به گزارش قدس آنلاین، اختتامیه و معرفی «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه توسط اهالی فرهنگ و هنر و نیز واحدهای تخصصی حوزه هنری در «هیئت انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» معرفی میشود. این هیئت انتخاب شامل مرتضی سرهنگی؛ نویسنده و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب، احمدرضا درویش؛ کارگردان سینما، سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ کاریکاتوریست و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب، علیرضا قزوه؛ شاعر و رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، محسن مؤمنی شریف؛ نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی و کوروش زارعی؛ کارگردان و بازیگر تئاتر میشود.
در دورههای گذشته مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، سیدمسعود شجاعی، حمید حسام، ابراهیم حاتمیکیا، حسن روحالامین، وحید یامینپور، عبدالحمید قدیریان و محمدمهدی سیار به عنوان چهرههای هنر انقلاب معرفی شده بودند.
اکنون و در آستانه انتخاب دهمین چهره هنر انقلاب با محمدرضا میری، هنرمند گرافیست درباره تأثیری که هفته هنر انقلاب اسلامی بر معرفی شاخههای مختلف هنر و شناساندن هنرمندان آن به جامعه دارد، به گفتوگو نشستیم که میخوانید.
انقلاب موضوع نیست، موضع است
میری با ذکر این موضوع که نامگذاری روزها و هفتهها ما را به اشتباه میاندازد و گمان میکنیم فقط هفته هنر انقلاب است که باید به آثار مرتبط با آن بپردازیم، عنوان کرد: در واقع هنرمندی که با امام، ملت و امت اسلامی میثاق مبارزه و جهاد بسته، قاعدتاً هر روزش روز هنر انقلاب است. انقلاب موضوعی نیست که گاهی به آن بپردازیم و درباره آن اثری تولید کنیم بلکه یک موضع است. ما باید با موضع انقلابی همه کار انجام دهیم. حتی زمانی که در سایر عرصههایی غیر از هنر خلق اثر میکنیم، نباید موضع اصلی را فراموش کنیم. بنده نوعی قرار نیست در همه هفتههای سال اثری خلق کنم که آب به آسیاب فرهنگ ترویج بیگانه بریزد و در هفته انقلاب اسلامی اثری مرتبط با این موضوع خلق کنم. به عنوان مثال اگر من هنرمندی باشم که مشغول انجام یک پروژه تبلیغاتی برای فروش یک محصول صنعتی و تجاری است و به این نتیجه برسم محصولی که مشغول تبلیغ آن هستم، باورمندی و توان داخلی را کم میکند و روایتش برای مخاطب، روایت ضعف ما در تولید و خودکفایی است، در واقع مسیر اشتباهی را طی کردم، اما اگر این تبلیغات تجاری که توسط آن اثر گرافیکی خلق میکنم به اتکا به توان داخلی تأکید کند، یک کار انقلابی انجام دادهام.
انقلاب مردمی؛ مردم انقلابی
وی در ادامه یادآور شد: برای تعریف هنر انقلابی نیاز به بازتعریف هنر و انقلاب داریم اما اگر بخواهیم به یک وجهی هنر را تبدیل به یک روایت زیبا برای زندگی بهتر کنیم، باید به وجوه انقلاب توجه کنیم و تفاوتش را با سایر انقلابهایی که در دنیا صورت گرفته و همچنان میگیرد، متوجه شویم. هنر انقلابی در واقع شامل انقلابی است که برای مردم به وجود آمده است، مردم برای آن تلاش و مبارزه میکنند و پای آن ایستادهاند. ما همچنان صحنههای مبارزه را با حضور مردم تماشا میکنیم و در واقع این انقلاب در میثاق با یک رهبر الهی است. چنین هنر و انقلابی میطلبد تعهدش را نسبت به مردم مسلمان خود حفظ کند. در کشور ما مفهوم انقلاب، مردم و اسلام در هم تنیده شدهاند بنابراین هنرمند اگر قصد دارد هنر انقلابی خلق کند، یک ویژگی آن این است که باید به مسئلهای که مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند، بپردازد. به نظر من هنرمند انقلابی برای خود یا همصنفانش کار نمیکند، بلکه برای مردم کار میکند. هنرمند انقلابی در بیانش هیچ اشرافیتی ندارد و به زبان زیبا و ساده سخن میگوید.
نگاه هنر انقلاب به فردای روشن
میری اظهار کرد: هنر انقلابی به فردای روشن نگاه میکند و روایت این فردای روشن را برای مردم خود به ارمغان میآورد. آن کسی که خواسته یا ناخواسته در دنیای ظلمانی سیر میکند و روایتش مملو از ناامیدی و ظلمت است ولو اینکه در موضوعاتی که مربوط به انقلاب است، حضور پیدا کند باز هم در پازل دشمن فعالیت میکند. ممکن است هنرمندی به دغدغه مردم به مسئله بیعدالتی بپردازد اما به جای اینکه ذهن مخاطب را به سمت گفتمان انقلاب و امام ببرد، آنها را به سمت سیاهنمایی و بزرگ کردن انسانهای حقیری که در گردنهای نشستند و گلوی مردم را میفشارند، میکشاند.
این گرافیست با بیان اینکه مسئله اصلی انجام یک حرکت انقلابی، در مسیر بودن است نه در قله ماندن، گفت: من همیشه تأکید میکنم شهید آوینی نماد یک هنرمند انقلابی است. او آغاز یک مسیر و دروازهای به سوی یک مسیر روشن با شاخصههای صحیح است. امروزه فضای جامعه ما و فضای بینالملل به نسبت گذشته بسیار حساستر شده و قطعاً تولیدات هنری سختتر شده است. اگر شهید آوینی امروز بود، بسیاری از جوانان را به دلیل حضور مؤثر و جهادیشان در عرصه هنر مانند رزمندگان روایت فتح، تحسین میکرد. همچنین بدون تعارف ایشان چهره کسانی که با ابزار هنر، دنیا را برای مردم سیاه میکنند، لجنمال میکرد. اگرچه مقام شهادت مقام بسیار بزرگی است که شهید آوینی به آن دست یافته اما در عرصه جهاد، مبارزه و تلاش در این راه همچنان باز است و حتی شاید شهید آوینی حسرت بخورد که ای کاش بود و میتوانست در دنیای امروز که با صهیونیستها مقابله میکنیم، در کنار جوانان خلق اثر کند.
پیوند هنر و هنرمند در رسیدن به سعادت
وی در پاسخ به این پرسش که هنر در زندگی فرهنگی و اجتماعی چه تأثیری دارد، بیان کرد: یک جامعه به سعادت نمیرسد مگر اینکه همیشه در حال عزیمت از وضع موجود به یک وضع مطلوب باشد. هنرمند میتواند این وضع مطلوب را برای جامعه روایت کند تا همیشه نگاه مردم رو به جلو باشد و برای این عزیمت هیچ چیزی اعم از ثروتهای ملی، قدرت سیاسی و صنعتی نمیتواند مؤثر باشد مگر اینکه انرژیای با عنوان باور عمومی مردم پشتش باشد. این باور را هیچ کس به غیر از هنرمندان نمیتواند در ذهن جامعه ایجاد کند.
میری خاطرنشان کرد: بدون تردید مسیر به سمت نقطه سعادت جامعه، ابتدا در دنیای درونی هنرمند شکل میگیرد. هر موفقیتی که بدست میآوریم در گرو تلاشهای هنرمندانی است که خودشان را ساختند و توانستند پیرامون خویش را روشن کنند و مسیری روشن را به مخاطبان خود نشان دهند. نمیتوان به قطعیت گفت همه هنرمندان و دنیای هنر ما به سمت سعادت میرود اما امیدوارم به آن نقطه برسیم و لایق مردم باشیم. ما هنرمندان باید اعتراف کنیم از مردم بسیار عقب هستیم و به امید خدا بتوانیم به پای مردم در ایمان و پای کار بودنشان برسیم.
نظر شما