خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نوشت: رژیم صهیونیستی هم اکنون در عمق یک کیلومتری در مرز شمال نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی صدها ساختمان را با هدف ایجاد منطقه حایل مرزی ویران کرده است.

رژیم اشغالگر در ایزوله / گفت‌وگو با علیرضا تقوی‌نیا درباره توطئه صهیونیست‌ها برای ایجاد «منطقه حائل» در مرز غزه

در ادامه تجاوز زمینی اشغالگران، یک رسانه غربی در خبری افشاگرانه اعلام کرد که ارتش اسراییل در حال ایجاد «منطقه حایل» در شمال نوار غزه است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نوشت: رژیم صهیونیستی هم اکنون در عمق یک کیلومتری در مرز شمال نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی صدها ساختمان را با هدف ایجاد منطقه حایل مرزی ویران کرده است. نشریه آمریکایی با اشاره به این طرح بحث برانگیز اعلام کرد که تل آویو در محیطی بالغ بر ۶۰ کیلومتر در امتداد مرزی در حال عملیاتی کردن آن است.

در حالی که مقامات صهیونیستی از اظهار نظر درباره میزان گستردگی منطقه حایل خودداری کرده‌اند، اما عاموس یادلین، رییس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود که پیش‌بینی می‌کند تل آویو پس از پایان جنگ علیه نوار غزه، «منطقه حایلی» را به عمق ۵۰۰ متری تا یک کیلومتری در داخل نوار غزه ایجاد کند. یادلین در نشستی خبری با خبرنگاران افزوده بود: این منطقه حایل برای آن است که مطمئن شویم که ۷ اکتبر [عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهرماه] دیگر تکرار نخواهد شد.

علیرضا تقوی‌نیا
علیرضا تقوی‌نیا

نتانیاهو در پی دستاوردسازی

اما این اقدام تحریک امیز صهیونیست ها در حالی است که این روزها بحث درباره پایان جنگ و احتمال برقراری آتش بس بالا گرفته است. علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس در تحلیل این رویکرد دوگانه تل اویو – پیگیری آتش بس و پیشبرد دیوار حائل -با بیان اینکه ایجاد منطقه حائل اصلی‌ترین و در دسترس ترین هدفی است که اسرائیل از حمله زمینی به غزه می تواند کسب کند، گفت: نتانیاهو پس از شکست در عملیات هفتم اکتبر به دنبال دست آورد جدید در بین هم حزبی ها و افکار عمومی داخلی است به همین دلیل تل آویو می خواهد در شهر غزه و در حاشیه مرز خود با این منطقه، نقطه ای بعنوان منطقه حائل ایجاد نماید و از آن بعنوان بزرگترین موفقیعت در نبرد طوفان الاقصی یاد کند.

وی افزود: تا پییش از عملیات طوفان الاقصی، صهیونیست ها در اطراف نوار غزه دیوار حائلی را ایجاد کرده بودند و به فاصله هر پنج الی ده متر نیروهای تک تیرانداز مستقر کرده بودند اما رزمندگان مقاومت فلسطین توانستند در هفتم اکتبر، در کمتر از چند دقیقه دیوارهای بتنی را منهدم و از آن عبور کنند و نکته جالبی که در این منطقه وجود داشت لایه های امنیتی و استقرار نیروهای نظامی بود که نیروهای حماس توانستند با کمترین وسائل نقلیه از آن عبور و در کمتر از چند ساعت شهرک ها اطراف را به تصرف خود در آورند. رژیم صهیونیستی تصور دارد با ایجاد این دیوار می تواند از حملات گسترده نیروهای مقاومت به سرزمین های اشغالی جلوگیری نماید و از طرف دیگر خود را در برابر این منطقه ایزوله کند.

نگرانی غرب از رفتار صهیونیست ها

در گزارش اخیر اسوشیتدپرس آمده که حتی آمریکایی ها هم با ایجاد چنین منطقه‌ای در مرز نوار غزه با رژیم اسراییل اختلاف دارند اما تل آویو بی‌توجهی به مطالبات جهانی کماکان بر «ایجاد منطقه حایل مرزی در غزه» مصمم است. این کارشناس مسائل غرب آسیا دراین باره اظهار داشت: امروز آمریکایی ها و متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی به شدت از آینده جنگ غزه نگران می باشند. آنها در صدد این هستند تا منافع خود را در منطقه غرب آسیا حفظ نمایند. یکی از اهدافی که آنها به دنبال آن در غزه هستند تشکیل  دو دولت در فلسطین است اما در مقابل جناح راست افراطی اسرائیل به شدت با این موضوع مخالف است .

وی در پایان بیان داشت: در حال حاضر ایجاد منطقه حائل مرزی در نوار غزه در حد یک طرح از سوی تل آویو است اما حماس اجازه این اقدام را نخواهد داد، امروز مردم غزه پشتوانه اصلی مقاومت در این شهر هستند و هر گونه عاملی که منجر به محاصره این شهر توسط صهیونیست ها شود با پاسخ محکم مقاومت همراه خواهد شد و حتی اگر مسئله آتش بس در طی روز های آینده مطرح شود یکی از شروط اصلی مقاومت جلوگیری از ساخت دیوار مرزی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.