مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال جاری جمعیت سه گونه قوچ و میش، آهو و کل و بز در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش جمعیت را نشان می‌دهد.

رشد ۱۴ درصدی حیات وحش در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله پور از نتایج برآورد جمعیت پستانداران حائز اهمیت در ۳۱ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان خبر داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال آماربرداری از وحوش به دلیل شرایط خاص بخصوص خشکسالی‌های اخیر و شدت آن در سال جاری دشواری‌های خاص خود را داشت، اظهار کرد: طی ۶۸ روز و با مشارکت حدود ۸۸۱ نفر، ۷۲۰ مسیر تعیین و با طی مسافتی بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر برآورد جمعیت از پستانداران در عرصه‌های طبیعی استان انجام شد.

وی بیان کرد: این برآورد جمعیت با هدف بررسی وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و نیز شناسایی مناطق مستعد برای ارتقا سطح حفاظتی اجرا می‌شود.

اله پور اظهار کرد: حسب نتایج و تحلیل کارشناسی تیم‌های نظارت بر امور حیات وحش استان، روند زایش در جمعیت گونه‌های میش و بز در مقایسه با آمار مشابه در سال گذشته مطلوب ارزیابی شده که متأثر از امنیت زیستگاهی بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: به دست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت حیات وحش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و اینکه جمعیت حیات وحش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه ریزی ها برای آینده، نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد و تراکم و نحوه پراکنش حیات وحش در مناطق چهار گانه تحت مدیریت دارد.

وی گفت: سرشماری پستانداران با تمرکز بر گونه‌های علفخوار حائز اهمیت صورت می‌پذیرد و براساس آن گونه‌های قوچ و میش اوریال، پازن و بز و آهو شمارش می‌شوند، ضمن اینکه سایر گونه‌های مشاهده شده نیز در این ویژه برنامه در صورت مشاهده، مستند سازی خواهند شد.

اله پور گفت: در سال جاری جمعیت سه گونه قوچ و میش، آهو و کل و بز در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش جمعیت را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.