با توسعه روز افزون در عرصه تکنولوژی، این بار یک شرکت چینی مدعی ساخت باتری شده است که می‌تواند ۵۰ سال شارژ نگه‌می‌دارد.

این باتری ۵۰ سال شارژ نگه‌می‌دارد! / انقلاب بزرگ در عرصه تکنولوژی

استارتاپی چینی ظاهراً یک باتری هسته‌ای توسعه داده است که می‌تواند به مدت ۵۰ سال متوالی بدون نیاز به شارژ مجدد، انرژی الکتریکی تولید کند.

بتاولت، یک شرکت مستقر در پکن، توانسته است با گنجاندن ۶۳ ایزوتوپ هسته‌ای در ماژولی کوچک‌تر از یک سکه، انرژی اتمی را با موفقیت کوچک‌سازی کند. این باتری آینده‌نگرانه هم‌اکنون درحال طی‌کردن مراحل آزمایشی است و طبق بیانیه‌ی خبری بتاولت، برای استفاده‌ی تجاری در دستگاه‌هایی مانند تلفن‌ها و پهپادها در زمانی نامعلوم به تولید انبوه خواهد رسید. مشخص نیست که استفاده از این باتری روی قیمت گوشی تاثی می‌گذارد یا نه.

مدل اولیه‌ی باتری بتاولت به‌نام BV۱۰۰، می‌تواند تنها با ابعاد ۱۵ در ۱۵ در ۱۵ میلی‌مترمکعب، ۱۰۰ می‌کرووات توان در ولتاژ ۳ ولت تولید کند؛ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ توان خروجی باتری‌هایش را به یک وات برساند. این باتری‌های هسته‌ای‌ را می‌توان برای دستیابی به توان‌های بیش‌تر، به‌یکدیگر متصل کرد.

این باتری ۵۰ سال شارژ نگه‌می‌دارد! / انقلاب بزرگ در عرصه تکنولوژی

باتری بتاولت انرژی‌های آزاد شده توسط ایزوتوپ‌های درحال تجزیه را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پیش‌تر ضربان‌سازهای اتمی قلب از فناوی مشابه استفاده می‌کردند؛ بااین‌حال، به‌ خاطر خطرات عناصر رادیواکتیو مانند پلوتونیم، از این فناوری‌ها استقبال نشد.

برای رفع نگرانی‌های ایمنی، بتاولت در باتری‌های اتمی خود از یک لایه‌ی نیمه‌رسانای الماس و ایزوتوپ‌های درحال تجزیه‌ی نیکل استفاده می‌کند. این شرکت اطمینان داده است که هیچ‌گونه تشعشعی از باتری‌هایش به بیرون نشت نمی‌کند و هیچ ماده‌ی شیمیایی در ترکیب آن وجود ندارد. ظاهراً پس از تجزیه‌ی کامل، ایزوتوپ نیکل-۶۳ به مس تبدیل می‌شود.

بتاولت ادعا می‌کند که به لطف شیوه‌ی ساخت لایه‌لایه، باتری آن‌ها حتی در صورت له شدن و سوراخ شدن آتش نمی‌گیرد و منفجر نمی‌شود. هم‌چنین این باتری‌ها توانایی تحمل دماهای شدید بین منفی ۶۰ درجه تا مثبت ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را دارند.

باتری‌های اتمی با واپاشی هسته‌ای، الکتریسیته تولید می‌کنند؛ شبیه فناوری مورد استفاده در پیس‌میکرها و فضاپیماها. بااین‌حال افراد عادی به‌خاطر عناصر رادیواکتیو مانند پلوتونیوم که خطرات زیادی دارد، از این فناوری استفاده نمی‌کنند.

عمر باتری بی‌نهایت، فناوری فریبنده‌ای است؛ اما نگرانی‌های ایمنی و تردید مردم در مواجه با مواد رادیواکتیو، استفاده‌ی عمومی از فناوری‌هایی مشابه باتری‌های بتاولت را با مشکل مواجه می‌کند. بااین‌حال، بتاولت باور دارد که با این باتری‌ها، دستیابی به پهپادهایی با زمان پرواز نامحدود و ضربان‌سازهایی که هرگز نیاز به تعویض باتری ندارند، ممکن می‌شود.

چین بر اساس آخرین برنامه‌ی توسعه‌ی ۵ ساله‌اش قصد دارد تا با پیشرفت فناوری‌های هسته‌ای، اقتصاد خود را تقویت کند.

باید منتظر ماند و دید وعده شرکت Betavolt به حقیقت می‌پیوندد یا تنها یک ادعا باقی می‌ماند. اگر آن‌ها واقعاً بتوانند باتری‌های اتمی امن با سال‌ها شارژدهی بسازند، صنعت گوشی‌های هوشمند دچار یک انقلاب بزرگ خواهد شد.

خطر آلودگی هسته‌ای تا چه حد جدی است؟

حتما یکی از اولین سوالاتی که در ذهن شما هم ایجاد شده این است که با استفاده از این باتری‌ها در واقع ما به‌طور دائمی یک ماده رادیواکتیو را با خود همه جا حمل می‌کنیم! بنابراین چطور می‌توان از عدم رخ‌داد حوادثی مثل چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ یا فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ مطمئن بود؟

در این خصوص Betavolt اطمینان داده که باتری‌هایش به‌طور کامل ایمن خواهند بود؛ چرا که اساسا هیچ‌گونه تشتعشع خارجی تولید نکرده و اشعه‌های تولید شده توسط ماده رادیواکتیو درون آن توسط مبدل‌ها به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شوند. به گفته مسئولین این کمپانی، ایزوتوپ‌های رادیواکتیو به کار رفته درون این باتری پس از تخلیه کامل به فلز مس تبدیل می‌شوند که نه رادیواکتیو است و نه خطری برای محیط زیست دارد.

فناوری باتری‌های هسته‌ای گوشی‌های موبایل شبیه به یک فناوری آینده‌نگرانه متعلق به فیلم‌های علمی-تخیلی دهه ۱۹۵۰ میلادی است. با این وجود در صورت عملی شدن، این باتری‌ها می‌توانند بزرگترین انقلاب در صنعت باتری گوشی‌های موبایل از ابتدای تاریخ دستگاه‌های همراه تا به امروز را رقم زده و در جدیدی روی استفاده‌های خلاقانه از انرژی اتمی باز کنند.

موبایل با باتری هسته‌ای / یک تحول بزرگ در راه صنعت گوشی سازی

این باتری ۵۰ سال شارژ نگه‌می‌دارد! / انقلاب بزرگ در عرصه تکنولوژی

تکنولوژی توسعه داده شده توسط کمپانی Betavolt می‌تواند با حذف کامل شارژر و پاوربانک از صنعت گوشی‌های موبایل باعث انقلابی در این صنعت شود. با توسعه تجاری این باتری‌ها، گوشی‌های موبایل دیگر به هیچ وجه نگران کاهش ظرفیت و شارژدهی نخواهد بود و دردسرهای باتری‌های لیتیوم یون مثل محدودیت تعداد چرخه‌های شارژ، افت ظرفیت در گذر زمان و موارد از این دست را نخواهند داشت.

Betavolt همچنین وعده داده که نمونه نهایی این باتری‌ها بسیار ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم یون کنونی خواهد بود و در برابر تحریک‌های خارجی مثل آتش گرفتن، سوراخ شدن یا حتی انفجار نیز مقاوم بوده و دچار آسیب نخواهند شد. همچنین دماهای بیش از اندازه بالا و پایین نیز ظاهرا نمی‌توانند آسیبی به این باتری‌های اتمی برسانند.

این قدرت لایزال باتری‌های هسته‌ای بتا ولت می‌تواند باعث شکل‌گیری پهپادهایی که قادرند تا بی‌نهایت پرواز کنند، خودروهای برقی که می‌توانند مسافت‌هایی نامتناهی را بپیمایند و گوشی‌هایی که می‌توانند تا ابد روشن بمانند، شود!

در حال حاضر باتری‌های هسته‌ای در استفاده‌های بسیار پیشرفته و پیچیده مثل هواپیماها و موشک‌ها، سیستم‌های زیر آب، استیشن‌های خودکار علمی یا کاوشگرهای فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در عین حال این باتری‌ها سنگین، بزرگ و گران‌قیمت بوده و حرارت فوق‌العاده بالایی تولید می‌کنند. Betavolt اما ادعا کرده که رویکرد متفاوتی برای طراحی باتری‌های هسته‌ای پیش گرفته است.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.