در ماه های گذشته، کنسرت های پاپ دچار اُفت فروش محسوسی شده اند. افزایش قیمت ها، شرایط اقتصادی و البته فضای تکراری کنسرت ها و یکنواختی محتوایی، اصلی ترین دلیل کاهش فروش بلیت کنسرت ها عنوان میشوند. همین باعث شده که ترفندهای جدیدی برای فروش بلیت از سوی برنامه گذاران و شرکت ها برای این اُفت فروش، در نظر گرفته شود. روش هایی که منتقدین زیادی دارند و حالا از آنها تعبیر به سؤ استفاده از علاقه مخاطب موسیقی هم میشود.
مضحکه ای به نام سولد آوت
ماجرای سولد آوت های چند دقیقه ای مدتهاست که به یک استراتژی و راه حل اساسی برای کمپانی های موسیقیایی و اسپانسران تبدیل شده است. ایم ماجرا ها آنقدر پیش رفت که باعث سقوط بسیاری از خواننده ها شد چرا که آمار و ارقام پوچ و فیک داشتند و پس از رو به رو شدن با حقیقت ، هیچ کدام از ماجرا ها شبیه به ذهنیتی که از خود ساخته بودند نبود. اما سوالی که وجود دارد این است که چرا شرکت های تبلیغاتی باید دست به چنین کاری بزنند؟
سودش تو چیه؟
هر چند که شاید در واقعیت ، خوانندگانی را داشته باشیم که به دلیل شهرت و محبوبیت ، بلیت های کنسرت انان در یک ربع یا نیم ساعت بفروشد اما این کار تبدیل موسیقی و خواننده، به یک تجارت عظیم میلیاردی برای قدرتمندان حوزه ی موسیقی است. به این ترتیب که وقتی اسپانسری برای عقد قرارداد میرود، در ابتدای ماجرا و اصلا قبل از شکل گیری یک کنسرت ، یک بند مهم در این قرارداد وجود دارد با عنوان پیش خرید سانس ها. یعنی یک رقم بسیار عجیب غریب برای پیش فروش سانس ها و سپس فروش آنها از طریق سایت های واسطه.
تخریب هنرمند از طریق تخفیف
چند وقت پیش در گروه ها و کانال های تلگرامی ، خبری منتشر شد مبنی بر بلیت های تخفیف دار یک خواننده ی مشخص، برای ارگانها و یکسری افراد خاص و گلچین شده . این ماجرا که به تهیه کننده ی کنسرت مربوط میشد با شکایت آقای خواننده و خواستار دریافت ضرر و زیان های میلیاردی به دلیل تخریب شخصیت و وجهه ی خود ، هر چند که به جایی نرسید ، اما تمام شد. حال اصلا ماجرا چه بود؟ یک تهیه ی کنسرت در اقدامی عجیب ، پیام زیر را در یک گروه منتشر کرد که قصد داشت بلیت های این خواننده را با یک درصد خاصی از تخفیف به یک ارگان بفروشد:
مدت اعتبار فقط دو روز
متاسفانه یا خوشبختانه ، بلیت فروشی کنسرت شهرستان ها مانند سینما و تاتر نیست و خواننده و تهیه کننده ی آن شهرستان فقط دو روز مهلت دارند تا تمام بلیت ها را بفروشند و اگر چیزی بیشتر از این طول بکشد ، کنسرت لغو میشود و مبالغ نیز عودت داده میشود. حال در این صورت تهیه کنندگان موسیقی در شهرستان ها ناچار و مجبور به زدن برچسب sold out در بنر کنسرت در سایت میشود حتی اگر زیان ببینند!
بازار سیاه و دست های پشت پرده
اما ماجرای دلالی بلیتهای کنسرت خوانندهها، ماجرایی شده که برای خیلی از کنسرتها پیش میآید و آخرین آنها نیز همین کنسرت علیرضا قربانی در کاخ سعدآباد است، اما مشکل از کجاست؟ سامانههای فروش بلیت یا دلالانی که پشت پرده دست به کار میشوند؟
«محمد عمروآبادی»، مدیر سامانه فروش بلیت تیوال درباره روند اختلالی که برای خرید بلیت کنسرت برخی خوانندهها پیش میآید، گفت: این اختلالات به دلیل حجم بالای مراجعات مردم به سایت برای خرید بلیت است، البته در همان زمان که اختلال ایجاد میشود هم یک عده موفق به خرید میشوند و یک عده خیر. برای سایت ما هم گاهی این مشکل پیش میآید، مثلا برای کنسرت همایون شجریان که بلیت فروشی بازار سیاه تا ده میلیون هم رسیده بود، این اتفاق افتاد و این هم ربطی به سایت ندارد، چرا که تمام تلاش ما این بود که قدرت سرورها را بالا ببریم.
وی در این باره توضیح داد: یک سری افراد کلاهبردار هستند که پای سیستم آماده مینشینند و موفق به خرید یک تعداد بلیت میشوند و ما دراین مرحله به عنوان مدیریت سایت کاری نمیتوانیم انجام دهیم، منتها اقدامات ما ثانویه است که برای کنسرت آقایx در این زمینه کاملا جدی وارد شدیم و موفق شدیم در فاز بعدی بسیاری از آگهیها را پاک کنیم یا به مردم اطلاع رسانی کردیم که بلیت از غیرخریداری نکند و اگر کسی اقدامی چنین کرد، اطلاعاتش را به سایت بدهند. برای کنسرت آقای xهشتاد هزار بلیت در شش ساعت به فروش رفت و این رقم بی رقیب بود! اینکه بلیتها سر از بازار سیاه در بیاورد دیگر دست سامانه بلیت فروشی نیست، مثل اینکه عدهای نان از نانوایی بخرند و با قیمت بالا آن را بیرون به فروش برسانند، این دیگر ربطی به نانوایی ندارد، اما ما با وجود این مشکلات تلاش میکنیم با سایتهای مختلف همکاری کرده و مشکلات ثانویه را رفع کنیم.
هر چند توضیحات مدیر سامانه ی تیوال مفید و قابل قبول بود اما کانال هایی در تلگرام وجود دارند که چندین روز قبل از اینکه حتی خود سایت بلیت فروشی و یا خواننده اعلام کند، از کتنسرت ها خبر دارند و حتی ماه ها قبل ، خبر کنسرت های آینده را میدهند:
«سامان بابایی» مدیر روابط عمومی سایت فروش بلیت ایران تیک گفت: بخش عمده این مسائل به خاطر علاقه زیاد مردم به حضور در کنسرت خوانندههای محبوبشان است، اتفاق بازار سیاه و دلالی داستان دیگری است وگرنه سایت تمام تمهیدات و زیرساختها را رعایت میکند. سایت ما هم از دسترس خارج نشد مردم توانستند بلیت بخرند منتها به دلیل حجم بالا اختلالاتی ایجاد شد.
وی در ادامه گفت: یک نکته این است که مخاطبان بدانند برای خرید بلیت کنسرت خواننده مورد علاقه خود از چند ساعت قبل وارد سایت شده، فیلترشکن را خاموش کنند و ترجیحا با سیستم رایانهای خرید را انجام دهند نه تلفن شخصی؛ باید پیش از آغاز بلیت فروشی کیف پول خود را شارژ کنند و ثبت نام را تا انتها انجام دهند، این کار باعث میشود که روند خرید بلیت آسانتر شود.
بابایی درباره اطلاعاتی که از مخاطب برای ثبت نام اخذ میشود، گفت: ما نام و نام خوانندگی و کد ملی دریافت میکنیم و هر فرد با یک کدملی می تواند ده بلیت تهیه کند، بنابراین دلالی در مرحله اول قابل تشخیص نیست چرا که در سیستم مشاهده نمیشود فرد متقاضی برای خود یا فرد دیگر این بلیت را تهیه میکند یا هدف دیگری دارد، اما در مراحل بعد تمهیداتی داریم که اجرایی می کنیم، مثلا در موقع ورود به سالن اطلاعات با کدملی تطبیق داده شود و کارهایی از این دست صورت میگیرد.
بابایی ، مدیر روابط عمومی سایت ایران تیک میگوید کدملی هارا با اطلاعات تطابق میدهد. حال سوال این است که مگر نمیشود که در مرحله ی خرید بلیت ، آن دلال های اینستاگرامی و تلگرامی ، کد ملی متقاضی را وارد نمایند؟ اصلا چرا چنین افرادی وجود دارند که به راحتی به ردیف های ویژه یا همان vip دسترسی دارند و این ردیف ها را با مبالغ نجومی میفروشند؟
شاید هم بشود گفت از دیگر ترفند های تهیه کنندگان برای سود بیشتر، فروش بلیت های ردیف جلو در بازار سیاه است. تهیه کننده ها با علم به اینکه شاید عدد فروش نهایی سالن به حد استاندارد و سود آور نرسد؛ بلیت های ردیف جلو یا همان vip را پیش از آغاز بلیت فروشی مسدود میکنند تا خودشان در بازار سیاه بتوانند به چندین برابر قیمت بفروشند. این قیمت ها گاهی حتی تا 5 میلیون تومان هم میرود که در عکس زیر میتوان یک نمونه ی کوچک را مشاهده کرد:
متاسفانه بسیاری از خواننده ها و شرکت ها تا روز آخر بلیت فروشی در تلاش اند تا روشی غیر اصولی اما پولساز را اجرا کنند که این کار هیچ نتیجه ای جز بی اعتمادی مردم و ضرر زدن به خود خواننده حتی ، ندارد.
نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما