محمدعلی زلفیگل با تأکید بر ضرورت ارتقای بهره وری در آموزش عالی گفت: بهرهوری مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است و از این رو وزارت علوم در نظر دارد بهرهوری را در آموزش عالی ارتقا دهد.
وی افزود: دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری ظرفیت بالایی در زمینه علم و فناوری دارند و میتوانند در زمینه بهرهوری گامهای بزرگی بردارند به طوریکه وزارت علوم می تواند در این زمینه محور و مدار شود.
وزیر علوم با بیان اینکه رویکردهایی در وزارت علوم در زمینه بهرهوری وجود دارد که سعی میکنیم نوع رویکردمان با توجه به بهرهوری باشد، اظهار داشت: وزارت علوم قصد دارد قوانین، مقررات و برنامهها به گونهای عملیاتی شوند که به بهرهوری توجه شود.
زلفی گل ادامه داد: فرهنگسازی از طریق قوانین و مقررات ایجاد میشود، به همین دلیل، اگر قوانین به درستی تدوین شوند، فرهنگسازی به درستی اتفاق میافتد. نقش تربیتی، آموزشی و فناوری دانشگاهها باید در بهرهوری مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال یکی از شاخصهای بهرهوری در اقتصاد جلوگیری از خامفروشی است و خامفروشی در اقتصاد متفاوت از خامفروشی در آموزش عالی است.
وی افزود: اقدامات در زمینه بهرهوری میتواند اقتصادی، آموزشی، سرمایهگذاری باشد. بهرهوری مساوی است با منابع انسانی و منابع انسانی ضرب در مدیریت. اگر مدیریت کارآمد نداشته باشیم، شاخصهای بهرهوزی افزایش نخواهد یافت. نظام بهرهوری با تغییر افراد متاثر نخواهد شد و به مسیر خود ادامه خواهد داد.
زلفیگل با بیان اینکه آموزش نخستین شاخص بهرهوری است گفت: رسیدن به بهرهوری در هر عرصهای نیازمند آموزش است. پیشنهاد میکنم که مدیران پیش از پذیرش هر مسئولیتی ملزم به گذراندن دوره آموزشی باشند. وزارت علوم هم باید راههایی برای افزایش بهرهوری پیش بگیرد. ارتقای اعضای هیئت علمی باید بر اساس نقش آنها در افزایش بهرهوری انجام شود. اگر قرار است رشد اقتصادی اتفاق بیفتد، سرمایهگذاری اقتصادی پرهزینه است؛ افزایش بهرهوری راهکار مناسبی خواهد بود.
وی در پایان گفت: افزایش بهرهوری بر اساس مزیتهای نسبی موجود از جمله وظایف وزارت علوم است. آمایش آموزش عالی یکی دیگر از روشهایی است که به افزایش بهرهوری منجر میشود. برای مثال سامانه جستجوی آزمایشگاههای مرجع به پژوهشگران کمک میکند که تجهیزات مورد نیاز خود را پیدا کرده و از آنها استفاده کنند.
نظر شما