نویسنده اسپانیایی و مسئول مرکز اسلامی امام رضا(ع) گفت: همه ما یک دشمن مشترک به نام اشاعه رسانه‌ای گفتمان غرب داریم. در واقع غرب سعی می‌کند با ابزارهایی که در اختیار دارد، خودش را تقویت کند.

دشمن مشترکی به نام اشاعه رسانه‌ای گفتمان غرب

به گزارش قدس خراسان، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شهر مشهد با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ ‌کس» برگزار شد و میزبان‌ جمع زیادی از اندیشمندان کشورهای مختلف دنیا بود. در ادامه گفت‌وگوهای قدس خراسان با میهمانان داخلی و خارجی این کنگره، به بخش دیگری از گفت‌وگو با میهمانان می‌پردازیم. 

همه ما دشمن مشترکی به نام اشاعه رسانه‌ای گفتمان غرب داریم 

نویسنده اسپانیایی و مسئول مرکز اسلامی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با قدس درباره آشنایی‌اش با امام رضا(ع) گفت: در بحبوحه تحولات سیاسی اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ و همچنین اتفاقاتی که در سال ۱۹۷۹ در ایران افتاد و انقلاب شد، به طور اتفاقی از طریق یکی از دوستانم با اسلام و جوامع اسلامی آشنا شدم و در نهایت حدود سال ۱۹۸۰ یا ۱۹۸۱ شهادتین را گفتم و به اسلام گرویدم.

میکائیل آلوارز افزود: زمانی که این تحول در من رخ داد، فعالیت‌های اسلامی را آغاز و نخستین کتاب‌هایم را به زبان اسپانیایی منتشر کردم، یکی از آن‌ کتاب‌ها کتاب «بسم‌الله» نام دارد. این فعالیت‌ها سرآغازی شد تا بتوانم با شخصیت‌های مختلف اسلامی به گفت‌وگو بپردازم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های اسلامی من تا جایی ادامه داشت که به اشاعه اسلام نه تنها در اسپانیا بلکه در همه کشورهای اسپانیایی زبان مانند آرژانتین هم پرداختم. بنده مسئول یک انتشارات بودم و کتاب‌هایی را حول محور اسلام به زبان اسپانیایی به همه کشورها می‌رساندم. پس از مدتی تصمیم گرفتم کتابخانه‌ای را به زبان اسپانیایی تأسیس کنم، هر چند علاقه من به کتابخانه‌های فیزیکی بود اما به دلایلی این کتابخانه شکل مجازی به خود گرفت و با نام کتابخانه «اهل البیت(ع)» شناخته شد.

این عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مقاله‌ای که در کنگره جهانی حضرت رضا(ع) ارائه دادم، براساس آموزه‌های امام رضا(ع) است، افزود: هدفم از انتخاب این موضوع این بود که بتوانم بررسی کنم این آموزه‌ها در زندگی معاصر و جهان کنونی ما تا چه اندازه راهگشاست. در زبان اسپانیایی منابع معدودی داریم اما معتقدیم از هر آن چیزی که در دست داریم باید استفاده کنیم.

آلوارز خاطرنشان کرد: آموزه‌های امام رضا(ع) منبع بسیار خوبی برای استخراج دستورالعمل‌هایی برای زندگی معاصر ماست. هدف دیگر من از ارائه این مقاله این بود که از دیدگاه‌های عدالت‌محور و تمدن‌محور امام رضا(ع) برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای زندگی معاصر استفاده کنم.

وی در خصوص حوادثی که در جهان کنونی در حال رخ دادن است، عنوان کرد: حوادثی که در غزه رخ می‌دهد خوشایند نیست. این حوادث واکنش‌های بسیاری را در سراسر جهان به دنبال داشته است. از طرفی این اتفاق‌ها نشان می‌دهد امت اسلامی تا چه اندازه با تفکیک عقاید مواجه است و من احساس می‌کنم امت اسلامی دیگر جان ندارد. آموزه‌های امام رضایی در خصوص عدل و تلاش برای احیای تمدن اسلامی می‌تواند نمونه بارزی برای دعوت کردن امت اسلامی به رستاخیز باشد. این امت‌ها باید برای عدالت برخیزند و تبدیل به یک امت اسلامی منسجم شوند.

مسئول مرکز اسلامی امام رضا(ع) در پاسخ به این پرسش که آیا این کنگره و امثال این کنگره‌ها می‌توانند تأثیر اجتماعی داشته باشند، گفت: من خودم را محدود به این کنگره نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم راجع به کنفرانس‌های مشابه نظر بدهم. واقعیت این است که اگر ما به این کنگره نگاه کنیم، تنها افراد نخبه‌ای را می‌بینیم که با دنیای اسلامی آشنایی دارند و محدود به فضای دانشگاهی هستند. معتقدم ارتباطی که میان یک مسلمان شیعه با یک مسیحی شکل می‌گیرد فضای گفتمانی جدیدی را فراهم می‌کند.

آلوارز یادآور شد: همه ما یک دشمن مشترک به نام اشاعه رسانه‌ای گفتمان غرب داریم. در واقع غرب سعی می‌کند با ابزارهایی که در اختیار دارد، خودش را تقویت کند. در زبان لاتین ضرب‌المثلی وجود دارد مبنی بر اینکه «ضعیف پیروز می‌شود»، در واقع ضعیف‌ها می‌توانند در بستر چنین کنگره‌هایی خود را اشاعه دهند و فضای گفتمانی خود را با دیگر کشورها فراهم کنند. مأموریت مشترک این کنگره‌ها اشاعه گفتمان افرادی است که توسط رسانه‌های غرب سرکوب می‌شوند.

صدای «عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس» از دانشگاه هاروارد به گوش می‌رسد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم در گفت‌وگو با قدس گفت: خوشحالم که این کنگره پس از مدت‌ها وقفه، مجدد فعالیتش را آغاز کرده است. در عرصه بین‌المللی و فرهنگی همچنان باید فعالیت‌هایی را انجام دهیم. این نکته در پیام رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام نیز اشاره شده است.

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری خاطرنشان کرد: تنوع دیدگاه‌ها و ملیت‌ها نسبت به امام رضا(ع) و عدالت‌خواهی ایشان در بخشی که فعالیت می‌کنم، کاملاً مشهود است. با وجود اینکه موضوع این کنگره در دو سال گذشته رقم خورده اما با رویدادهایی که در غزه اتفاق افتاده، برجسته‌تر شده است. امروزه بحث «عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس» موضوعی است که از دانشگاه هاروارد و دیگر دانشگاه‌ها صدایش به گوش همگان می‌رسد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد عدالت در جهان وضعیت خوبی ندارد، عنوان کرد: همان ‌طور که روند عدالت را در ۱۰۰ سال گذشته دنیا می‌نگریم، دسترسی به مباحث مادی، آب، آموزش، آگاهی و دانایی میان بشر با وجود توسعه فناوری ناعادلانه‌تر شده که این موضوع نشان می‌دهد بحث عدالت همچنان زنده و ضروری است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم متذکر شد: اتفاق‌هایی که امروزه در بحث حقوق بشر می‌افتد بسیار ناگوار است. در آمریکا خانم‌ها از سهم بسیار کمی در آموزش برخوردار هستند و هنوز دسترسی مسلمانان به منابع اسلامی کم است. این موضوع نشان می‌دهد ما هنوز از توزیع عادلانه بهره‌مند نیستیم.

جهانگیری در خصوص اینکه این همایش به دنبال برجسته‌سازی مبانی نظری است، عنوان کرد: جا دارد در سال‌های آینده در بحث عدالت، مباحث را از رویکرد ذهنی به عینی و همچنین کیفی به کمی تبدیل کنیم.

وی متذکر شد: اسرائیل قصد داشت برای همه دنیا با تمدن خود نسخه‌پیچی کند و همه اندیشه‌هایش را با رویکرد جهانی‌سازی به همه دنیا تحمیل کند و اجازه نمی‌داد صدای دیگران شنیده شود، اما اکنون این کشور به ته خط رسیده است. این نشانه‌ها را بعضی از اندیشمندان در سال‌های گذشته پیش‌بینی کرده و معتقد بودند این تمدن مانند غولی است که بزرگ شده و هیچ عقلی ندارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم یادآور شد: در جهانی که امروزه موازنه‌ها در حال تغییر است، ما باید خوانش خودمان را برای حکمرانی بهتر در شعاع عظیم‌تر به دنیا عرضه کنیم. امام رضا(ع) یک شخصیت فرامرزی بود. با وجود اینکه ایشان در مدینه حضور داشتند، به دورترین نقطه شمال شرق جهان اسلام یعنی مرو هجرت کردند. ایشان قصد داشتند به همگان بگویند نگاهشان به یک سرزمین خاص نیست و به هر کجا انسانی جویای حقیقت باشد، حرکت‌ می‌کنیم. ما هم باید این نگاه حضرت رضا(ع) را در بحث فرامرزی داشته باشیم. در حال حاضر با بن‌بستی که در تمدن غربی اتفاق افتاده باید به فراتر از مرزها بیندیشیم.

جهانگیری با ذکر این موضوع که در دنیای امروز که عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات نامیده می‌شود، هنوز هم بی‌عدالتی رخ می‌دهد، گفت: در سرزمینی که مدعی‌ مهد اینترنت (آمریکای شمالی) است، هنوز توزیع عادلانه و دسترسی به اسلام اتفاق نیفتاده است. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند» منظور امام رضا(ع) از واژه «الناس» همه مردمان دنیاست.

وی در مورد موضوع مقاله خود که مربوط به کشور آمریکای شمالی است، بیان کرد: در واقع در این مقاله به این موضوع پرداختیم که این کشور که مهد اطلاعات است تا چه اندازه نسبت به مسلمان آگاهی دارند. آمارها نشان می‌دهد زنان مسلمان نسبت به دسترسی آگاهانه به اسلام، سهم کمتری نسبت به مردان دارند. همچنین آمارها نشان می‌دهد به میزان افرادی که در آمریکا مسلمان شده‌اند، مردان سهم بیشتری نسبت به زنان دارند دلیلش هم این است که زنان دسترسی درستی به اطلاعات ندارند، حتی مسلمانان هم دسترسی‌شان نسبت به اسلام و مباحث دینی محدود است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم متذکر شد: رسالت افرادی که متولی برگزاری این کنگره هستند این است که حکمرانی بین‌المللی در حوزه توزیع اندیشه‌های اسلامی اتفاق بیفتد. چقدر خوب است امسال در آمارهای این کنگره عدالت در دانایی و آگاهی را مشاهده کنیم. پیشنهاد می‌کنم فارغ از بحث‌های نظری پارامترهای جدی‌تر و جدیدتری داشته باشیم، این گونه می‌توانیم یک مدل مقیاس‌سنجانه از عدالت به دنیا ارائه دهیم.

خبرنگار: زینب اصغریان- محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.