پایتخت معنوی در دهه آخر صفر میزبان 120 هزار زائر پیاده ای است که از شهرها و روستاهای دور به شهر آفتاب می آیند و با طنین قدم های عاشقانه شان در سوگ حضرت رضا (ع) عزاداری می کنند.

120 هزار زائر پیاده در راه مشهد مقدس

همزمان با دهه آخر صفر و شهادت امام رضا (ع) مشهد با آماده باش کامل پذیرای زائران پیاده ای است که به شوق زیارت و پابوسی حرم آقا به سرزمین توس می آیند تا پروانه وار به دور کعبه عشق به چرخش درآیند و سوگواری کنند.
پیش بینی حضور 150 هزار زائرپیاده
بر پایه گزارش مهر، تمامی دستگاه ها برای خدمات رسانی به 120 هزار زائر پیاده آماده شده اند و پیش بینی می شود 30 هزار زائر دیگر نیز به صورت کاروان های خودجوش در پایتخت معنوی حضور پیدا کنند.
دبیر ستاد تسهیلات زائران فرمانداری مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: ستاد ساماندهی امور زائرین فرمانداری برای 120 هزار زائر پیاده برنامه ریزی کرده و پیش بینی می شود 150 هزار زائر نیز برای زیارت و عزاداری به مشهد رهسپار شوند.
حسین نصاری بیان می کند: 120هزار زائر در سایت جمعیت خدمتگزاران به زائران پیاده ثبت نام کرده و به همراه انتظامات و پزشک وارد مشهد می شوند.
وی یادآور شد: این ستاد برنامه ریزی های گسترده ای برای استقبال و اسکان زائران پیاده دهه آخر صفر در نظر گرفته و پیش بینی می شود 30 هزار نفر نیز بدون ثبت نام و در قالب کاروان هایی ساماندهی نشده و خودجوش به پایتخت معنوی وارد شوند.
زیرساخت‌های اسکان و پذیرایی از زائران پیاده حضرت رضا(ع)فراهم است
وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های اسکان و پذیرایی از زائران پیاده حضرت رضا(ع) به منظور آسایش و امنیت آنان فراهم شده است، افزود: برای پذیرایی و تامین مواد غذایی زائران هیچ سهمیه ای از دولت دریافت نشده و کمک های مردمی و عشق و ارادت آنان به زائران پیاده سبب شده مواد غذایی و مایحتاج این زائران فراهم شود.
وی با بیان اینکه استاندار به ستاد تسهیلات زائران قول داده که از محل بودجه زیارت برای زائران پیاده مبلغی اختصاص داده شود، افزود: پذیرایی از زائران پیاده دارای قداست است بنابراین هزینه کرد برای این زائران برکت و افتخاری برای این شهر محسوب می شود.
نصاری با اشاره به اسکان ارزان قیمت برای مسافران نیز ادامه می دهد: سال جاری برای ایام دهه آخر صفر 2 هزار تخت تدارک دیده شده و امکان افزایش آن تا 6 هزار تخت نیز وجود دارد.
تدارک 5 سالن ورزشی و 60 مدرسه

دبیر ستاد تسهیلات زائران فرمانداری مشهد عنوان کرد: آموزش و پرورش نیز 60 مدرسه را برای زائران فراهم کرده و 11 مدرسه را به صورت مستقیم به آستان قدس سپرده و علاوه بر این هزار مدرسه نیز برای اسکان زائران آماده سازی شده است.
وی می گوید: 5 سالن ورزشی نیز برای اسکان هزاران عاشق و دلداده امام همام که در زیر برف و سرما پیاده به سوی مشهدالرضا(ع) در حرکت‌ هستند آماده شده است.
وی بیان می کند: 400 تیر برق و 100 نورافکن برای روشنایی اطراف حرم رضوی و تسهیل در عبور و مرور زائران فراهم شده است.
وی با اشاره به بازگشت زائران پس از پایان دهه آخر صفر عنوان کرد: هماهنگی های لازم بین سازمان حمل و نقل و ترافیک و اتوبوسرانی صورت گرفته تا برای بازگشت مسافران به شهرها و روستاهایشان مشکلی ایجاد نشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در استانداری خراسان رضوی با توجه به حضور میلیونی زائران معاونت زیارت تاسیس شده، افزود: به دلیل قرار داشتن فرمانداری مشهد در نوک پیکان خدمات و هماهنگی بین ادارات لزوم تاسیس معاونت زیارت به صورت محسوس احساس می شود.
 

150 ایستگاه بین راهی تحت نظارت ‌بهداشتی قرار گرفته است
دبیر ستاد جمعیت خدمتگزاران به زائران پیاده دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار می کند: بیش از 150 ایستگاه بین راهی تحت نظارت‌های بهداشتی و درمانی قرار گرفته و سلامت زائران پیاده با نظارت های ویژه این ستاد تضمین خواهد شد.
محمود صادقی تاکید می کند: محل های طبخ غذا، پخت و پز و استراحت زائران تحت نظارت ویژه قرار دارد و با رعایت اصول حفاظتی از حوادث ناگوار مسمومیت غذایی و یا مسمومیت با منواکسید کربن نیز جلوگیری می‌شود.
وی یادآور می شود: مسئولان ایستگاه‌های بین راهی و ستادهای اسکان داخل شهری، باید رعایت مسائل بهداشتی را در اولویت قرار دهند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.