پژوهشگران کانادایی، پلاستیک‌های تجزیه شونده‌ای ساختند که می‌تواند فسفات موجود در آب را جذب کند.

امکان تجزیه آسان پلاستیک‌ها وجود دارد؟ / ساخت پلاستیک‌های تجزیه شونده برای جذب فسفات آب

با پیشرفت علم و فناوری، روز به روز مواد و ترکیباتی ابداع می‌شوند که می‌تواند از آسیب‌های وارده به محیط زیست توسط صنایع شیمیایی پیشگیری کند. از جمله این موارد می‌توان به ساخت پلاستیک‌‎های تجزیه شونده که به جذب فسفات موجود در آب کمک می‌کند، اشاره کرد.

به تازگی وبسایت "فیز"، پژوهشگران دانشگاه ساسکاچوان کانادا موفق شدند ماده‌ای مثل پلاستیک زیستی (بیوپلاستیک) تولید کنند که می‌تواند به عنوان یک ماده جذب کننده عمل‌ کند و موادی همچون فسفات را از منابع آبی خارج ‌کند.

"دکتر لی ویلسون" استاد شیمی این دانشگاه که عضو تیم تحقیقاتی این پژوهش بود گفت:«جذب مقادیر زیادی مواد مغذی از آب توسط بیو پلاستیک‌ها یک دستاورد بزرگ در حوزه نانو فناوری محسوب می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانیم از پلاستیک‌ها حتی به عنوان کود کشاورزی نیز استفاده کنیم. ساخت این ماده کمک می‌کند تا به عنوان یک جاذب، ترکیبات فسفات را از درون آب خارج کنیم. اهمیت این موضوع در جذب میزان فسفات بالای آب‌های سطحی که یک مسئله جهانی است مشخص می‌شود؛ حتی می‌توان با این فناوری پلاستیک‌های زیستی را کشت کنیم.»

بیو پلاستیک‌های تجزیه شونده

بیو پلاستیک‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که هم تجزیه شوند و هم اینکه بتوان همانند پلاستیک‎‌ معمولی مثل کیسه‌های پلاستیکی غذا استفاده کرد. از آنجایی که پلاستیک‌ها حاوی مواد سمی هستند و همچنین بسیار دیر تجزیه می‌شوند با کمک فناوری جدید بیوپلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر می‌توان از آسیب‌های آن برای طبیعت پیشگیری کرد.

امکان تجزیه آسان پلاستیک‌ها وجود دارد؟ /ساخت پلاستیک‌های تجزیه شونده برای جذب فسفات آب
تجزیه پلاستیک

بیوپلاستیک‌ها حاوی پلی ساکاریدهای دریایی 

بیوپلاستیک زیست تخریب پذیر، در واقع یک بیوکامپوزیت است که در برگیرنده پلی ساکارید دریایی است. ناگفته نماند فسفات یک ماده مغذی-غیرآلی می‌باشد که بطور متداول در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فسفات‌ها منبع معدنی تجدید ناپذیر

این ماده شیمیایی مهم، در کشت محصولات گیاهی بسیار اثر گذار است؛ به طور مثال جلبک‌ها از منابع مازاد فسفات‌ها به وجود می آیند نمونه از ترکیب شیمیایی می‌باشد. همچنین فسفات به عنوان یک نوع مواد معدنی تجدیدناپذیر از طریق استخراج معادن به دست می‌آید و تامین آن نیز محدود است. ضمن اینکه کاهش مواد سنتتیک و پلاستیک‌ها تاثیری مثبت و مهمی در محیط زیست خواهد داشت؛ چرا که اگر فرض را بر این بگذاریم که پلاستیک از ۹۰ درصد بیوپلاستیک و ۱۰ درصد سنتتیک ساخته شده باشد، موجب می‌شود که آلودگی‌های محیط زیستی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و امکان تجزیه شدن آسان پلاستیک‌ها فراهم می‌شود.

حمید اسدی خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.