قادری گفت: الکترونیک شدن مجوزهای کاغذی و دریافت شناسه یکتا مزیت های زیادی برای کشور دارد. در این روند فعالان اقتصادی واقعی شناسایی می شوند و امکان ارائه دریافت خدمات و حمایت های ویژه از طرف دولت را خواهند داشت. از سوی دیگر، دولت می تواند جلوی فعالیت های مخرب را بگیرد.

دریافت شناسه یکتا به نفع فعالان اقتصادی واقعی و به ضرر بخش غیرشفاف اقتصاد است

دنیای نوین اقتضاهای خاص خودش را دارد. یکی از مهم ترین شاخصه های دنیای معاصر، اینترنت است. این فضای گسترده و جدید، امکانات فوق العاده ای را در زمینه های مختلف ارائه می دهد. استفاده صحیح از این امکانات می تواند به دولتمردان در اداره کشور کمک کند. از طرف دیگر، بهره مند شدن از سیستم های الکترونیک به نفع مردم است. زیرا تسریع در امور را در پی دارد.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از سیستم به جای روندهای دستی و کاغذی، این است که زمینه سوءاستفاده ها برچیده می شود و حتی الامکان از تأثیرگذاری نظر شخصی افراد در امور جلوگیری می کنیم.

دولت سیزدهم در راستای بهره مندی از فرصت ها، به دنبال استفاده حداکثری از سامانه ها و سیستم های الکترونیک است. به زعم کارشناسان، استفاده صحیح از این سامانه ها می تواند در به روز شدن سیستم اداری کشور بسیار موثر باشد و زمینه را برای پیشرفت سریع امور فراهم کند.

مجلس یازدهم به منظور ریل گذاری برای بهره مندی از مزیت های الکترونیک شدن امور به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزها اقدام کرد. در همین قانون، پیش بینی شده است که مجوزها الکترونیک شوند.

حالا که تقریباً دو سال از تصویب این قانون می گذرد، فعالان اقتصادی موظف شده اند برای دریافت شناسه یکتا اقدام کنند. به زعم کارشناسان، این اقدام به نفع فعالان اقتصادی واقعی است و زمینه را برای برخورد با فعالیت های زیرزمینی و مخرب فراهم می کند.

نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید.

قادری با اشاره به این موضوع که ما در حال حرکت به این سمت هستیم که همه چیز الکترونیک شود، تصریح کرد: طی سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای الکترونیک شدن امور مختلف در کشور انجام شده است. در همین راستا، قانون تسهیل صدور مجوزها  را در مجلس مصوب کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس حکم تبصره6ماده1 قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای کاغذی صادره قبلی باید الکترونیک شوند و شناسه یکتا بگیرند. دو سال بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزها یعنی از 26 اردیبهشت 1403 هر فعال اقتصادی که فاقد شناسه یکتا (مجوز الکترونیکی) باشد و اسمش در سایت بانک اطلاعات کسب‌وکار ایران (qr.mojavez.ir) وجود نداشته باشد، بر اساس قانون فاقد مجوز تلقی می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: روند بسیار ساده ای برای دریافت شناسه یکتا در نظر گرفته شده است. در صورت وجود اصل مجوز کاغذی و کارت ملی طی 24 ساعت و به صورت رایگان افراد می توانند برای گرفتن مجوز الکترونیک با موبایل شخصی خودشان اقدام کنند.

قادری گفت: الکترونیک شدن مجوزهای کاغذی و دریافت شناسه یکتا مزیت های زیادی برای کشور دارد. در این روند فعالان اقتصادی واقعی شناسایی می شوند و امکان ارائه دریافت خدمات و حمایت های ویژه از طرف دولت را خواهند داشت. از سوی دیگر، با شناسایی بخش شفاف و فعال اقتصاد، دولت می تواند بهتر به فعالیت های اقتصادی کشور نظارت کند و جلوی سوءاستفاده ها و فعالیت های مخرب را بگیرد.

وی دامه داد: به طور کلی، دنیا در حال الکترونیک شدن است و این روند به سهولت در انجام کارها و تسریع امور منجر می شود. بنابراین، نیاز است که فعالان اقتصادی هر چه سریع تر برای دریافت شناسه یکتا اقدام کنند و از مزیت های آن بهره مند شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر بتوانیم فضای اقتصادی را شفاف تر کنیم، به نفع کشور است. از طریق الکترونیک شدن امور بستر برخی سوءاستفاده ها برچیده می شود و سیستم به جای افراد عمل می کند. این روند منطقی باید طی شود و به سمت الکترونیک شدن همه امور حرکت کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: دریافت شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی از این نظر اهمیت دارد که دولت به اطلاعات دقیق کسب و کارها دسترسی پیدا می کند. بنابراین، امکان برنامه ریزی های دقیق و نظارت بر فضای اقتصادی کشور بیش از پیش برای دولت به وجود می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.