تحولات منطقه

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت کلان پروژه سریع‌السیر تهران-مشهد گفت: برای ساخت آزادراه حرم تا حرم در محدوده استان نیازمند ۳۰ همت هستیم که در این زمینه اولین گام را برداشته‌ایم و ۱۰ همت برای این پروژه مصوب شده است. 

ساخت آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی به ۳۰ همت اعتبار نیاز دارد 
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، تست گرم فاز اول خط سه قطار شهری مشهد صبح امروز با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و اعضای شورای شهر از ایستگاه پایانه امام رضا(ع) انجام شد. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این مراسم گفت: قرارگاه سازندگی از دهه ۸۰ در پروژه‌های زیرساختی شروع به‌کار کرد و در ۹ طرح در کلانشهرها که یکی از آن استان‌ها خراسان رضوی است، فعال است. 

سردار عبدالرضا عابد افزود: برابر برنامه زمان‌بندی که برای ما مشخص کرده بودند امروز شاهد تست گرم فاز اول خط ۳ قطارشهری مشهد هستیم، این پروژه دو ایستگاه در نزدیکی حرم امام رضا(ع) برای تسهیل در رفت و آمد زائران دارد، همچنین این خط قطارشهری به خط دو و چهار نیز متصل می‌شود. 

زیارت مسئله اول مشهد است 

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: اهمیت خط سه قطارشهری به ویژه در فاز یک در این است که شبکه ریلی مشهد به حرم متصل می‌شود، به ویژه زائران و مسافرانی که از طریق اتوبوس از پایانه مسافربری به مشهد مشرف می‌شوند، می‌توانند از این مسیر خودشان را به حرم برسانند و یا از طریق سه خط دیگر قطارشهری به سایر نقاط شهر مشهد بروند. 

یعقوبعلی نظری افزود: صمیمانه از قرارگاه خاتم‌الانبیاء که پیمانکار خطوط ۲، ۳ و ۴ قطارشهری مشهد بودند، تشکر می‌کنم، فعالیت‌های فنی خوبی را انجام داده‌اند که امیدواریم که زمینه حمل و نقل شهری برای زائران و مجاوران هرچه زودتر و جامع‌تر به اتمام برسد. 

وی با بیان اینکه موضوع زیارت و آمدن زائر به مشهد مسئله اول ماست، گفت: در این راستا سه کلان پروژه قطار سریع‌السیر، بزرگراه حرم تا حرم و شهر فرودگاهی را داریم، تأمین منابع برای این پروژه‌ها موضوع بسیار مهمی است، از قرارگاه خاتم الانبیاء می‌خواهیم با توجه به اینکه در زمینه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) قرارگاه مجری پروژه بود در راه‌اندازی شهر فرودگاهی مشهد نیز به ما کمک کنند.  

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت کلان پروژه سریع‌السیر تهران-مشهد ادامه داد: 30 درصد اجرای پروژه آزادراه حرم تا حرم با دولت و 70 درصد آن با قرارگاه خاتم الانبیاء است، که در حال ساخت ۶۰-۷۰ کیلومتر از این آزادراه در استان هستیم برای تکمیل این پروژه نیازمند ۳۰ همت هستیم که در این زمینه اولین گام را برداشته‌ایم و ۱۰ همت برای این پروژه مصوب شده است.

فاز اول خط سه قطارشهری امسال به بهره‌برداری می‌رسد 

در ادامه شهردار مشهد گفت: مشهد طبق طرح جامع حمل و نقل چهار خط ریلی نیاز دارد که خط یک و دو راه‌اندازی شده و خط دو نیز هنوز در حال تکمیل است که ساخت ایستگاه‌های باقی‌مانده آن در سال جاری به اتمام می‌رسد. 

محمدرضا قلندر شریف بیان کرد: خط یک به زائرانی که از طریق فرودگاه وارد می‌شوند سرویس‌دهی می‌کند، خط دو نیز به مسافران ورودی از راه‌آهن و خط سه به زائران ورودی از پایانه مسافربری خدمت‌رسانی می‌کند و فاز اول خط سه به خطوط ریلی حرم متصل می‌شود. 

وی ادامه داد: فاز اول خط سه قطارشهری امسال به بهره‌برداری می‌رسد و حفاری تمام مسیر خط سه نیز به پایان می‌رسد. 

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خط مترو مشهد خط سه است که از شهرک ابوذر تا بولوار الهیه سرویس‌دهی می‌کند، خط ۴ نیز که قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) پیمانکار آن است از محله خواجه‌ربیع تا انتهای محله مهرمادر امتداد دارد. 

قلندرشریف با بیان اینکه «تست گرم» آماده شدن مسیر قطارشهری مشهد برای بهره‌برداری نهایی است، عنوان کرد: در واقع مترو مشهد در این خط، برای مسیری که قرار است در آینده نزدیک بهره‌برداری شود، مورد آزمون قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال جاری جذب شد که دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به قطارشهری است. 

شهردار مشهد با بیان اینکه فاز اول خط سه قطارشهری مشهد اتصال‌دهنده خطوط ریلی مشهد به حرم است، گفت: حفاری خط سه در حال انجام و اتمام است و حفاری خط چهار نیز همزمان انجام می‌شود.  

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نیز در این مراسم با بیان اینکه در فاز اول خط ۳ قطارشهری رکورد ریل‌گذاری در کشور را شکستیم، گفت: سال گذشته در مشهد تقاطع چهارسطحی به طول چهار کیلومتر را به بهره‌برداری رساندیم، همچنین حفاری بخش شرقی خط ۳ مترو به پایان رسید و دستگاه‌ها اکنون در بخش غربی مشغول به کار هستند.

محمدرضا رحمانی با بیان اینکه در خط ۳ قطارشهری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، ادامه داد: بهره‌برداری و زمان‌بندی خط ۳ قابل تحقق است و از لحاظ مالی باید مسئولان به ما کمک کنند.

۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود 

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این خط قطارشهری برای جابجایی زائران و مسافران بسیار کلیدی و مهم است، اظهار کرد: امروز در آغاز سال ۱۴۰۳ تست گرم فاز اول خط ۳ قطارشهری که یکی از پروژه‌های بسیار مهم مدیریت شهری است از پایانه مسافربری تا میدان شهدا انجام می‌شود. 

موسی الرضا حاجی بگلو افزود: این خط در مبدأ ورودی شهر قرار دارد به همین جهت برای زائران به‌دلیل جابجایی به سمت حرم مطهر رضوی، فرودگاه، پایانه مسافربری و ایستگاه راه‌آهن بسیار با اهمیت است چرا که از این طریق به حرم مطهر رضوی و سایر نقاط شهر دسترسی دارند. 

وی عنوان کرد: فاز یک خط ۳ قطارشهری تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است که رئیس جمهور برای مراسم افتتاحیه فاز یک حضور داشته باشد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: یکی از سیاست‌های اصلی شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری در دوره ششم این بوده است که پروژه‌های نیمه تمامی که از دوره‌های گذشته آغاز شده را به اتمام برساند.  

حاجی بگلو ادامه داد: با توجه به قول‌هایی که شهرداری مشهد داده است اتمام حفاری تونل خط ۳ قطارشهری تا پایان امسال انجام می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۴ قول داده‌اند که حفاری تونل‌های خط ۳ و ۴ مترو مشهد به اتمام برسد. 

وی با بیان اینکه سال آینده به دنبال تجهیز و راه‌اندازی سایر فازهای خط ۳ مترو خواهیم بود، اظهار کرد: اجرای این نوع پروژه‌ها نیازمند  منابع مالی بسیار زیادی است که با توجه به اینکه شرایط اقتصادی خوبی بر کشور حاکم نیست، ما سعی کرده‌ایم در بودجه سالانه بسیاری از منابع و اوراق مشارکت را که می‌توانیم از دولت دریافت کنیم به قطارشهری اختصاص دهیم و با این مدل خط ۳ و ۴ را راه‌اندازی کنیم. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد متذکر شد: از نکات خوب این است که پیمانکار ما قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این حوزه بسیار فعال است و اگر این خدمات قرارگاه به مجموعه مدیریت شهری نبود امروز شاهد تست گرم فاز یک خط ۳ مترو در مشهد نبودیم. 

حاجی بگلو افزود: پیمانکار خوبی داریم و به همه تعهداتش عمل کرده است، ما نیز شاید در پرداخت منابع مالی به دلیل شرایط اقتصادی کوتاهی کرده‌ایم اما پیمانکار ما با وجود همه فشارهایی مالی کار را تعطیل نکرده است. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم مترو مشهد به ویژه ایستگاه پایانه مسافربری که مبدأ ورودی زائران به مشهد است، تسهیل دسترسی زائران به ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در زمینه اتوبوسرانی نیز امسال مقرر شده ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود. 

حاجی بگلو درباره تأمین واگن برای خط ۳ قطارشهری عنوان کرد: برای تأمین واگن هم در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم و هم با دولت رایزنی‌هایی را داشته‌ایم تا بتوانیم از منابع ارزی برای خرید یا تولید واگن داخلی استفاده کنیم و قول داده‌اند که این بودجه تخصیص پیدا کند. 

تکمیل فاز یک خط ۳ قطارشهری نیازمند حدود چهار هزار میلیارد تومان است 

در این مراسم مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اظهار کرد: باید در چند ماه آینده حدود چهار هزار میلیارد تومان برای تکمیل فاز یک خط ۳ مترو شهری هزینه کنیم، تمام زیرساخت آن را آماده کرده‌ایم. 

کیانوش کیامرز افزود: همکارانم در معاونت اقتصادی با پیگیری‌هایی که آقای شهردار و شورای شهر انجام داده‌اند، اوراق مشارکت خوبی را برای شهر مشهد عملیاتی کرده‌اند. 

وی بیان کرد: از استاندار درخواست داریم که در چند ماه آینده بودجه‌های موردنظر را برای پروژه خط ۳ قطارشهری نقد کنند، از جمله دو هزار میلیارد تومانی که دولت به مشهد اختصاص داده، همچنین با توجه به دستوری که استاندار از رئیس جمهور درباره صندوق توسعه ملی گرفته است، این اعتبارات عملیاتی شود. 

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد متذکر شد: می‌توانم به جرأت بگویم که ۸۰ درصد تجهیزات و صد درصد ساخت و احداث ایستگاه‌ها و تونل توسط متخصصین داخلی انجام می‌شود و این قول را می‌دهم که در زمینه ساخت تجهیزات در خط ۴ قطارشهری به تولید داخلی برسیم. 

کیامرز یادآور شد: امیدوارم در سال ۱۴۰۳ مسافرگیری را در خط ۳ قطارشهری با حضور مردم در ایستگاه‌های پایانه امام رضا(ع)، باب الجواد و شهدا انجام دهیم. 

مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز در این مراسم از سردار عابد خواست که نگاه ویژه‌ای در این زمینه به مشهد داشته باشد، گفت: ۱۰ پروژه بزرگ در سال ۱۴۰۳ در مشهد داریم که با توجه به شرایط مالی شهرداری با توجه به درآمدهای پایدار و رکودی که در مسکن حاکم است، مجبور هستیم برای تکمیل این پروژه‌ها از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیاء استفاده کنیم.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.