عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر در واقع نوعی بازتوزیع مجدد یارانه‌هاست. کسانی که نیاز به سوخت ندارند، آن را به دیگران‌ می‌فروشند و کسانی که نیاز به سوخت اضافه دارند، آن را از بازار آزاد تهیه‌ می‌کنند.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر و انتقال پول و درآمد از اغنیا به اقشار ضعیف جامعه

با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه‌ بنزین به دارندگان خودرو می‌پردازیم. اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام‌ می‌کنیم.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر باعث‌ می‌شود عدالت بیشتری در تخصیص یارانه‌ها  داشته باشیم. در شرایط فعلی، کسی که بیشتر از بنزین استفاده کند، یارانه‌ بیشتری‌ می‌گیرد و کسانی که اصلاً خودرو ندارند از یارانه بی بهره هستند. با اختصاص بنزین به نفر، این مشکل را حل‌ می‌کنیم و همگان به صورت برابر از یارانه‌ انرژی بهره مند می‌شوند.

ما هنوز قانون بالادستی ای در خصوص اعطای سهمیه بنزین به نفر نداریم. در برنامه هفتم توسعه و قانون هدفمندی یارانه‌ها  این موضوع آورده نشده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرده است.

بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خرداد ماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

طرح اعطای یارانه‌ بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانه‌ها  شروع شد. قرار بود در ادامه‌ اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها  موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت.

 مرتضی افقه، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز با اشاره به این موضوع که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر سالهاست مطرح‌ می‌شود اما اجرا نشده است، تصریح کرد: این روش‌ می‌تواند مفید باشد. اگر قرار است یارانه‌ سوخت اعطا شود، باید همگان به صورت مساوی از آن بهره مند شوند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز ادامه داد: در شرایط فعلی که کارت سوخت به خودرو تعلق‌ می‌گیرد، کسانی که خودرو دارند از یارانه‌ سوخت بهره‌ می‌برند و کسانی که فاقد خودرو هستند از این یارانه بی بهره اند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که چندین خودرو دارند، چندین برابر دیگران از یارانه‌ سوخت استفاده‌ می‌کنند. بنابراین، هر چه افراد امکانات بیشتری داشته باشند، بیشتر از یارانه‌ سوخت بهره مند می‌شوند. اعطای سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو سودمند است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در واقع نوعی بازتوزیع مجدد یارانه‌ها ست. کسانی که نیاز به سوخت ندارند، آن را به دیگران‌ می‌فروشند و کسانی که نیاز به سوخت اضافه دارند، آن را از بازار آزاد تهیه‌ می‌کنند.

وی ادامه داد: عملکرد اختصاص سهمیه بنزین به نفر تقریباً شبیه همان سیستم کوپن است که در گذشته شاهد بودیم. افراد این اختیار را داشتند که سهمیه‌ خود را بفروشند و دیگران نیز آن را می‌خریدند. این روش در واقع انتقال پول و درآمد از اغنیا به اقشار ضعیف جامعه است.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند در مقابله با قاچاق بنزین موثر باشد.

افقه گفت: به طور کلی، بنده موافق افزایش قیمت بنزین نیستم. مگر اینکه اصلاحات ساختاری انجام شود. در غیر این صورت افزایش قیمت بنزین مشکل ساز خواهد شد و بر اقشار ضعیف کشور فشار وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.