تحولات منطقه

اکرانهای نوروزی امسال با ترکیب ۷ فیلم از ۲۳ اسفندماه آغاز می شود. فیلم‌های تمساح خونی، بی‌بدن، آسمان غرب ، پرویزخان، آپاراتچی، نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند.

کمدی‌ها هیچ‌وقت مزاحم فیلم‌های دیگر نبوده‌اند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، به گفته مدیران وزارت ارشاد با توجه به همزمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان، چینش اکران نوروزی به گونه‌ای انجام شده که همه سلایق و گروه های سنی و فکری مختلف پوشش دهد این در حالیست که کانون پخش‌کنندگان نسبت به چینش فیلم‌های نوروز اعتراض داشته و از بین هفت فیلم اعلام شده، فقط فیلم تمساح خونی (جواد عزتی) را دارای پتانسیل جذب بالای مخاطب دانسته اند. با وجود اینکه دو فیلم «هفتاد سی» ساخته بهرام افشاری و «تگزاس ۳» ساخته مسعود اطیابی هم متقاضی اکران نوروزی بوده اند اما در این فهرست حضور نداشتند. درباره چینش اکرانهای نوروزی و مسائل مرتبط با آن با «ابراهیم عامریان» تهیه کننده فیلمهای «هفتاد سی» و «تگزاس۳» گفت و گو کردیم که می خوانید.

دو فیلم کمدی شما متقاضی اکران نوروزی امسال بود اما در چینش اکرانها قرار نگرفت، دلیلش را چه می دانید؟

چینش اکرانهای نوروزی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مشخص می کند و شورای صنفی هم در این چینش دخالتی ندارد، بهرحال مدیران ارشاد صلاح دانستند که چینش به این شکل باشد و اولویت شان با فیلم هایی بوده که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.

ما درخواست اکران دو فیلم «هفتاد سی» و «تگزاس۳» را داده بودیم ولی غیر از ما فیلمهای دیگری هم بودند و متقاضیان اکران نورزی بالاست بنابراین در انتخاب، سراغ اولویت هایشان رفتند. البته فیلم «فسیل» در اکران نوروزی سال گذشته حضور داشت و امسال بقیه دوستان باید از این فرصت بهره مند می شدند.

به نظر شما زمان طلایی اکران در نوروز امسال که با ماه مبارک رمضان متقارت شده، سئانس های افطار تا سحر باشد؟

بنظرم همه سئانس ها می تواند فروش داشته اشد و به دلیل این تقارن، اینطور نیست که فقط بعد از افطار به سینما بروند، معمولا در تعطیلات نوروز در سئانس های قبل از افطار هم به سینما می روند. پارسال هم چند روز از ماه مبارک رمضان با نوروز تقارن داشت و ما اکران فیلم «فسیل» را داشتیم اما این تقارن تاثیر زیادی در تغییر استقبال مردم نداشت. شاید چند روز شب های احیا که سینماها تعطیل شوند، میزان فروش کم شود ولی تعطیلات عید فطر، آن را جبران می کند. فکر نمی کنم که اکران نوروزی امسال، گیشه کم فروغی داشته باشد.

فکر می کنید که فیلمهایتان در فهرست اکران عید فطر قرار بگیرد؟

بعید است که امسال اکران عید فطر داشته باشیم چون باید به فیلم های اکران نوروزی فرصت داده شود تا بفروشند. فاصله بین اکران نوروزی و عید فطر، چهار هفته هم نمی شود اگر ۲۳ اسفند شروع اکران فیلم ها باشد تا عید فطر کمتر از یک ماه می شود ضمن اینکه تعطیلی موقت سینماها بخاطر شب های احیا، اکران های نوروزی را به چهار هفته هم نمی رساند پس بعید است که اکران عید فطر داشته باشیم.

پخش کنندگان نسبت به ترکیب فیلم های نوروزی اعتراض داشتند و از نظر آنها فقط فیلم جواد عزتی، احتمال فروش بالا را دارد، آیا این چینش به ضرر پخش کنندگان است؟

بهرحال تصمیمی است که وزارت ارشاد گرفته و باید به این انتخاب احترام گذاشت ضمن اینکه مدیریت اکران فیلم ها در سال گذشته خوب بود و فروش هزار میلیاردی سال گذشته مرهون مدیریت درست سازمان سینمایی بوده است. اینکه اجازه ندادند فیلم ها، فروش یکدیگر را خراب کنند بنابراین باید به تصمیم مدیریتی امسال در نوبت اکرانها هم احترام گذاشت. در این چینش فیلم «بی بدن» هم سوپر استار دارد و می تواند علاوه بر «تمساخ خونی» فروش خوبی در گیشه داشته باشد. بنظرم دوفیلمی که بتوانند گیشه را تکان بدهند در این ترکیب وجود دارند. ضمن اینکه همیشه فرمول این بوده که روز دوم و سوم عید، بازار فروش سینماها گرم می شود و معمولا هفته اول اکرانهای نوروزی، خبری نیست و مردم درگیر کارهای پایان سال هستند بنابراین باید منتظر فروش فیلم ها از هفته دوم اکرانها بود.

اضافه شدن یک فیلم کمدی پرفروش دیگر، ممکن است باعث شود فروش بین دوفیلم تقسیم شود، آیا تهیه کنندگان تمایلی به رقابت با فیلم پرفروش دیگری در زمان اکران مشابه دارند؟

من مخالفتی با این قضیه ندارم و اگر بگویند همین فردا فیلمهایتان اکران می شود مشکلی ندارم. هر فیلمی، کارخودش را در گیشه انجام می دهد پس نباید از رقابت در گیشه نگران بود.

ابراهیم عامریان
ابراهیم عامریان

عده ای بر این باورند که سهم کمدی در گیشه، رقابت نابرابری با سایر ژانرها و گونه های سینمایی دارد و این امر باعث شده که سینمای ایران دچار فقر ژانری شود، به نظر شما فروش کمدی در سینمای ایران روند درستی را طی می کند؟

امروز سینما در کل دنیا به ابزار سرگرمی مخاطب تبدیل شده است. در دوره ای که فضای مجازی به این گستردگی نبود، سینما ابزاری موثر در بیان مشکلات اجتماعی به شمار می رفت ولی با توسعه شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی، اخبار و تحلیل ها در فضای مجازی قابل دسترس است و مردم نسبت به موضوعات سیاسی و اجتماعی اشباع شده اند بنابراین برای آگاهی از مشکلات جامعه، کمتر سراغ مدیوم سینما می روند. در واقع مخاطب انتخاب می کند چه فیلمی بیبند و باید به انتخاب و سلیقه اش احترام گذاشت.

فیلم های کمدی هیچ وقت مزاحم فیلم های دیگر نبوده اند و مسیر خودشان را رفته اند. عده ای به کم بودن سئانس های فیلم های غیرکمدی اعتراض دارند درحالیکه همان سئانس های کم هم پر نمی شود. درست نیست که می گویند فیلم های کمدی دارند حق فیلم های اجتماعی را می خورند. مردم تصمیم می گیرند که چه فیلمی بینند و ما مطابق سلیقه مردم، جلو می رویم. مردم امروز می خواهند با خانواده به سینما بروند، چند ساعت سرگرم بشوند و بخندند. اینکه عده ای درباره فیلم های کمدی، جوری صحبت می کنند که گویی وصله ناجوری برای سینمای ایران است، درست نیست چون به خواسته مردم بی احترامی و بی توجهی می کنند. سینما متعلق به مردم است. اگر فیلمی بسازیم که کسی تماشا نکند به چه دردی می خورد؟! فیلم برای آرشیو کردن نیست بلکه برای دیده شدن است. جامعه امروز هم تماشای فیلم های کمدی و حال خوب کن را می پسندد.

به جز دو فیلم آماده به اکران، چه فیلم دیگری را در حال آماده سازی دارید؟

فیلم های «هفتادسی» و «تگزاس۳» آماده اکران هستند و فیلم «مردعینکی» هم مراحل پایانی آماده سازی را طی می کند چون کار ویژوآل محوری است، تولید آن بیشتر طول کشید. این فیلم، کار متفاوتی است و امیدواریم که مخاطبان خوششان بیاید. در حال حاضر تولید ما جلوتر از اکران است و امیدوارم این سه فیلم در اکرانهای سال بعد باشند.

فیلم بعدی شما هم کمدی خواهد بود؟

من امسال فیلم کودک هم داشتم و همه اینها بستگی به سلیقه مردم دارد. اگر فیلمنامه خوبی در هر ژانری به دستم برسد، می سازم برایم مهم نیست که حتما کمدی باشد. سطح سلیقه مردم در تماشای فیلم بالا رفته است و برای ساخت کار خوب باید هزینه کرد چه کمدی باشد و چه غیرکمدی.

پس چرا برخی از فیلم های پرهزینه، در گیشه شکست می خورند؟

چون تهیه کنندگان این فیلم ها، سودشان در تولید است. تهیه کنندگانی که فیلم های ارگانی می سازند بودجه های خوبی می گیرند ولی فقط به سود در تولید فکر می کنند برای همین اکران برایشان مهم نیست در حالیکه امثال بنده که با سرمایه شخصی خودمان فیلم می سازیم و دلمان برای پولمان می سوزد، به اکران توجه داریم در حالیکه تهیه کنندگانی که از ارگانها و نهادها پول می گیرند، دلشان برای اکران نمی سوزد چون پولشان را گرفته اند و سودشان را در تولید کرده اند به همین دلیل برخی فیلم ها در گیشه شکست می خورند چون تهیه کنندگانش برای اکران تلاش نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.