انتخابات

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۰۲ واحد عرضه و توزیع مواد غذایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری تا کنون به دلیل تخلف و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شد.

۲۰۲ واحد عرضه و توزیع مواد غذایی در خراسان رضوی پلمب شد

به گزارش قدس خراسان، محمد باباخانی روز سه‌شنبه در نشست خبری اطلاع‌رسانی پویش ملی سلامت با موضوع تغذیه سالم، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون۸۶ هزار ۳۱۶ واحد عرضه و توزیع مواد غذایی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دایر است که از این تعداد ۴۵۴ واحد تولید لبنیات و یک هزار و ۱۱۴ واحد عرضه لبنیات هستند.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که نمونه‌برداری از محصولات این واحدها به طور مستمر صورت می‌گیرد و اگر هرگونه مشکل میکروبی و شیمیایی وجود داشته باشد به‌شدت برخورد می‌شود ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۰ هزار و ۶۶۹ بازدید از واحدهای عرضه و توزیع مواد غذایی انجام شده است که ۴۰ هزار ۳۵۹ مورد اخطار، ۵۳۶۸ ارجاع به مرجع قضایی و ۲۰۲ مورد پلمب داشتیم.

وی گفت: در محصولات سنتی عرضه شیر خام ممنوع است، اما اجازه تولید ماست، پنیر، سرشیر و دیگر محصولات لبنی داده شده است، و نظارت ویژه در زمینه عرضه لبنیات بهداشتی صورت می‌گیرد.

باباخانی افزود: بازرسان سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نظارت کامل بر نمک‌ها، لبنیات‌های تولیدی و نیز میزان نمک استفاده شده در محصولات تولیدی دارند و با افراد متخلف در این خصوص طبق قانون برخورد می‌شود.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با توجه به این که معمولاً در نانوایی‌ها به دلیل نداشتن آرد با کیفیت و یا این که برای به نتیجه رسیدن زودتر خمیر، نمک بیشتری می‌ریزنند، بر میزان نمک مورد استفاده در نانوایی‌ها نظارت ویژه صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: طبق آخرین آمارهای ثبت شده ۲۵ درصد نانوایی‌ها نمک بیشتری در نان ها استفاده می کنند و ۷۵ درصد دیگر ایده‌آل بوده‌اند و در نان‌های پخت شده سنگگ بیشترین و تافتون کمترین انطباق را داشته است.

باباخانی با بیان این که همچنین بر رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کارخانجات و واحدهای صنفی به لحاظ میزان و نوع نمک مصرفی نظارت صورت می گیرد افزود: مصرف سنگ نمک و نمک فله در این واحدها ممنوع بوده و فقط باید نمک یددار بسته‌بندی شده مصرف شود در غیر اینصورت با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا مشکل بهداشتی با تلفن شماره ۱۹۰ که در تمامی روزهای هفته و به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگو است تماس بگیرند و آن مشکل را اعلام کنند تا که رسیدگی و برخورد لازم به‌ سرعت صورت پذیرد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری ها با مصرف نمک یددار

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه در موضوع مصرف نمک، مصرف نمک دریایی توصیه می‌شود، در حالی که بدترین نوع نمک‌ها نمک دریایی است و ما برای مصرف خوراکی توصیه بر مصرف نمک یددار و تصفیه شده که فاقد میکروب و فلزات سنگین نظیر سرب و آلومینیوم بوده تاکید داریم که از بسیاری از مشکلات همچون انواع سرطان‌ها، مرده‌زایی، بچه با کری، کوری، لالی و دیگر مشکلات جلوگیری می‌کند.

مجید جعفری‌نژاد افزود: مصرف نمک دریا چه خوراکی (نمک مصرفی در غذا) و چه غیرخوراکی (سنگ نمک مصرفی در برنج خیس شده) به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، متاسفانه در فضای مجازی اطلاعات نادرست متعددی با موضوع نمک دریا و دیگر موضوعات مرتبط با حوزه سلامت به نام طب ایرانی و اسلامی منتشر شده که به لحاظ علمی و پزشکی تائید شده نیستند و از مردم می‌خواهیم که این موارد نادرست را باور نکنند.

وی ادامه داد: مصرف به اندازه نمک، مورد تاکید است، ما نباید تصور کنیم مصرف بیشتر موجب خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود، زیرا همین موضوع مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، سکته‌های مغزی و قلبی را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.