رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور: ما باید به سمت ایجاد یک بازار ثانویه برای خرید و فروش بنزین حرکت کنیم. تفاوت قیمت واقعی و یارانه ای بنزین به بروز مشکلاتی مانند قاچاق منجر شده است. از طریق سازوکارهایی مانند بازار ثانویه می توانیم این مسائل را حل و فصل کنیم.

باید به سمت ایجاد یک بازار ثانویه برای خرید و فروش بنزین حرکت کنیم

 محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو تصریح کرد: در نهایت ما باید به سمت اجرای این طرح برویم. سال هاست این طرح مطرح می شود، اما اقدام عملی صورت نگرفته است. این ایده به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد و به تخصیص عادلانه تر یارانه سوخت منجر می شود.

وی ادامه داد: هر طرحی تبعاتی دارد که باید آن ها را بپذیریم. به طور مثال، زمانی که هدفمندی یارانه ها در سال 1389 اتفاق افتاد، در روستاها بیکاری بروز کرد. زیرا برخی از خانوارها با همان یارانه گذران زندگی می کردند و دلیلی برای اشتغال نمی دیدند. اما این تبعات مقطعی هستند و از بین می روند.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو نیز احتمالاً تبعاتی خواهد داشت که باید برای آن ها چاره اندیشی کنیم.

کفایتی گفت: ما وظیفه داریم در راستای اعمال عدالت در تخصیص یارانه سوخت حرکت کنیم. اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز راهکار مناسبی است که در این ارتباط پیشنهاد شده است. باید زیرساخت های لازم را برای اجرای این طرح ایجاد کنیم و برای مدیریت تبعات نیز آمادگی داشته باشیم.

نظر کفایتی را در خصوص این موضوع که دولت ماهانه برای سهمیه 160 لیتری بنزین مالکان خودرو 140 دلار هزینه می کند و صاحب خودرو سهم بسیار اندکی از آن را می پردازد و اینکه با این شرایط و اختصاص یارانه 100 میلیون تومانی به هر کارت سوخت، اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر چه ضرورتی دارد،  پرسیدیم، وی در پاسخ خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ایجاد عدالت اجتماعی بسیار ارزشمند است. به همین دلیل با توجه به شرایط فعلی و یارانه ای که برای سوخت اختصاص می دهیم، باید به سمت عادلانه سازی آن حرکت کنیم و اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر ضرورت پیدا می کند.

وی  تأکید کرد: در نهایت ما باید به سمت ایجاد یک بازار ثانویه برای خرید و فروش بنزین حرکت کنیم. تفاوت قیمت واقعی و یارانه ای بنزین به بروز مشکلاتی مانند قاچاق منجر شده است. از طریق سازوکارهایی مانند بازار ثانویه می توانیم این مسائل را حل و فصل کنیم و اعطای یارانه بنزین به نفر قطعا در این زمینه کمک خواهد کرد.

گفتنی است، اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو طی سال های گذشته بارها مطرح شده، اما تا کنون زمینه اجرای این طرح به وجود نیامده است. بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند که باید دولت هر چه سریع تر به سمت ایجاد شرایط مورد نیاز برای اجرای این طرح حرکت کند.

در شرایط فعلی، بنزین که با هزینه گزاف تأمین می شود با قیمت بسیار پایین و یارانه ای در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. در این وضعیت که سهمیه بنزین به خودرو اختصاص داده می شود، هر چقدر افراد از امکانات بیشتری برخوردار باشند، یارانه بیشتری نصیب شان می شود. کسانی که اصلاً خودرو ندارند، هیچ یارانه ای نمی گیرند. این شرایط غیرعادلانه سبب شده است که بسیاری از کارشناسان لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کنند.

به زعم کارشناسان، اجرای طرح مورد بحث به مسائلی از قبیل قاچاق بنزین نیز فیصله می دهد و زمینه را برای فائق آمدن بر این مشکلات فراهم می کند. واقعیت این است که اجرای هر طرحی نیاز به زیرساخت های خاصی دارد. نیاز است دولت این زیرساخت ها را ایجاد کند و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی گام بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    خیلی عالیه