایی یمن از جمله اهدافی بودند که مورد حمله قرار گرفتند. در این تجاوز آشکار از جنگنده‌ها، ناوهای نظامی، یک زیردریایی و بیش از ۱۰۰ موشک هدایت شونده مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش شبکه «المسیره» پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، حومه فرودگاه و بندر الحدیده، مناطقی در زبید، پایگاه کهلان در شرق شهر صعده، فرودگاه عبس، فرودگاه تعز، ذمار و اردوگاه تیپ ۲۲ در منطقه التعزیه مورد حمله قرار گرفته است.

ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا نگران از تبعات این اقدام در بیانیه‌ ابتدایی خود بمباران یمن را براساس منشور سازمان ملل متحد دانسته است. در این راستا جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا گفت: «اقدام دفاعی اخیر در پی تشدید حملات شورشیان یمنی علیه کشتی‌های تجاری انجام شد. این حملات با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند انجام شد و سایت‌هایی را هدف قرار دادند که برای به خطر انداختن ناوبری استفاده می‌شدند. ما به همراه ۱۳ متحد و شریک خود به یمن پیام دادیم که اگر حملاتشان متوقف نشود، شورشیان عواقب آن را متحمل خواهند شد.»

واکنش ها به ماجراجویی واشنگتن

ماجراجویی تازه محور آمریکایی البته واکنش های بسیاری به دنبال داشته است. در پی این اقدام شورای عالی سیاسی یمن در نخستین بیانیه ای خود با بیان اینکه حمله هوایی آمریکا و انگلیس در امتداد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه قرار دارد با صراحت اعلام کرد که تمام منافع آمریکا و انگلیس پس از تجاوز این دو کشور، به اهداف مشروع برای نیروهای مسلح یمن تبدیل شده است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن هم گفت: محال است که به حمله آمریکایی-انگلیسی پاسخ ندهیم. «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز تجاوز مستقیم به یمن را بزرگترین حماقت در تاریخ آمریکا خوانده است. «علی القهوم»، از اعضای ارشد انصارالله یمن هم اعلام کرد: جنگ شدید در دریای سرخ در راه است. اکنون با قدرت به ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ پاسخ می‌دهیم.» «محمد الفرح»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هم گفت: « آمریکا و انگلیس باید از حمله پیشین خود به یمن با رهبری رژیم سعودی درس عبرت بگیرند. چه بسا جنگ بین ما و متجاوزان برای سال‌ها ادامه یابد.» این در حالی است که هزاران تن از مردم یمن با حضور در شهرهای مختلف این کشور حملات بامدادی آمریکا و انگلیس را محکوم کردند.

گروههای مقاومت از حزب‌الله لبنان تا حماس و جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای، حمله مشترک آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرده و گفتند که در کنار مردم یمن ایستاده‌اند. عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای در موضع گیری محتاطانه ای بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای در دریای سرخ تاکید کرده و خواستار «خویشتن‌داری و اجتناب از تشدید تنش‌ها» شد. این موضع ریاض در حالی است که با توجه به مستندات موجود در وبسایت رهگیری پروازها، نیروی هوایی متجاوز آمریکا برای انجام عملیات علیه انصارالله یمن از پایگاهی در  بحرین و حریم هوایی سعودی استفاده کرده است! بر همین اساس برخی از سعودی به عنوان شریک جرم واشنگتن در حمله به یمن یاد کرده اند.

از سوی دیگر نمازگزاران در مسجد امام صادق (ع) در منطقه الدراز بحرین شعارهایی علیه آمریکا و انگلیس سر دادند. رئیس‌جمهور ترکیه نیز در سخنانی با بیان اینکه اسرائیل غزه را به دریاچه خون تبدیل کرده گفت: اکنون آمریکا و اسرائیل می‌خواهند دریای سرخ را به دریای خون تبدیل کنند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن تجاوز آمریکا به یمن گفت: «حملات آمریکا نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت و بی‌توجهی کامل به قوانین بین‌المللی به بهانه تنش در منطقه است.»  سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش در منطقه دریای سرخ باشیم زیرا این امر بر تجارت جهانی تأثیر منفی می‌گذارد؛.» در عین حال، نخست وزیر اسکاتلند در واکنش به همراهی انگلیس با آمریکا در حمله به یمن گفت که انگلیس پیشینه خوبی از مداخله نظامی در خاورمیانه ندارد. اما برخی رسانه‌های آمریکایی مانند نیویروک تایمز با انتشار گزارش‌هایی تجاوز نظامی کشورشان و انگلیس به مناطقی از یمن را «غیربازدارنده» توصیف و از «تشدید درگیری‌های منطقه‌ای» ابراز نگرانی کردند. این در حالی است که اقدام اخیر به سرعت تاثیر خود را بر بازار انرژی هم گذاشته بطوری که ‌قیمت نفت تنها طی یک روز با ۲ دلار و ۲۴ سنت معادل ۴ درصد افزایش ۸۰ دلار و ۴۴ سنت معامله شد.

طوفان الاقصی؛ فصل یمن /  انصارالله تمام منافع ایالات متحده و انگلیس در منطقه را هدفی مشروع برای حمله اعلام کرد

خطای محاسباتی

حمله به یمن در حالی بود که روز چهارشنبه انصارالله طی اقدامی گسترده در واکنش به حمله گذشته آمریکا به سه قایق رزمندگان یمنی که به شهادت ۱۰ تن منجر شد، با ۲۳ پهپاد و موشک به چندین ناو امریکایی و انگلیسی در دریای سرخ حمله کرد. واشنگتن مدعی شد اقادم مذکور هیچ خسارتی در پی نداشته اما برخی از همان ابتدا با رد این مسئله اعلام کردند بر اثر اصابت موشک یمن به ناو آمریکایی، ۳۰ ملوان کشته شده اند. این افراد حمله اخیر ائتلاف آمریکایی را بی ربط به این اتفاق نمی دانند.

اما دلیل ماجراجویی جدید کاخ سفید هر چه باشد بی شک تبعات غیرقابل پیش بینی برای یانکی ها به دنبال خواهد داشت. سید هادی سیدافقهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا  در گفت‌وگو با قدس در تحلیل این ماجرا، می گوید: حمله نظامی به یمن نشان دهنده آن است که واشنگتن نتوانسته شکست و تلفات اسرائیلی ها را در برابر نیروهای مقاومت در منطقه تحمل نماید. اگر چه آمریکایی ها از ۷ اکتبر بصورت مستقیم وارد جنگ در منطقه شدند با این حال سعی در کتمان آن داستند ولی حمله روز به یمن  نقش اصلی آنها را در بحران های منطقه ای به ویژه  مسئله غزه روشن تر کرد. واشنگتن با این اقدام دچار خطای محاسباتی بزرگی در برابر انصارالله شده و قطعا بهای سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.

 سیدافقهی در پاسخ به این  پرسش که آیا اقدام نظامی آمریکا در یمن باعث گسترش دامنه جنگ در منطقه خواهد شد، افزود: علی رغم ادعاها و شعارهای دروغی که ایالات متحده درباره عدم گسترش جنگ  و  حضور دیگر کشورهای منطقه در مسئله غزه  در طی سه ماه اخیر بیان کرده، رفتار روز گذشته آنها گواه چیز دیگری است آنها برای نجات رژیم صهیونیستی از شکست حاضر هستند پای دیگر کشورها حتی متحدان عضو ناتو را در جنگ باز کنند. وی تصریح کرد: البته منظور از گسترش جنگ حضور تمام کشورها در این مورد  نخواهد بود ولی  در عرصه میدانی به خصوص در جنوب لبنان امروز عمق آتش باری ها هم در هر دو کشور  فلسطین اشغالی و لبنان گسترش یافته و از طرف دیگر مقاومت عراق ضربات خود را به پایگاه های آمریکایی ها افزایش داده است.

وی در پاسخ به اینکه آینده اقدام نظامی آمریکا بر علیه یمن چگونه خواهد بود، گفت: آمریکایی ها ساعتی پس از حمله به یمن اعلام کردند همین مقدار حمله به پایگاه های یمن کافی است. این ناشی از نگرانی واشنگتن از پاسخ انصارالله است. لذا آینده این جنگ نیز بستگی به پاسخ یمنی ها به واشنگتن و عکس العمل آنها بستگی دارد. دیپلمات پیشین ایران در لبنان با اشاره به گزینه های پاسخگویی انصارالله به تجاوز آمریکا، اظهار داشت: انصارالله پهپاد و موشک هایی در اختیار دارد تا شعاع ۲هزار کیلومتری بصورت دایره ای تمام منطقه را تحت پوشش قرار می دهد و تمام منافع آمریکا از جمله ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین که یکی از بزرگترین ناوکان های آمریکا در غرب اسیا است یکی از نقاط اهداف حوثی ها محصوب می شود. همچنین انصارالله  کافی است تنها ۳۰ الی ۴۰ مین دریایی در تنگه باب المندب  قرار دهد آنگاه عبور کشتی های نظامی آمریکایی و انگلیسی با مشکل مواجه خواهد شد. البته عربستان سعودی فضای خودش را در اختیار دشمن (آمریکا)  قرار داد و انصارالله حق دارد به آن پاسخ دهد .

سیدافقهی در ادامه بیان کرد: ایالات متحده در کشورهای آفریقایی از جمله اریتره و اتیوپی نیز پایگاه نظامی مهمی دارد که بعنوان سیبل ثابت برای پهپادها ی تهاجمی انصارالله مورد استفاده قرار گیرد، حملات به بنادر فلسطین اشغالی ازجمله ایلات نیز گسترش خواهد یافت. انگلیسی ها هم از این موضوع مستثنی نخواهند بود و تمام پایگاه ها و منافع اقصادی، سیاسی، تجاری آنها مورد هدف قرار خواهد گرفت.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا  با بیان اینکه هر اقدام ایالات متحده آمریکا می تواند آخرین اشتباه این کشور در منطقه باشد، گفت: اگر واشنگتن بخواهد به دنبال یاغی گری در منطقه و تعیین و تحمیل قواعد بازی به یمنی ها باشد نه تنها موفق نخواهد شد بلکه با شکستی دیگر مواجه و آخرین میخ ها بر تابوت خود و رژیم صهیونیستی در غرب آسیا  را خواهد کوبید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.