در این نشست رئیس خانه احزاب خراسان رضوی، دبیر جبهه اعتدال شرق کشور، دبیر خانه احزاب خراسان رضوی، سخنگوی جبهه عدالتخواه مردمی و دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی خراسان رضوی حضور داشتند و درباره نقشه راه آینده نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این نشست، حاضران با اشاره به گستردگی لیستها و نامزدهای انتخاباتی در مشهد و استان، درباره روشهای احراز شاخصهای نامزد اصلح برای جامعه به بحث و گفتوگو پرداختند.
تشخیص اولویتها؛ شاخصه مهم نماینده مجلس
رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در مورد روش احراز شاخصهای نامزد اصلح برای جامعه گفت: خوشبختانه تکثر سیاسی کنترل شدهای را در انتخابات پیش رو میبینیم که زمینه شناخت بهتر مردم را نسبت به نمایندگان به شکل بینظیری فراهم کرده است. در هیچ زمانی چنین امکاناتی برای انتخابات بسیج نشده بود تا مردم به سمت انتخاب آگاهانه بروند. در هیچ دوره دیگری احزاب و گروههای سیاسی برای مصاحبه با نامزدها مثل امروز وارد عمل نشده بودند. از طرفی امکانات هم برای یک رقابت عادلانه در صدا و سیما فراهم شده تا نامزدها بتوانند برای بیان دیدگاههای خود از این ظرفیت استفاده کنند.
حمیدرضا ترقی ادامه داد: مردم با هر ذائقه و اولویتی میتوانند نامزدی را پیدا کنند تا به او رأی بدهند و باید از این ظرفیتی که ایجاد شده، قدردانی کرد. مردم به سمت عقلانیت و آگاهی بیشتر رفتند و دیگر تبلیغات به شیوه قدیمی در ذهنشان جای ندارد.
وی در خصوص ویژگی نامزد اصلح از نظر مردم بیان کرد: اگر بخواهیم ویژگی نامزد اصلح را برای جامعه مورد بحث قرار بدهیم باید به دو فاکتور توجه کنیم. نخست نیاز کل جامعه بر اساس مصالح ملی و مسائل منطقهای حوزه انتخابیه است و نکته دوم به فردی که میخواهد این مسئولیت را به دوش بکشد، برمیگردد. فردی که اصلح تلقی میشود باید مسائل و منافع ملی را درک کرده باشد و در راستای تحقق آن گام بردارد. در بعد دیگر باید آن آمادگی و ظرفیت را پدید بیاورد تا بتواند آماده خدمت در امر قانونگذاری باشد.
ترقی افزود: برخی افراد ممکن است نیروی بسیار خوبی باشند؛ اما نمیتوانند تشخیص بدهند کدام لایحه، طرح و برنامه به نفع عموم جامعه و آینده کشور است. این افراد اگر اهل مشورت هستند، میتوانند عنصر موفقی باشند؛ اما در غیر این صورت نمیتوانند رسالت لازم را انجام دهند. بر همین اساس نماینده اصلح باید مسلط بر منافع ملی بوده و نگاهی تمدنی و آیندهنگر داشته باشد و برای آن راهکارها و فرایندی که در انقلاب اسلامی ترسیم شده، ریلگذاری کند.
رئیس خانه احزاب خراسان رضوی با تأکید بر اینکه شناخت مطالبات مردم نیز برای نامزدها مهم است، گفت: این مسئله موجب میشود نماینده آینده به اولویتهای مجلس کمک کند. نمایندهای اصلح است که بتواند این اولویت ها را درست تشخیص دهد. گاهی بر اثر تبلیغات، اشتباه کرده و اولویتهای اصلی را فراموش میکنیم. تشخیص این اولویتها چه در سطح کلان و چه در حوزه انتخابی مهم است.
تخصص؛ مهمترین ویژگی نماینده مردم
دبیر جبهه اعتدال شرق کشور نیز در ادامه به روشهای احراز شاخصهای نماینده اصلح در جامعه پرداخت و گفت: مجلس در رأس امور است و با اختیارات وسیعی که در قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی داده شده باید نمایندهای در شأن این مجلس انتخاب شود. بخشی از اوضاع فعلی کشور و شرایط موجود در حوزه اقتصاد و معیشت، به قانونگذاری و نبود نظارت بر قانون برمیگردد.
محمدحسن ساقی ادامه داد: کسی که میخواهد وارد مجلس شود، باید تخصص مربوطه را داشته باشد. در مشهد پنج نماینده داریم و با وجود مشکلات عدیده مشهد به خصوص در حوزه حاشیه شهر و مسئله زیارت باید ببینیم چرا وضع موجود ما این است. در غرب کشور بیش از ۲۰هزار کیلومتر آزادراه وجود دارد؛ اما استان ما تنها بیش از ۱۰۰ کیلومتر آزادراه دارد. اینها مشکلاتی است که پیش از این تنها با نگاه جناحی به آن پرداختیم و میتوان گفت نمایندگان ما جز کار سیاسی، کاری نکردند.
وی با اشاره به اینکه نگاهی که باید در انتخاب فرد اصلح در نظر گرفته میشد، در مجموع احزاب دیده نشد، گفت: اگر امروز با مشکلاتی در رد صلاحیت نامزدها مواجه شدیم، به خود ما احزاب برمیگردد. باید نیروهای متخصص را شناسایی و معرفی کنیم که حتی اگر این دوره رأی نیاوردند، مردم آنها را بشناسند تا دوره بعد رأی بیاورند.
ساقی در ادامه بیان کرد: اختیارات مجلس در قانون کمنظیر است؛ اما کدام نماینده ما درست به وظیفه خود عمل کرده است؟ نامزدهای ما باید افراد پر انرژی، متخصص و عالم باشند. باید میدان را باز کنیم تا افراد بیشتری به میدان بیایند. حضرت امام(ره) فرمودند مجلس، خانه همه مردم و مستضعفان و بالاترین مقام در کشور است. همچنین رهبر معظم انقلاب، مجلس را نماد آزادی و استقلالطلبی ملت ایران میدانند. باید به این نکات بیشتر توجه کرد و احزاب جای کار بیشتری داشته باشند تا نمایندگان بهتری معرفی کنند.
مردم به برنامه و کارنامه رأی بدهند
دبیر خانه احزاب خراسان رضوی نیز در پاسخ به این پرسش که روش احراز شاخصهای نامزد اصلح برای جامعه چه میتواند باشد، گفت: انتخابات یک کنش سیاسی محسوب میشود که جلوهای از مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی است و موجب رشد دموکراسی میشود. در انتخابات پیش رو، جبهه اصلاحات تمام تلاش خود را کرد تا از روندهای آسیبزای ممکن ممانعت به عمل بیاورد و حتی سازوکار افزایش مشارکت را به متولیان ارائه داد. هدف جبهه اصلاحات، توسعه و پیشرفت بر اساس یک انتخابات منصفانه و رقابتی است.
الهه قلیزاده افزود: از مجموع حدود ۵۰ حزب اصلاحطلب به اندازه انگشتان دست هم نیروی حزبی تأیید شده که بشود لیستی از آن تهیه کرد، نداشتیم و نتوانستیم مشارکت کنیم؛ اما این به معنای قهر با صندوق رأی نیست و اصلاحطلبان نشان دادند دلسوزانه پای نظام هستند و تلاش کردیم انتخاباتی غنی برگزار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه قائل به حضور افراد حزبی در جریان انتخابات و رقابت است، اظهار کرد: مردم برای اینکه بتوانند انتخاب اصلح داشته باشند باید به برنامههای احزاب رأی بدهند. احزاب برنامهای دارند و لیستی ارائه میدهند و مردم بر اساس کارنامهها و برنامهها میتوانند انتخاب اصلحی داشته باشند. آنها برنامهها و رویکردها را دیدند و میتوانند انتخاب مطلوبی داشته باشند.
مردم به نامزد خسته رأی ندهند
سخنگوی جبهه عدالتخواه مردمی نیز که در این نشست حضور داشت، درخصوص این موضوع گفت: قانون انتخابات ما، به خصوص در حوزه تبلیغات، قانون خوبی نیست و باید اصلاح شود. برای مشهد که بیش از ۵۰۰ نامزد دارد، این زمان کوتاه تبلیغات نمیتواند آگاهی درستی ایجاد کند. مردم انتظار دارند فرصت جدی شناسایی داشته باشند.
رقیه فاضل افزود: چند شاخص جدی برای شناخت فرد اصلح وجود دارد. یکی از شاخصها مبانی فکری و برنامههایی است که فرد ارائه میدهد. باید در برنامههای فرد انسجام فکری ببینیم. این انسجام فکری فقط به معنای حرفهای خوب نیست؛ بلکه شناخت اولویتها و آگاهی از اولویتها خیلی اهمیت دارد. بحث مبانی سیاسی نامزد و جهتگیری او بسیار مهم است. اینکه نامزد انتخاباتی چقدر به کانونهای قدرت و ثروت اتصال دارد، برای مردم مهم است. مردم از نمایندهای که از قشر سرمایهداران است و به جناح خاصی تعهد دارد، بیزارند. وقتی نماینده وارد مجلس میشود، باید بدنه مردم را ببیند.
وی با اشاره به اینکه روحیات و رفتار نامزد انتخابات مهم است و جزو شاخصهایی است که باید به آن توجه شود، اظهار کرد: برای مثال نامزدی داریم که خوب است؛ اما خسته است و انگیزهای برای حرکت ندارد. ما در گام دوم انقلاب نیاز به نامزد خسته نداریم. خسته نبودن، پر انرژی و زنده بودن در پیگیری مسائل برای مردم اهمیت دارد. عدهای از نمایندگان هم هستند که پیشرو نیستند و این برای مشهد بد است. مجلس قوی ۲۹۰ نماینده پیشرو و اول میخواهد که خودش رأی داشته باشد. مشهد تراز بالایی در کشور داشته و به نمایندهای پیشرو نیاز دارد.
فاضل افزود: ارتباط با بدنه مردمی و سادهزیستی چیزهایی است که مردم میبینند و درک میکنند؛ اما نکته جدیتر سابقه و عملکرد نامزد است. برای مثال آیا زندگی مستضعفان دغدغه او است؟ برای مبارزه با فساد چه کرده؟ آیا کارآمد و اهل تحول بوده؟ مبارزه با فساد و تلاش برای برقراری برابری و عدالت اجتماعی نیز مسئلهای جدی است که باید مورد توجه نامزد باشد. به نظر میرسد متأسفانه تراز کنونی نامزدهای مشهد در جناحهای مختلف بالا نیست و نمرههای عالی نداریم. این مسئله تنها به شورای نگهبان برنمیگردد؛ بلکه بخشی به سابقه سیاسی مشهد مربوط میشود. برخی پدرخواندگیها موجب شده تا برخی افراد اصلح وارد میدان نشوند.
نماینده مجلس باید خداترس و امین باشد
دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: قرآن شاخصههایی برای انتخاب فرد اصلح دارد؛ مثل پاکدست و امین بودن. این موضوع را باید تعمیم بدهیم و در نماینده ببینیم. البته این ویژگیها باید در کنار متخصص بودن فرد وجود داشته باشد؛ یعنی یک فرد متخصص، امین و پاکدست باشد. قرآن میفرماید وکیل شما از جنس خودتان است. اگر فردی را دیدید که جدا از شماست و مانند شما زندگی نمیکند، انتخاب خوبی نیست. قرآن میگوید وکیل شما بر دلسوزی برای مردم بیتاب بوده و برای او مهم است که مردم در رشد و تعالی باشند. وکیلی که قرار است بر اساس مکتب نبوی فعالیت کند، باید این ویژگی را داشته باشد.
مهدی فائزی در ادامه به دیگر شاخصههای نامزد اصلح اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) فرمودند مجلس فراهم آمده از اللهاکبرهای مردم است و این باید نماد توحید و خداترسی مجلس باشد. نماینده مجلسی که انتخاب میکنیم باید این صفت به درستی در او احراز شود و نشانه خداترسی داشته باشد تا دیگر ترسی از فشارها نداشته و درگیر معاملههای سیاسی نشود. امام همچنین فرمودند مجلس عصاره فضایل ملت است؛ یعنی هرچه از فضیلتها و خوبیها در ملت است، باید در مجلس جمع باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید در پنج نماینده مشهد معنویت بیشتر از همه موج بزند، اظهار کرد: آن وقت است که میتوانیم بگوییم مجلس برگرفته از فضائل ملت است و به دنبال قوانینی نمیرود که فضائل و عزت ملت را زیر سؤال ببرد. با این حال در بعضی ادوار مجلس، طرحهایی مثل برجام داشتیم که تنها در ۲۰ دقیقه تصویب شد؛ در حالی که مجلس میتوانست جلو آن را بگیرد تا اتفاقات پس از آن رخ ندهد. اگر این نکات را در انتخاب نماینده جدی بگیریم، چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.
در ادامه این نشست با اشاره به کمبودهای جدی مشهد در حوزه زیرساختها و حجم بالای زائرانی که سالانه به این شهر سفر میکنند، این موضوع مطرح شد که در نگاه کلان، درک تفاوتهای شهر زیارتی چقدر جدی بوده و نمایندگان چه نقشی میتوانند در این موضوع ایفا کنند. همچنین حاضران درخصوص اولویت نمایندگان مجلس آینده نیز به گفتوگو پرداختند.
مجلس آینده برای به نتیجه رسیدن برنامه هفتم تلاش کند
ترقی، رئیس خانه احزاب خراسان رضوی درخصوص اولویتهای مجلس گفت: ندیدم هیچ مجلسی از قبل برنامهای داشته باشد؛ چراکه مجلس غیرحزبی است و مجموعه تشکیلاتی منسجم نیست تا برای دولت ریلگذاری کند و تاکنون هیچ نقشهای نداشتند. همه مجلسها بر اساس نوع ساختاری که دارند، انگار تشکیلاتی منفعل هستند که دولت باید برای آن لایحه بیاورد و اگر خودش بخواهد طرح بدهد، با موانع گوناگونی روبهرو میشود. در حالی که بر اساس قانون میتواند این کار را بکند. اگر مجلس را در رأس کشور میدانیم و قرار است برای دولت ریلگذاری کند، لازمهاش این است که قویتر از دولت باشد؛ اما معمولاً این دولت است که مجلس را راه میبرد.
وی ادامه داد: مجلس باید منسجم و از قبل برنامهریزی شده باشد تا نمایندگان، مشکلات و خلأها را شناسایی کرده و وقتی وارد مجلس شدند، لوایح را اولویتبندی کنند. مجلس آینده در شرایطی میخواهد فعالیت کند که برنامه هفتم بسته شده و بودجه زیارت، مسیر حرم تا حرم و طرحهایی مانند توسعه راه شمال به مشهد در برنامه آمده است. به طور طبیعی اگر نمایندگان بخواهند طرحی را خارج از برنامه تصویب کنند، باید تا دوسوم آرا را بگیرند و از این نظر دست نمایندگان بسته است.
ترقی افزود: خوشبختانه نمایندگان فعلی ردیفهای خوبی را درخصوص اولویتها گنجاندهاند که پیگیری آن بسیار مهم است تا جذب استان شود. برای مثال؛ بودجه مترو و توسعه آن تصویب و پیشبینی شده، شهرک فرودگاهی و شهرک سلامت نیز مورد تصویب قرار گرفته و از این موارد زیاد است. در واقع مجلس فعلی مقدمات را فراهم کرده و اگر مجلس آینده بتواند با نظارت و پیگیری، تمام وقت خود را برای به نتیجه رسیدن پروژهها و تأمین بودجه بگذارد، بزرگترین خدمت را به حوزه انتخابیه کرده است.
وی با تأکید بر اینکه مسائل کلان کشور مثل مسکن و تورم نیز باید مورد توجه باشد، گفت: نمایندگان باید به دولت کمک کنند تا مشکلات برطرف و برنامه دولت محقق شود. اگر تحقق برنامه هفتم صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات استان برطرف خواهد شد. در عربستان برای هزینه حرمین شریفین ۱۱ وزیر تمام امکانات خود را برای روز به روز آباد شدن حرم بسیج میکنند؛ اما حرم مطهر امام رضا(ع) حتی پول آب و برق را باید خودش پرداخت کند. حالا هم که میزان بدهی دولت به آستان قدس رضوی بسیار زیاد است. دولت اسلامی ما نباید از عربستان عقبتر باشد که بسیاری از سرمایه خود را صرف حرمین میکند؛ اما وقتی مجلس مصوبه میگذارد که آستان قدس رضوی از مالیات معاف شود، داد همه درمیآید.
ترقی در پایان بیان کرد: اینها مسائلی قابل پیگیری است و دولت میتواند سرمایهگذاری بیشتری کند. زیارت در اقتصاد استان نقش نخست را ایفا میکند و شهری که سالانه به ۳۰ میلیون جمعیت زائر خدمت میکند، باید از امکانات کشور بیشتر استفاده کند. اگر مجمع نمایندگان استان بتواند نگاه کلان را نسبت به استان و مشهد تغییر بدهد، مسائل حل میشود؛ چرا که تاکنون نگاهی مغرضانه و غلط بر توسعه مشهد حاکم بوده است.
اولویت نمایندگان زیارت باشد
ساقی، دبیر جبهه اعتدال شرق کشور نیز در خصوص مسئله زیارت و اهمیت آن در مجلس آینده گفت: تا دولت روحانی سهم زیارت استان چندان دیده نمیشد و با وجود اینکه یکسوم جمعیت کشور زائر مشهدالرضا(ع) بودند، ما با شیراز و طبس همتراز دیده شدیم که ظلم مضاعفی برای مشهد است. وقتی کسی به مدینه میرود، برای او بستههای زائر فراهم شده؛ اما شهرداری ما برای بحث زائر چه تدارکی دیده و برای بعد فرهنگی این مسئله چه کردیم؟ بخشی از این موضوع به تلاش نمایندگان برمیگردد که زائران در بودجه قانون در نظر گرفته شوند.
وی با تأکید بر بحث سوغات زائر ادامه داد: هیچ وقت نمایندگان ما به سوغات زائر توجه نکردند و این مسئله شامل تمام نمایندههای استان ما میشود. اگر نمایندگان برای سوغات زائر برنامهریزی داشته باشند، با توجه به شهرکهای صنعتی و دانشبنیانی که در استان داریم، میتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم؛ اما در حال حاضر جایگزین آن کالای چینی است و جوانان ما بیکار میشوند.
ساقی با تأکید بر اینکه اولویت نمایندگان ما باید حوزه زیارت باشد، افزود: ما با خشکسالی مواجه شدیم و وقتی خشکسالی شدید شود، مهاجرت هم شروع میشود. ما در توزیع عادلانه در برنامهریزی صفر هستیم. شاید به این خاطر که نمایندگان ما تخصص عالیه را ندارند. چالشهایی که در مشهد داریم، یکی دو مورد نیست. برای مثال جاده سبزوار به درگز که خروجی مرزی ماست و روزی بیش از ۲هزار ترانزیت از آن عبور میکند، به جاده مرگ تبدیل شده است. به اعتقاد من در این فصل مشکلاتی داریم که قانونگذاران باید به آن توجه کنند و این به یک جمع اجرایی نیاز دارد. افراد با سن بالا، خسته و فرسوده نباید به مجلس بروند تا افراد جوان و با انرژی از هر حزبی به مجلس راه پیدا کنند.
وی در پایان صحبتهای خود مطرح کرد: استان ما بدترین سرانه درآمدی را دارد و بسیاری از سرمایه ما در خارج از استان مصرف میشود. اگر سپردهها و منابع بانکی در استان خودمان استفاده شود، تحول عظیمی ایجاد میشود و نمایندگان مجلس باید به دنبال آن باشند.
مجلس آینده بر شورای عالی زیارت تأثیرگذار باشد
قلیزاده، دبیر خانه احزاب خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، زیارت را جزو اولویتهای اصلی نمایندگان آینده برشمرد و گفت: با توجه به اینکه بحث زیارت، یک تمدنسازی نوین محسوب میشود و اینکه در ایام پایانی ماه صفر، زیرساختها و بسترها برای پذیرایی از زائران مناسب نیست و همواره مسئولان با چالشهایی مواجهاند که تکرار میشود، این مسئله باید از اولویتهای اصلی نمایندگان باشد.
وی ادامه داد: برنامه هفتم در ماده ۲۵ زیارت را مدنظر گرفته و متخصصان امر میگویند از ماده ۱۲ برنامه پنجم هم ضعیفتر است. مجلس قبلی، شورای عالی زیارت را پیشنهاد دادند که ظاهراً مصوب نشد؛ اما چرا یک تیم متخصص، علل آن و زیرساختها را بررسی نکردند؟ نمایندههایی باید موضوع زیارت را بررسی کنند که دغدغه داشته باشند، به زیرساختها توجه کنند و مصوباتی را درنظر بگیرند که اجرایی باشد و الزامات اجرایی را مدنظر داشته باشند. کسانی که این دوره به مجلس میروند، باید بر شورای عالی زیارت تأثیرگذار باشند و مصوبات اجرایی را ارائه بدهند.
قلیزاده در پایان بیان کرد: زیرساختهای زیارت که میتواند برای توسعه پایدار شهری مفید باشد، باید هم از نظر اقتصادی و هم فرهنگی فراهم شود که لازمه آن نمایندگانی است که قدرت چانهزنی و شجاعت را داشته و برای تبدیل مصوبه به قانون پیگیر باشند. معتقدیم مسیر اصلاح از بازاندیشی اندیشههای سیاسی حاکم اتفاق میافتد و عامل اصلی ناکارآمدی را در حوزههای مختلف، همین نظارتهای گزینشی و محدود کردن انتخاب مردم میدانیم.
منعکس کردن مسائل مشهد در مسائل ملی باید برای نماینده مهم باشد
فاضل، سخنگوی جبهه عدالتخواه مردمی نیز در خصوص اولویتهای نمایندگان آینده گفت: دادن وعده اجرایی برای نماینده مجلس ممنوع است و اتفاقاً جایی که فسادخیز است، جایی است که تفکیک قوا انجام نمیشود. آنچه باید محقق شود این است که ببینیم اولویتهای مشهد چگونه در مسائل کلان و ملی منعکس میشود. مسئله زیارت را باید یک مسئله ملی دانست و فقط مختص مشهد نیست. با این حال مشهد مسائلی مثل حاشیه شهر دارد که جدی بوده و مدتهاست در میان مسائل کلان دارد خاک میخورد. همچنان برنامهریزی و توسعه شهر به دنبال ایجاد شکاف میان حاشیه و مرکز است و این برای شهر امام رضا(ع) خطرناک است.
وی ادامه داد: منعکس کردن مسائل مشهد در مسائل ملی اهمیت دارد. نماینده مجلس باید دستی پر در قانونگذاری و دلی شجاع در نظارت داشته باشد. برای مثال مسئله سکونتگاههای غیررسمی مسئلهای جدی است و تراکمفروشی شهر مشهد در مدیریت شهری باید در مجلس اصلاح شود. پیشنهاد من این است به دنبال این نباشیم که نماینده در مشهد چه کند؛ بلکه باید تراز این مسئله را در لایه ملی دید.
فاضل در پایان افزود: یک انعکاس و فهم ملی باید از مسائل مشهد ایجاد شود و ضرب دادن به مسائل است که نمایندگان باید جدی بگیرند وگرنه مشهد در کشمکش کار منطقهای خواهد باخت؛ چراکه پنج نماینده نمیتوانند در میان دیگر نمایندگان چانه بزنند. هرکس وارد مجلس میشود باید بتواند مجلس را به رأس امور برگرداند و قدرتمند باشد. برگرداندن قدرت به مجلس بسیار اهمیت دارد. مجلس ضعیف است و رأی مستقلی نسبت به هیئت رئیسه ندارد.
جانمایی افراد متخصص در مجلس درست نیست
در ادامه فائزی، دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز درباره موضوع زیارت و اهمیت آن برای نمایندگان آینده مشهد و استان گفت: اگر قرار است اقدامی در حوزه زیارت صورت بگیرد، باید در ذهن ما یک مسئله فراملی باشد. اگر نماینده ما این مسئله را فراملی ببیند، زیارت را به عنوان مسئله ملی مطرح میکند. افزون بر بودجه اختصاصی و زیرساختها، طرح از مبدأ تا مقصد که شعار آن را میدهیم، هنوز اجرایی نشده و آستان قدس رضوی هم نمیتواند به تنهایی بار آن را به دوش بکشد. چون این گفتمان درست جا نیفتاده، دولتها و نمایندگان حس کردند فاتحانه کار درستی کردند که آستان قدس رضوی مجبور به پیوستن به فرایند مالیاتی شده، در حالی که میتوانستیم مجموعه استان را در این زمینه حمایت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نگاه فراملی به امر زیارت موجب حمایتگری بیشتری میشود، گفت: افراد متخصص و متعهد در مجلس کم نداریم؛ اما جانمایی آنها در مجلس درست نیست. ما در دورههایی ۸۰ نماینده پزشک داشتیم؛ اما کمیسیون بهداشت مجلس پر از متخصص غیرپزشک بود. روحانیونی داشتیم که به جای کمیسیون فرهنگی، بدون هیچ تخصصی در کمیسیون صنایع عضو بودند. این مسئله را که مجلس را بر اساس نیاز جامعه طراحی شود، جدی نگرفتیم.
فائزی افزود: نیاز امروز معیشت است؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد اقتصاددانهایی خوشفکر، خلاق و متخصص به مجلس بروند و بعید نیست کسانی به مجلس بروند که متخصصان غیرضروری هستند. اگر ساز و کار درستی ایجاد شود تا ۲۹۰ نفر بر اساس نیاز انتخاب شوند، بسیاری از مسائل حل میشود. وقتی این ساختارها حل و فشار از روی مردم برداشته شود، بسیاری از دوقطبیها نیز برطرف میشود. اگر فرد متخصص انتخاب شود، بسیاری از تعارضات نیز ایجاد نمیشود.
وی در پایان عنوان کرد: از همه جریانهای مردمی و سیاسی تشکر میکنیم که به طرق مختلف تلاش کردند نامزدها را ارزیابی کنند و بر اساس تشخیص خود به نفراتی برسند. مردم با توجه به درک ضروریات و شرایط، از این حق و شرافتی که نظام به آنها داده، استفاده کنند؛ چراکه به مشارکت بالای مردم نیاز داریم. رأی مردم صرفاً در حوره انتخابیه تأثیرگذار نیست؛ بلکه بسیاری از آزادیخواهان دنیا را خوشحال و عده زیادی از دشمنان بشریت را ناراحت و مأیوس خواهد کرد.
در پایان این نشست حاضران به ضرورت بررسی عملکرد نمایندگان آینده در مجلس و مطالبهگری از آنان تأکید کردند.
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 968689
عصر سهشنبه ۸ اسفند، نشست هماندیشی فعالان و احزاب سیاسی در زمینه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد.
نظر شما