تحولات منطقه

مسعود نجابتی، استاد خط و گرافیک به عنوان چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی معرفی شد؛ هنرمندی که در بزنگاه‌ها برای خلق آثار هنری و اثرگذار همواره پیشقدم بوده است.

هنر انقلاب محدود به استکبارستیزی و مقابله با ظلم نمی‌شود / وضعیت طراحی گرافیک کشور مطلوب است
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، رویداد و دیوارنگاره «و فتح قریب» تازه‌ترین اثر این هنرمند طراح گرافیک بود. نجابتی در فروردین ماه امسال در اوج حملات اسرائیل به غزه به همراه هنرمندانی از کشورهای مختلف دیوار حائل میان جنوب لبنان و سرزمین‌های اشغالی را به نمایشگاه آثار هنرمندان جبهه مقاومت تبدیل کردند. آیه «نصر من ‌الله و فتح قریب» روی دیوار نقش بست و هنرمندان با جلوه‌های ویژه هنری برگرفته از مقاومت و مبارزه ضد رژیم صهیونیستی این رویداد کم‌نظیر هنری را رقم زدند.  نجابتی برای فعالیت‌های مؤثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم همین دیوارنگاره در مراسم گرامیداشت دهمین هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» انتخاب شد. به انگیزه این انتخاب، هفته هنر انقلاب و وضعیت گرافیک با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید. 


بی‌مهری نسبت به هنر انقلاب
مسعود نجابتی در ابتدا از اهمیت هفته هنر انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر معرفی شاخه‌های مختلف هنر گفت و ادامه داد: به طور طبیعی به مقوله هنر انقلاب در فضاهای عمومی پرداخته نمی‌شود، در دانشگاه‌ها رشته مجزایی با این عنوان نداریم و حتی در فضای تلویزیون و نقد هنری جایگاهی ندارد. تنها عاملی که سبب می‌شود هنر انقلاب سر زبان‌ها بیفتد، هفته هنر انقلاب است که به مناسبت شهادت شهید آوینی برگزار می‌شود. این اتفاق موجب می‌شود توجه اهالی رسانه، هنر و مردم به این رویداد جلب شود. 
وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که از هنر انقلاب بیشتر شناخته شده مربوط به بخش استکبارستیزی و مقابله با ظلم است اما تعریف هنر انقلاب تنها محدود به این موضوع نمی‌شود. ما این هنر را در تمام شئون زندگی مانند آرمان‌های انقلاب جاری می‌دانیم. هنر انقلاب تجسم و تعیّن آرمان‌ها و شعارهای انقلاب است که مربوط به یک عرصه خاص نمی‌شود. بچه‌های حوزه انقلاب در حوزه نشر، تولید پرچم و کتیبه و جشنواره مقاومت فعال هستند. یکی از شعارهای اصلی انقلاب بحث آزادی بود و این آزادی فرصتی را برای هنرمندان ایجاد کرد که به این موضوع بپردازند. اگر ما نتوانیم در جایی هنر انقلاب را با باورهای خودش ترسیم کنیم، قطع به یقین دشمن این کار را انجام می‌دهد. 

تأثیر مثبت هنر در ابعاد مختلف زندگی انسان
مدیر مسئول کانون هنر شیعی با اشاره به اینکه هنر در تعریف امروزی‌اش به عنوان هنر کاربردی هم تلقی می‌شود، بیان کرد: هنر در تمام ابعاد زندگی مردم نقش مستقیمی دارد. بحث طراحی که یکی از مشخصه‌های بارز هنر است، به طراحی زندگی امروز انسان می‌پردازد. در بحث تمدن نیز هنر سهم زیادی دارد. آثاری که در نمایشگاه‌های دنیا نمایش داده می‌شود، بازمانده‌های تمدن اسلامی است که در گذشته خیلی دور در زندگی انسان‌ها حضور داشته است. امروزه اگر بخواهیم به صورت جدی به تمدن نوین اسلامی بپردازیم، چاره‌ای جز پرداختن به معماری و اقسام هنرهایی که به زندگی انسان‌ها مربوط می‌شود، نداریم. ما نمی‌توانیم دم از تمدن نوین اسلامی بزنیم اما بحث لباس، گرافیک شهری، معماری و... وام گرفته از غرب باشد. هنر فقط بحث گالری، نمایشگاه و سینما نیست در واقع هنر زندگی امروز را طراحی می‌کند.
این طراح گرافیک در بخش دیگری از گفت‌وگو به تشریح وضعیت هنر گرافیک پرداخت. نجابتی با تأکید بر اینکه امروزه در رشته گرافیک در مقایسه با سایر هنرها به لحاظ نیروی انسانی و وسعت کاری که انجام می‌شود با پیشرفت مواجه‌ایم، گفت: ما به لحاظ تکنیک با گرافیک جهانی فاصله بسیار کمی داریم. مشکل عمده ما تبیین مبانی نظری و مباحث تئوریک هنر انقلاب در شاخصه گرافیک است. امروزه متخصصان گرافیک مشغول تولید کارهای فاخر هستند و فرصت بررسی آثار و پرداختن به نقد را ندارند و این موضوع می‌تواند نقطه ضعفی برای این رشته هنری باشد. اگر به این موضوع توجه نشود، در آینده با آثاری مواجه می‌شویم که با جریان هنر انقلاب به مشکل می‌خورد.

وضعیت طراحی گرافیک کشور مطلوب است
او همچنین اظهار کرد: در بحث هنر انقلاب و در قیاس با سیر انقلاب‌ها وضعیت مطلوبی داریم. ما در بحث گرافیک تجاری، گرافیک نشر و مطبوعاتی به دلیل حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاه‌های کتاب بسیار موفق هستیم. حتی برخی از آثار ما در جشنواره‌های خارجی شایسته تقدیر شده‌اند. سبک و سیاق گرافیک ایرانی به خصوص به واسطه تایپوگرافی‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته و از طریق کشورهای اسلامی رصد می‌شود. در بحث گرافیک سیاسی که بخشی از آن مربوط به کاریکاتور است جزو کشورهای رتبه بالا هستیم. همچنین چهره‌های شناخته شده‌ای در این حوزه داریم که در کشورهای خارجی داور هستند. در بعضی موارد شاید از لحاظ گرافیک تجاری ضعیف باشیم به عنوان مثال از لحاظ کیفیت، زعفران کشورمان در بالاترین رتبه محصولات جهانی قرار دارد اما متأسفانه از لحاظ بسته‌بندی و عرضه موفق نبوده‌ایم. در مجموع باید بگویم وضعیت طراحی گرافیک کشور مطلوب است.
وی افزود: امروزه مردم به واسطه فضای مجازی که لحظه به لحظه با یکدیگر در تماس هستند، از امکانات ویژه مانند تصویر و صوت مدیوم‌های مختلف رسانه‌ای استفاده می‌کنند، اما متأسفانه به دلیل بالا بودن هزینه تولید، فضای مردمی کمرنگ و فضای حمایتی نیز کم‌رمق است. ما نیاز داریم در موضوعاتی که جامعه به آن مبتلاست و بحث درآمدزایی و اقتصاد در آن مطرح نیست، حمایت‌های بیشتری از جانب دستگاه‌های حکومتی دریافت کنیم. همچنین ما در فضاهای ارزشی و تبیینی با مشکل مواجه‌ایم.‌

سیر تحول تایپوگرافی در ایران
چهره برگزیده هنر انقلاب یادآور شد: به دلیل رویکرد جهانی که نسبت به تایپوگرافی و حروف‌نگاری وجود دارد، خط در گرافیک به نسبت دیگر اقسام گرافیک با جدیت دنبال می‌شود. آن چیزی که در دنیا به عنوان گرافیک ایرانی عرضه می‌شود و مکتب گرافیک ایران لقب گرفته، آثار تایپوگرافی ما بوده است. این حوزه تنها حوزه‌ای است که به واسطه نوع نوشتارمان، به جد حرف برای گفتن داریم. حتی صفحات مجازی بچه‌های تایپوگرافی توسط طراحان کشورهای عربی دنیا در حال رصد است. نسبت به ۱۰ سال گذشته که با فقر فونت مواجه بودیم امروزه با رشد چشمگیر و تنوع فونت مواجه هستیم. به نظر من جا دارد به این رشته با عنوان یک رشته مستقل در دانشگاه‌ها پرداخته و حمایت شود. 
نجابتی در پایان از کسانی که در هنر گرافیک از آن‌ها تأثیر گرفته است، صحبت کرد و توضیح داد: افراد شاخصی مانند آقای احصایی در حوزه گرافیک استاد و الگوی بنده بودند و هنوز هم هستند. استاد جلیل رسولی در فضای خط و نقاشی، آقای صداقت جباری در فضای خط در گرافیک و مرحوم مرتضی ممیز در حوزه طراحی نشانه و عناوین فیلم، کارهای بی‌نظیری انجام دادند و هنوز هم کار ایشان دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.