۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 965856

هادی طحان نظیف با تأکید بر اینکه عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات مبنای قانونی دارد، گفت: با تلاش اعضای شورای نگهبان و با مهلت قانونی که اضافه شده بود، عدم احراز با وجود افزایش ثبت نام داوطلبان به کمتر ۱۰ درصد کاهش یافت که اتفاق خوبی است.

عدم احراز صلاحیت این دوره به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت/ فردا نتیجه بررسی صلاحیت‌ها نهایی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با بیان اینکه فرآیند بررسی صلاحیت‌ها عملا به پایان رسیده و فردا نتیجه نهایی و قطعی بررسی لحیت ها اعلام می‌شود، گفت: بیش از  هزار نفر به تعداد نامزدهای تأیید شده از سوی هیئت های نظارت اضافه شد.

هادی طحان نظیف در نشست خبری که در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد در باره اینکه چه تداد از نامزدهای تایید شده در هیئت های نظارت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند هم اظهار داشت: به هر حال ما در ایام بررسی، اسناد و استعلام هایی را هم در مورد کسانی که در مرحله قبل تایید شدند دریافت می‌کردیم که تعداد کمی حدود ۲۰۰ نفر بودند  که ۲ نماینده هم در میان آنها بودند.

فردا نتایج نهایی اعلام می‌شود

وی خاطرنشان کرد: الآن فرصت رسیدگی به اعتراض این افراد است و حق دارند یک بار شکایت کنند و  فردا موعد نهایی است که ما اعلام نظر کنیم و کار تمام است و پس فردا وزارت کشور نتایج نهایی را به داوطلبان اعلام می‌کند و پس از آن انتخابات وارد مرحله تبلیغات می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که این نهاد تا آغاز رأی گیری می‌تواند به لیست تایید اضافه کند و اگر می‌تواند آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ تریح کرد: شورای نگهبان مرجع نهایی و تجدید نظر است. همانطور که گفتم ما فردا اعلام نهایی را خواهیم داشت و بعد از آن رسما تبلیغات نامزدها آغاز می‌شود و چند مرحله قبل برای اعرتاض بوده  ولی اگر اشتباهی رخ داده باشد طبیعتا شورا این اختبار را دارد که اعلام جدید و موردی داشته باشد.

عدم احراز صلاحیت ها به ۱۰ درصد کاهش یافته

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص نقد همه جریانهای سیاسی و برخی حقوقدانها به مسئله عدم احراز صلاحیت و تضییع حقوق برخی داوطلبان به دلیل ضیق وقت شورا و عدم دسترسی به اسناد لازم و راه حل شورا برای حل این چالش با بیان اینکه بعلی رغم ثبت نام چند هزار نفر داوطلب بیشتر در این دوره از مجلس اما نسبت عدم احراز صلاحیت ها با تلاش ما از ۲۶ درصد در مجلس یازدهم به ۱۰ درصد در این دوره کاهش یافته گفت: این موضوع به دلیل افزایش زمان شورای نگهبان و نهادهای قانونی دیگر در اصلاحیه قانون و تلاش همکاران ما بوده است

سخنگوی شورای نگهبان افزود:» من پیشتر هم توضیح داده ام که موضوع عدم احراز صلاحیت وجاهت قانونی دارد و در قانون سه وضعیت رد صلاحیت، احراز صلاحیت و عدام احراز آمده و در این ودره با تلاش ما و شرایط جدید و تایید ۱۵ هزار داوطلب، موضوع کمی روشنتر شد.

به پرونده روحانی هم رسیدگی می‌شود!؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه چرا درخواست حسن روحانی برای اعلام دلیل رد صلاحیت وی پاسخ داده نمی شود، گفت: وظیفه ما بررسی شکایت ها است اما به افرادی هم که شکایتی ثبت نکرده‌اند هم می‌رسیم و این کار انجام می‌شود که اگر مواردی از این دست هم صلاحیتشان تایید شود حقی از آنها ضایع نشود.

لایحه حجاب و عفاف به شورا نرسیده

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، گفت: ما اخیراً طرح شفافیت را بعد از اصلاح مجلس شورای اسلامی دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان است، هنوز بررسی نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: مصوبه‌ای از مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب دریافت نکردیم و در صورت دریافت، نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.

انتخابات ایران همواره دقیق و جامع برگزار شده

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در باره هجمه سنگین رسانه های خارجی در مورد ناتخابات ایران با تأکید بر اینکه انتخابات مظهر مردم سالاری دینی است. انتخابات در کشور ما همیشه دقیق و جامع برگزار شده و هیچ گاه با هدایت کشورهای خارجی یا بنگاه‌های اقتصادی نبوده و همواره مردم تصمیم گرفتند که چه افرادی انتخاب شوند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با حضور نخبگان و جوانان و افراد با تجربه امیدواریم که مجلس آتی قدم‌های بلندتری برای رفع مشکلات مردم بردارد.

دلیل 95 درصد در صلاحیت نامزدهای خبرگان

طحان نظیف اظهار کرد: ۹۵ درصد افرادی که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تأیید نشدند، با استناد به این بود که شرایط و صلاحیت لازم علمی و اجتهاد را دارا نبودند.

هیچ کس از نظارت مصون نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تمام رؤسای جمهور ما بعد از دوره ریاست جمهوری خود ردصلاحیت می‌شوند، بیان کرد: خیر. عمومیت ندارد و اینگونه نیست که همه رؤسای جمهور قبلی ما برای انتخابات‌های بعدی ردصلاحیت شده باشند.

وی ادامه داد: ما برای هر انتخاباتی شرایطی داریم. انتخابات مجلس خبرگان، شورای اسلامی و ریاست جمهوری هر کدام شرایطی دارد و بررسی صلاحیت برای هر دوره‌ای مجزا است. در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچکس مصونیت ندارد. اینگونه نیست که فردی که یک بار تأیید صلاحیت شده باشد، حتماً دفعات بعد هم تایید شود. ما داوطلب انتخابات درجه یک و دو یا آقازاده و روستازاده نداریم و شرایط همه داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یک نماینده هم بخاطر انتقاد از دولت یا نهاد دیگری رد صلاحیت نشده

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به ادعای برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه به دلیل مصاحبه‌هایی که علیه دولت داشتند، رد صلاحیت شدند، اظهار کرد: ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند که حتی یک مورد از آن‌ها نبوده که صلاحیتش بخاطر انتقاد از دولت یا شورای نگهبان یا نهاد دیگری رد شده باشد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو گفت: در سال ۹۸ بیش از ۸۰۰ نفر در انتخابات حضور داشتند و امسال این عدد به بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

به ازای هر کرسی مجلس ۵۱ نفر رقابت می‌کنند

وی در پاسخ به پرسشی درباره آمار تعداد افراد تایید صلاحیت شده به تفکیک استان‌ها اعلام کرد: متوسط به ازای هر کرسی ۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت؛ برای مثال در استان آذربایجان شرقی برای ۱۹ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی، ۷۵۰ نفر و در استان البرز با ۳ کرسی، ۴۶۵ نفر تأیید صلاحیت شده اند. همچنین در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر و استان سیستان و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

آیت الله امامی کاشانی به دلیل وضعیت جسمانی انصراف دادند

طحان نظیف در پاسخ به پرسش ایسنا درباره ادعای مطرح شده در خصوص عدم احراز صلاحیت آیت الله امامی‌کاشانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آیت‌الله امامی کاشانی از بزرگان انقلاب اسلامی هستند و بعد از بررسی و تایید صلاحیت ایشان اعلام شد که به دلیل وضعیت جسمانی از حضور در این انتخابات انصراف دادند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چرایی وجود نداشتن سازوکار جبران بار مالی هزینه‌های انصراف داوطلبان انتخابات ها از کاندیداتوری با تاکید بر اینکه هم داوطلبی حق افراد است و هم انصراف دادن حق افراد است، گفت: شاید این که هزینه‌هایی برای بررسی صلاحیت افراد می‌شود صحیح باشد اما در حال حاضر هیچ منع قانونی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.