آخرین تحولات لبنان

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: در روش فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می گیرد، می بینیم که بعضی خودروها فعال نیستند، اما کارت سوخت شان مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع زمینه را برای قاچاق بنزین مهیا کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند در مقابله با قاچاق نیز موثر باشد

اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای مدیریت مصرف و مقابله با قاچاق سوخت

اخیرا برخی از نمایندگان مجلس از طرح توزیع سهمیه به افراد دفاع کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف روزانه اکنون از ۱۱۵میلیون لیتر گذشته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ناترازی بنزین ایران به ۱۵میلیون لیتر در روز برسد. این شرایط لزوم مدیریت مصرف بنزین و هدفمندی یارانه ها را بیش از پیش مطرح کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرده است. بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خرداد ماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

در این پیشنهاد، امکان تبادل سهمیه بنزین در یک بازار فراهم خواهد شد. البته تاکید شده است که دولت این حکم را بدون «هرگونه افزایش قیمت بنزین» انجام دهد. از نگاه مرکز پژوهش‌ها این طرح باعث تحقق اهداف عدالت در توزیع یارانه‌ها، مدیریت مصرف و پیشگیری از قاچاق بنزین خواهد شد.

محمدحسن دیده ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران  با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکار خوبی است، به خبرنگار قدس تصریح کرد: در شرایط فعلی که سهمیه ی بنزین به خودرو تعلق می گیرد، افرادی که خودروی بیشتری دارند، از یارانه ی بیشتری هم استفاده می کنند. این روند عادلانه نیست.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک تر است و در بازتوزیع عادلانه ی یارانه ی سوخت اثر مثبت دارد. هر فرد باید بداند که از منابع خدادادی انرژی در کشور چقدر سهم دارد. کسانی که می خواهند بیشتر از سهم خودشان از انرژی و سوخت استفاده کنند، باید آن را با قیمت واقعی از دیگران بخرند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: به طور کلی، بنده با روش تخصیص سهمیه بنزین به نفر موافق هستم و آن را به عدالت نزدیک می بینم. بهتر است به جای اینکه بنزین را در اختیار افرادی که خودرو ندارند، قرار دهیم، دولت مبلغش را به افراد بدهد.

دیده ور گفت: در روش فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می گیرد، می بینیم که بعضی خودروها فعال نیستند، اما کارت سوخت شان مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع زمینه را برای قاچاق بنزین مهیا کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند در مقابله با قاچاق نیز موثر باشد؛ همچنین اعطای سهمیه بنزین به نفر با توجه به آورده اقتصادی مصرف بهینه، بهینه کرد مصرف را نیز در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، مهم نیست که افراد چند خودرو دارند. آن ها می توانند به اندازه ای که حق شان هست از بنزین یارانه ای استفاده کنند. برای مصرف مازاد خود باید هزینه پرداخت کنند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: باید به صورت همه جانبه موضوعات را در طرح تخصیص یارانه بنزین به نفر ببینیم و همه چیز را به موازات همدیگر پیش ببریم. مثلاً، شاید لازم باشد که برخی محدودیت ها قائل شویم و به کسانی که درآمدهای بسیار بالایی دارند، یارانه سوخت تعلق نگیرد.

دیده ور گفت: خوب است از تجربه ی کشورهای دیگر برای مدیریت مصرف انرژی و سوخت در کشورمان بهره بگیریم. مثلاً، در بسیاری از کشورها به تاکسی ها اجازه می دهند که از خط تندرو استفاده کنند. بنابراین، تفاوتی بین خودروهای شخصی و تاکسی ها که در حوزه ی حمل و نقل عمومی فعال هستند، به وجود می آید و مردم تشویق می شوند که از این وسایل استفاده کنند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در پایان تأکید کرد: موضوع مدیریت مصرف انرژی و بازتوزیع عادلانه ی یارانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم است راهکارهای منطقی در این زمینه ها اتخاذ کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.