یکی از مواردی که دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع فعالیت خود بر آن تاکید داشت نهضت ملی مسکن در راستای کاهش سوداگری در بازار مسکن و خانه دار کردن مستاجران بود.

مردم آذرشهر چشم انتظار جانمایی مسکن ملی

در این راستا دولت متعهد شد که در طی چهار سال بالغ بر ۴میلیون مسکن را تحویل مستاجران و اقشار محروم جامعه خواهد داد.

البته دولت قبل نیز در راستای سامان بخشی به بازار مسکن طرحی با عنوان مسکن ملی  را  در شهرها و مناطق مختلف کشور عنوان کرد که برخی از ثبت نام کنندگان خانه و زمین خود را در این طرح دریافت کرده‌اند و برخی مانند اهالی شهرستان آذرشهر همچنان حتی خبری از  مکان و زمین  آماده شده برای این طرح را نیز ندارند.

وعده دولتمردان

این گلایه ها در حالی مطرح می شود که رئیس  سازمان ملی زمین و مسکن  در سفر خرداد ماه  سال گذشته به اذربایجان شرقی از مکان‌یابی بیش از یک ‌هزار هکتار زمین برای احداث شهرک در این استان خبر داده و ادعا کرده بود که این استان در تامین زمین با چالشی مواجه نیست و با استفاده از روش‌هایی مثل شهرک سازی و مشارکت بخش خصوصی پیشرفت قابل توجهی در نهضت ملی مسکن دارد.

 ارسلان مالکی عنوان کرده بود که تامین زمین در این استان شرایط مناسبی دارد و با استفاده از روش‌های گوناگون از جمله الحاق اراضی به محدوده شهرها در آذرشهر و بستان آباد و شهرک سازی زمین مورد نیاز برای متقاضیان تا حد زیادی تامین شده است.

تامین زمین

از طرفی  آذر ماه سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی طی خبری اعلام کرده بود طرح نهضت ملی مسکن آذرشهر که قبلاً با اختصاص زمین‌های موجود راه و شهرسازی در شهرک بهاران شروع شده بود از چندی قبل با طی مراحل اداری و قانونی، با اختصاص زمین از محل لوله‌سازی آذرشهر سرعت گرفت.

در ادامه این خبر آمده بود با انجام گروه‌بندی و قرعه کشی که در روزهای اینده با حضور سرگروه‌ها و دستگاه‌های اداری ناظر انجام خواهد شد، ادامه طرح در زمین‌های اختصاصی لوله‌سازی عملیاتی خواهد شد. اختصاص زمین برای سایر متقاضیان نیز در دستور کار قرار گرفته پیگیری و در حال طی مراحل اداری و قانونی است.

قابل ذکر است که با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر صورت گرفته برای اختصاص زمین مناسب، زمین‌های تحویلی به متقاضیان محترم طرح نهضت ملی مسکن آذرشهر به لحاظ موقعیت در بهترین نقطه واقع شده و به لحاظ ریالی از ارزش منطقه‌ای خوبی برخوردار است.

وعده ها اجرایی نشد

با این حال اما پنج ماه از زمان انتشار این خبر سپری شده و خبری از مسکن ملی آذرشهر نیست؛ نه تنها زمینی با موقعیت مناسب بلکه حتی زمینی هم تحویل متقاضیان نشده و افراد از وضعیت بلاتکلیفی  ایجاد شده بسیار گلایه مند بوده و ادعا دارند اگر از تمکن مالی لازم برخوردار بودند  تحت هیچ شرایطی  در مسکن ملی ثبت‌نام نمی کردند.

یکی از این افراد می گوید: هزینه مسکن ملی را با سختی مهیا کردیم اما هنوز خبری از زمین نیست و اگر چه محل‌هایی که قرار است مسکن ملی آذرشهر ساخته شود، مشخص شده و قول آن را هم داده‌اند اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.

این شهروند خاطرنشان می‌کند: آذرشهر ۳۰۰۰ متقاضی واجد شرایط مسکن ملی دارد که در دو ماه اخیر فقط برای ۳۰۰ نفر زمین اختصاص داده شده است.

خط و نشان فرماندار

در مقابل  فرماندار آذرشهر نیز از اختصاص پنج هکتار از اراضی لوله سازی برای احداث طرح ملی مسکن در این شهرستان خبر داده و در جلسه شورای مسکن این شهرستان اعلام کرده بود که  طی بخشنامه جدید وزارت راه و شهرسازی شهروندان می‌توانند برای بهسازی بافت فرسوده در شهرهای آذرشهر، گوگان، ممقان و تیمورلو از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

محمودیان تاکید کرده بود که قصور و کوتاهی در حوزه نهضت ملی مسکن برای هیچ دستگاهی قابل قبول نیست و تمامی دستگاه‌ها باید در این راستا اهتمام جدی داشته باشند.

وعده جدید

در این بین اما مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی امیدواراست تا پایان فصل بهار تمامی متقاضیان مسکن ملی در این شهرستان تعیین تکلیف شده و زمین مناسب برای احداث مسکن ملی در اختیار آنها قرار بگیرد.

موسوی در این خصوص می‌گوید: آذرشهر از شهرهای مهم استان است، در سال های گذشته به دلیل محدودیت زمین واجد شرایط برای احداث مناسب مسکن ملی با مشکل جدی مواجه بودیم، بنابراین اولین بحث تأمین زمین بود.

وی می افزاید: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده دو پروژه در حال پیگیری است؛ سایت پنج هکتاری لوله سازی که تمام شده و در حال آماده سازی است و ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر را در برمی‌گیرد و یک سایت ۱۵۲ هکتاری شهرک مسکونی آذرشهر که به شورای عالی شهرداری انتقال داده شده و ظرف چند ماه آینده مصوبه ابلاغ و کار آماده سازی منطقه آغاز می‌شود.

موسوی متذکر می‌شود: از مجموع سه هزار متقاضی واجد شرایط مسکن ملی در این شهرستان، تاکنون فقط برای ۳۰۰ متقاضی زمین واگذار شده و این روند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.