انتخابات

امسال دومین سال متوالی است که عید نوروز و ماه مبارک رمضان با یکدیگر تقارن یافته‌ و در پی آن رژیم غذایی افراد دچار تغییراتی خواهد شد. در این گزارش به نکاتی که رعایت آن در این روزها می‌تواند به سلامت افراد کمک کند اشاره می‌کنیم.

توصیه‌هایی در مورد رژیم غذایی در ماه رمضان

رژیم‌های قبل از ماه رمضان معمولا متفاوت از رژیم های غذایی در طول ماه رمضان است . با توجه به اینکه در ماه رمضان وعده‌های غذایی کاهش می‌یابند و به تبع آن الگوهای تغذیه دچار تغییراتی می‌شوند، باید به نکاتی توجه داشت که در وعده غذایی شبانه(افطار) باید مقدارکافی از کالری و مواد مورد نظر بدن تامین شود. برخی افراد در رژیم قبل از ماه رمضان به کنترل قند خون توجه دارند و غذاهای مناسبی استفاده می کنند اما در ماه رمضان با توجه به تغییر در الگو در تغذیه ممکن است گرفتار چالش بزرگتری شوند.

آتوسا قشقایی کارشناس تغذیه و رژیم غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس در پاسخ به سوال در خصوص تقارن ماه رمضان و عید نوروز و دید وبازدیدهای عیدانه ، چه توصیه‌هایی دارید  به نظر شما چه کنترل‌هایی باید صورت بگیرد تا سلامت افراد تغذیه تضمین شود، گفت: با توجه به هم زمانی عید نوروز و ماه رمضان بهترین حالتی که می‌شود در نظرگرفت استفاده از رژیم فستینگ(fasting) ۱۶_ ۸ هست ، رژیم فستینگ ۱۶_ ۸ روزه‌داری به این شکل است که یعنی شما تقریبا ۱۶ساعت روزه هستید و بعد از یک تایم ۸ساعت را مجاز به استفاده از مواد غذایی هستید.

این کارشناس تغذیه اشاره کرد : وعده افطار بهتر است که با یک آب، چای یا شیر ولرم آغاز شود و یک وعده سبک مثل نان و پنیر یا تخم‌ مرغ آبپز در کنار وعده افطار استفاده شود و بعد از آن تقریبا با فاصله ۱ ساعت می‌توانند وعده شام را داشته باشند که بهترین انتخاب ها برای وعده شام انواع سوپ ها، آش، شله یا حلیم باشد .

وی در ادامه افزود:  وعده اصلی در ماه مبارک رمضان باید وعده سحری در نظر بگیریم و بهتر است غذاهایی که در وعده سحر استفاده می کنیم کم نمک و کم چرب باشد و ترجیحا از مصرف غذاهای سرخ کردنی و انواع ترشی، شوری ها و سس ها پرهیز شود .

آتوسا قشقایی عنوان کرد : مصرف تمام نوشیدنی‌های قنددار مثل نوشابه، دلستر و انواع شربت‌ها باعث تشنگی بیشتر می‌شود و مصرف آب فراوان هم در وعده سحر تاثیر زیادی  در کاهش تشنگی طی روز ندارد چرا که بعد از چند ساعت آب مصرفی از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.  بهترین راه کارهایی که برای کاهش تشنگی در طول روز وجود دارد این است که در سحر مصرف محتویات آب‌دار مثل سبزی جات، کاهو، خیار می‌تواند راهکار مناسبی باشد.  در فاصله زمانی بین افطار تا سحر هم می‌توانیم از انواع دمنوش‌ها مثل دم نوش سیب ، به لیمو و گل‌گاوزبان که در تهیه آن‌ها از از شیرین‌کننده‌ها استفاده شده، مصرف نمود.

وی در ادامه توضیح داد :  خوراکی‌هایی که در دید و بازدیدهای عید توزیع می‌شونداگر مفید باشند می‌توانند جزئی از میان وعده‌های بین سحر و افطار باشندی‌هایهای و تقریبا برای هر فرد مجاز هستیم که یک واحد قند ساده  که حدودا سی گرم کالری  و معادل یک شیرینی بدون خامه و شکلات است در نظر بگیریم. همچنین می‌توانیم یک تا دو واحد میوه را در این میان مورد استفاده قرار دهیم.در مورد تعداد استفاده از مغزی جات هم می‌توانیم بگوییم که مصرف ۱۰دانه پسته ، ۶دانه بادام،۳دانه فندق و یک قاشق غذا خوری تخمه  جزوگزینه‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند.

ناهید آذرنوش-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.