برخی رسانه های صهیونیست هم با اشاره به 100 روزه‌گی جنگ در غزه و همچنین سخنرانی دیروز سید حسن نصرالله، انفجار مذکور را زهر چشم حزب الله از رژیم صهیونیستی تعبیر کرده اند.

حادثه، حمله سایبری یا زهر چشم حزب‌الله؟ / بررسی سناریوهایی پشت پرده انفجار مهیب در پالایشگاه نفت بندر حیفا

جنگ در غزه در حالی یکشنبه صدمین روز خود را پشت سر گذاشت که دیروز وقوع انفجاری مشکوک در پالایشگاه‌های نفت بندر حیفا به عنوان یکی از مراکز استراتژیک رژیم صهیونیستی نگاه ها را به خود جلب کرد. اگرچه تصاویر منتشر شده از رخداد ستونی از دود که تا آسمان امتداد داشت را نشان می داد، مسئولان پالایشگاه در اخبار انعکاسی ابتدایی خود مدعی شدند که انفجار داخلی بوده و خطری برای کارکنان یا صهیونیست ها ندارد. وزارت حفاظت از محیط زیست اسرائیل هم گزارش داد آنچه رخ داده، به دلیل نقص در تأسیسات پلی اتیلن یک کارخانه بوده است! در ادامه مرکز آتش نشانی رژیم اسرائیل این انفجار را حادثه‌ای عادی قلمداد و اعلام کرد: انفجار حیفا در راکتور «کرمل اولیونز» به دلیل فشار زیاد هوا رخ داده است. اما شهرداری‌های منطقه خلیج حیفا وقوع انفجار در تاسیسات پالایشگاهی را تایید کرده ولی در مورد دلایل آن به درستی اطلاع رسانی نکرده است. منابع اسرائیلی اعلام کردند به دنبال این انفجار، واحد مذکور به طور کامل تعطیل شده است تا تعمیرات لازم انجام شود.

خبررسانی آشفته و سردرگم تل آویو در مورد این ماجرا، از همان ابتدا با شک و تردیدهایی از سوی رسانه ها مواجه و هر کدام کوشیدند از دید خود آن را کنکاش کنند. بر این اساس برخی تحلیلگران حمله سایبری به زیرساخت‌های پالایشگاه بندر حیفا را محتمل دانسته اند. این افراد به ماجرایی اشاره دارند که چندی پیش در پی حمله سایبری گروه انتقام‌جویان سایبری به نیروگاه های اورت رابین و اشکلون رخ داده و بیش از یک سوم سرزمین های اشغالی در تاریکی فرو رفتند. طبق اسناد منتشر شده توسط گروه هکری انتقام جویان آن‌ها با حمله سایبری به زیرساخت های شرکت بازان در اکتبر 2023 و آگوست 2021  موجب انفجار و آتش سوزی در این پالایشگاه شده‌اند.

اما برخی منابع صهیونیست نیز به بطور ضمنی حمله موشکی به پالایشگاه حیفا را تایید کرده اند. «فراس یاغی» کارشناس امور رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه المیادین در این باره گفت: به نظر می‌رسد یک حادثه امنیتی در خلیج حیفا رخ داده و محافل اسرائیلی از اصابت یک موشک به این منطقه سخن می‌گویند. گفتنی است مقاومت اسلامی عراق یکشنبه هفته گذشته مسؤولیت حمله موشکی به بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی را برعهده گرفت. در این منطقه، مراکز حساس و کارخانه‌های راهبری ارتش این رژیم قرار دارد. حزب الله لبنان نیز به نوبه خود تاکنون شهر حیفا را هدف قرار داده است. در این راستا برخی منابع صهیونیست تلاش کرده اند اتفاق مذکور را به حزب الله مرتبط بدانند. بطور نمونه کانال 12 عبری نوشت: احتمالا حزب الله مسئول حادثه حیفا بوده است‌. آوگیدر لیبرمن، عضو کنست رژیم صهیونیستی هم با بیان اینکه ارتش اسرائیل توان بازدارندگی در شمال را از دست داده است گفت: من نگران هستم که حزب‌الله با سواستفاده از غفلت ما مراکز حساس را به تصرف خود درآورد؛ ما باید حزب الله را دور کنیم. برخی رسانه های صهیونیست هم با اشاره به 100 روزه‌گی جنگ در غزه و همچنین سخنرانی دیروز سید حسن نصرالله، انفجار مذکور را زهر چشم حزب الله از رژیم صهیونیستی تعبیر کرده اند.

اما تحلیل علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل غرب آسیا نیز درباره این ماجرا جالب است. او نوشت: انفجار در پالایشگاه حیفا نشان داد که محور مقاومت قصد دارد فشار بر رژیم صهیونیستی را ازفایش دهد. پیام واقعه هم این است که تاسیسات حیاتی اسرائیل بسیار آسیب پذیر است و رد صورت لزوم از کار می افتد. اگرچه آنها سعی دارند انفجار را طبیعی جلوه دهند اما خودشان هم می دانند ماجرا چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.