به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه هفتم و حسین براتی دبیر دوسالانه هفتم، علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای سیاست گذاری و قائم مقام شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، امیر ملاحسن معاون اداره کل ارشاد قزوین و دبیر اجرایی و جعفر واحدی عضو شورای سیاستگذاری دو سالانه امروز دوشنبه ۲۵ دیماه برای تشریح برنامههای این دوسالانه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
دوسالانه؛ فرصت مغتنمی برای نقش آفرینی هنرمندان
در ابتدای نشست، خراسانی زاده با اشاره به اینکه دوسالانه ها به عنوان رویدادهای تخصصی و کمکی که به جریان سازی میکنند از یک اهمیت ویژه ای برخوردارند، تصریح کرد: شاید در رویدادها و جشنوارههای مختلف بخشهای تجسمی را داشته باشیم اما مسئله دوسالانهها با این موضوع متفاوت است زیرا هنرمندان طراز اول و کسانی که در حال تبدیل شدن به هنرمندانی برجسته هستند، دوسالانه را فرصت مغتنمی برای نقش آفرینی میبینند.
وی در ادامه افزود: در بین دوسالانهها، خوشحالم که تاکید کنم تنها دوسالانهای که از بدو شکلگیری به صورت منظم برگزار شده، دوسالانه ملی خوشنویسی است و تنها رویداد ملی است که به میزبانی یک استان برپا میشود. استان قزوین نشان داده که میتواند یک رویداد را به بهترین شکل برگزار کند و از همین جا از تمام کسانی که در ادوار گذشته برای برپایی این رویداد تلاش کردهاند، قدردانی میکنم.
مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه عنوان کرد: شورای سیاست گذاری دوسالانه در آخرین روزهای مردادماه کار خود را آغاز کرد و تلاشش بر این بود تا در این دوسالانه برخی رویکردهای تازهتر را در سطح سیاستگذاری پیگیری کند. بر همین اساس دو جلسه مفصل در مردادماه و مهرماه سال جاری برگزار و جمع بندی مصوبات و پیگیری تصمیمات در شورای سیاست گذاری آغاز شد.
تاکید بر ارتقای کیفیت آثار از مهمترین تاکیدات شورای سیاستگذاری
خراسانیزاده با بیان اینکه در حوزه سیاستگذاری چند اتفاق مورد توجه ما بود، تصریح کرد: نخست اینکه ما در شورای سیاست گذاری تاکیدمان بر ارتقای کیفیت آثار بود که این اتفاق طبیعتاً نیازمند برخی تغییرات و سختگیری در فرایندهای اجرایی و تعداد آثاری است که باید انتخاب میشد. بر همین اساس تاکید شورا بر این بود که تعداد آثار انتخابی کمتر شود و در یک سیر زمانی به جایی برسیم که انتخاب اولیه این آثار از جایی که هست فراتر برود و خوشحالم بگویم علیرغم داوری سخت و پیچیده و چند مرحلهای که داشتیم، این امر اجرا شد.
رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه هفتم در ادامه افزود: نکته دوم درباره پرداختن به مسئله دوسالانههاست. بطور کلی تاکید ما در مرکز هنرهای تجسمی این است که دوسالانه باید با جشنواره متفاوت باشد. اما گاهی پیش آمده که دوسالانهها همچون جشنوارههایی بوده که دو سال یک بار برگزار میشدند؛ اما الان تلاشمان این است که آن را از شکل و شمایل جشنواره به دوسالانه به عنوان یک قالب متفاوت سوق بدهیم. مثلاً یکی از این کارها اتفاقات و برنامههای جانبی است که می تواند در کنار نمایشگاه ها رقم بخورد.
خراسانی زاده یادآور شد: نوع پرداختن به پدیده داوری و جریان سازی نیز از دیگر تفاوتهای این دوره دوسالانه است. و اما نکته آخر ماجرای جریان سازی نحوه پرداختن به خط در کشور است که با همکاری ادارات کل وزارت ارشاد استانها عملیاتی شد و در واقع بحث حضوری نویسی بود، اما با این نگاه سیاستی که حضوری نویسی بر روح زنده خوشنویسی تاکید دارد.
در ادامه براتی دبیر هفتمین دوسالانه با ارائه توضیحاتی درباره این دوره گفت: امسال هفتمین دوسالانه را از اوایل شهریورماه در استان قزوین آغاز کردیم و همکاری مرکز هنرهای تجسمی کشور و انجمن خوشنویسان ایران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد و انجمن خوشنویسان سراسر کشور را داشتیم و با توجه به تاکید شورای سیاست گذاری مبنی بر حضوری نویسی در این دوره، این اتفاق در ۲۸ مرکز استان شکل گرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.
به گفته براتی؛ روز جمعه ۲۹ دی ماه شاهد برپایی آیین اهدای جوایز و افتتاح نمایشگاه در قزوین خواهیم بود. همچنین تجلیل از پیشکسوت خوشنویسی استاد پگاه را خواهیم داشت و همایش تخصصی در معرفی استاد علاالدین تبریزی را برگزار خواهیم کرد.
آماری از آثار رسیده به دبیرخانه و بیشترین استانهای شرکت کننده
وی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه گفت: حدود ۷۹۴ اثر به دبیرخانه رسید و با توجه به مصوبه شورای سیاست گذاری که هر هنرمند میتواند یک اثر ارسال کند به این تعداد رسیدیم. بیشترین اثر به استان تهران تعلق داشت و پس از آن قزوین و سپس خراسان رضوی بیشترین تعداد آثار را به خودشان اختصاص داده بودند.
در بخش دیگری از این نشست صندوق آبادی با بیان اینکه هنر خوشنویسی از هنرهای اصیلی است که برگرفته از تاریخ و تمدن ماست، تاکید کرد: این هنر جزو هویت فرهنگی ما محسوب میشود و با ادبیات، احادیث و قرآن مانوس است. این دوره در شورای سیاست گذاری مقداری عمیقتر و دقیقتر به بخشها توجه داشتیم و تصمیم گرفتیم به قالبهای تخصصیتر فکر کنیم و بستری را مهیا کنیم برای کشف استعدادها و ارتقای هنرمندان و تولید آثار فاخر که بر همین اساس در بخش نستعلیق سه بخش را ایجاد کردیم که شامل سیاه مشق، چلیپا و قطعه آزاد است و برای هرکدام جوایز جداگانه در نظر گرفتیم و به نظرم این حرکت جدیدی است که امیدوارم استمرار داشته باشد.
وی در ادامه افزود: نکته دیگر توجه به بخش بانوان بود. یک فرصت سازی برای آنها فراهم شد که تا پیش از این فرصتی نداشتند بین خودشان رقابت کنند اما امسال بهترین ها انتخاب میشوند و بعد در رقابت با آقایان خواهند بودند. امسال برای اولین بار این افتخار نصیب انجمن شده که یک بانو برگزیده بخش شکسته شده و هفت نفر نیز توسط هیت داوران انتخاب شدند و این کار میتواند اثرات مهمی برای رشد بانوان می تواند داشته باشد.
صندوق آبادی در ادامه با اشاره به بحث داوری گفت: سعی شده از بهترینها استفاده شود و از همه تخصصها برای ایجاد اعتدال و عدالت استفاده کردیم. آثار انتخاب شده نیز از بهترین آثار خوشنویسی ایران است و میتوان گفت امروز طلاییترین دوران تاریخ خوشنویسی ایران است.
در ادامه خراسانیزاده با اشاره به یک نگرانی درباره برپایی این دوسالانه متذکر شد: دوسالانه خوشنویسی، تنها دوسالانهای است که خارج از پایتخت برگزار میشود و این نگرانی وجود داشت که آیا میتواند برد رسانه ای و پوشش خبری خوبی داشته باشد که خوشبختانه شاهد این اتفاق و تلاش دوستان و همکارانمان در استان قزوین بودیم.
نمیخواهیم خط سازی وارد فرهنگ ما شود
صندوقآبادی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون بحث حضوری نویسی و دلایل پیگیری آن اظهار کرد: این اتفاق برای اعتبارسنجی و صحت خلق اثر است که با نظارت ارشاد توسط هنرمند خلق میشود و سپس پلمپ، لاک و مهر شده و به دبیرخانه ارسال می شود. زمانی هست که با شیوههای مختلفی خط سازی صورت میگیرد و خیلی از کشورها از آن استفاده میکنند اما آنچه روح خوشنویسی را نشان میدهد احساس هنرمند است و جریان روان مرکب و حس و حال هنرمند نسبت به آن اثر را بیان میکند. ما دنبال هنر اصیل خوشنویسی هستیم. مثلا در ترکیه یا کشورهای دیگر خط سازی میشود اما ما نمیخواهیم این مسئله وارد فرهنگ ما شود.
در ادامه صندوق آبادی درباره حذف رشته نقاشی خط در این دوره گفت: نقاشی خط در اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران آمده و انجمن هم مکلف شده که شورای نقاشی خط داشته باشد و در این زمینه نیز با برخی بزرگان رایزنیهایی انجام شده و انجمن قویاً دنبال تقویت و ریل گذاری برای آن است اما این دوره حوزه اجرای دوسالانه این بحث را داشتند که آثار از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و استقبال خوبی هم از این بخش نشده بود و در حین داوری نیز به نسبت کیفی سطح آثار را پایینتر دیدند.
نباید نقاشیخط زیرمجموعه دوسالانه خوشنویسی قرار بگیرد
خراسانی زاده در تکمیل صحبتهای فوق گفت: نقاشی خط یک حوزه تخصصی است و ماهیت اصلی نقاشی خط به معنای فاصله گرفتن واژگان از معناست. نقاشی خط باید به یک رشته تازه و مستقلی تبدیل شود و از سویی دیگر تاکید شورای سیاست گذاری بر تخصصیتر شدن و ارتقای کیفیت آثار، باعث حذف این بخش شده است. ضمن اینکه من معتقدم اصلاً نباید نقاشی خط زیرمجموعه دوسالانه خوشنویسی قرار بگیرد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر در پاسخ به پرسش قدس درباره میزان بودجه این دوره از دوسالانه با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از بودجه نداریم، اظهار کرد: حدوداً یک و نیم میلیارد تومان برآورد بودجه است که نیمی از این مقدار توسط ظرفیت های استانی و نیمی دیگر در بخش های ملی تقسیم میشود.
صندوق آبادی نیز در ادامه تاکید کرد: البته ۲۰ درصد هم به هزینههای پیش بینی نشده اختصاص پیدا میکند.
براتی نیز درباره جزییات افتتاحیه دوسالانه تصریح کرد: روز جمعه ساعت ۱۸ شاهد برپایی مراسم اهدای جوایز و افتتاح نمایشگاه برگزیدگان خواهیم بود و ۱۶۵ اثر منتخب شدند و به مدت ۱۵ روز در سرای بهشتیان سرای سعدالسلطنه قزوین دایر خواهد بود.
نگاهی به میزان جوایز بخشهای مختلف
در بخش نستعلیق که به سه بخش چلیپا، قطعه و سیاه مشق اختصاص دارد به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان اهدا خواهد شد و ۷ تقدیری خواهد داشت که مبلغ جوایز آنها نیز ۵ میلیون تومان خواهد بود. در بخش شکسته نیز به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان اهدا خواهد شد و ۵ نفر شایسته تقدیر خواهد داشت و در بخشهای نسخ و ثلث نیز به نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان اهدا می شود و هرکدام از بخش ها سه تقدیری خواهند داشت.
نظر شما