حجت الله الماسی با بیان اینکه مدارس خاص اوتیسم جزو گروه مدارس آموزش و پرورش استثنایی هستند گفت: گروههای مختلف در سازمان استثنایی شامل کم توان ذهنی، ناشنوا، نابینا، معلول جسمی حرکتی هستند که اوتیسم جز یکی از این گروههاست.
وی با بیان اینکه در مدارس اوتیسم دانشآموزان با اختلالات طیف اوتیسم تحصیل می کنند افزود: پایههای تحصیلی آن ها از پیش دبستانی تا متوسطه دوم و کار و دانش ویژه است؛ الگوی آموزشی در این مدارس از پیش دبستانی تا پایان دوره ابتدایی معمولاً آموزش انفرادی که در دنیا رایج است صورت میگیرد و کمتر کار گروهی و فعالیت گروهی انجام میشود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی حداکثر تراکم کلاس در مدارس اوتیسم را پنج نفر عنوان کرد و ادامه داد: در متوسطه اول و یا به عبارتی پیش حرفهای و کار و دانش خاص با توجه به ویژگیهای هر کدام از گروههای دانش آموزان با نیازهای ویژه در طیف اوتیسم، در گروههای کوچک آموزشهای کلاسی ارائه میشود.
الماسی تفاوت این مدارس را با مدارس عادی اینگونه توضیح داد: در این مدارس سعی میکنیم متناسب با نیاز دانشآموزان طیف اوتیسم که عموما به ارتباط نداشتن و تعامل با محیط و عدم توجه دچار هستند، مناسب سازی لازم انجام شود به عنوان مثال نور در چنین مدارسی باید خاص باشد.
وی با بیان اینکه طیف اوتیسم در سه سطح خیلی شدید، شدید و خفیف تعریف میشود گفت: میزان آموزشها با توجه به شدت معلولیت انجام میشود. در آموزش با نیازهای ویژه در طیف اوتیسم بیشتر تمرکز بر ارائه محتوای دیداری و تصاویر است و کمتر متن و سایر رسانههای دیگر اهمیت دارند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تعداد دانش آموزان با اختلالات اوتیسم در کشور که در مدارس استثنایی تحصیل میکنند را حدود ۳۵۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: حدود ۳۵۰ نفر طیف اوتیسم با شدت کم یا خفیف در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
الماسی با بیان اینکه در کشور ما ۳۵ مدرسه خاص اوتیسم وجود دارد اظهار کرد: در استانهای مختلف گاه بیشتر از یک مدرسه وجود دارد و بعضی استانها مدرسه ندارند.
نظر شما