۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 987578

اختصاص ارز ۵۰۰ دلاری به حجاج در حالی که ارز اختصاص یافته به مسافران سفرهای خارجی به هزار دلار افزایش یافته است، موجب گلایه و نارضایتی زائران حج شده است.

 گلایه حجاج از اختصاص ارز ۵۰۰ دلاری

در حالی که ارز مسافرتی برای افرادی که می‌خواهند با هواپیما راهی کشورهای خارجی شوند طی ماه‌های اخیر از ۵۰۰ دلار به هزار دلار افزایش یافته است، ارز اختصاص یافته به زائران حج تمتع سال جاری، ۵۰۰ دلار تعیین شده است.

این در حالی است که در سال‌های گذشته ارز اختصاص یافته به حجاج بیشتر از ارز مسافرتی بود که به صورت معمول به مسافران کشورهای خارجی پرداخت می‌شد.

نکته قابل توجه این است که زائران حج تمتع حدود ۴۰ روز در عربستان اقامت خواهند داشت و اگرچه از سوی مسئولان فرهنگی و به ویژه مقام معظم رهبری توصیه می‌شود که خرید سوغات به حداقل رسانده شود، اما نیاز حداقلی حجاج به ارز بیش از ۵۰۰ دلار است و زائران سرزمین وحی مجبور هستند برای تأمین ارز مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند.

زائران سال جاری حج تمتع حداقل ۱۶۲ و حداکثر ۱۸۸ میلیون تومان به سازمان حج و زیارت پرداخت کرده‌اند که قیمت بالایی محسوب می‌شود و اگرچه زائران حج باید استطاعت مالی داشته باشند اما بسیاری از این زائران فیش حج خود را سال‌ها قبل تهیه کرده‌اند و با افزایش قابل توجه هزینه حج و تورم موجود در کشور، بخش قابل توجهی از استطاعت مالی خود را از دست داده‌اند و همین مسئله لزوم ارائه ارز دولتی به آنها را چند برابر می‌کند. همچنین حداقل بهتر بود تا معادل مسافران خارجی به حجاج ارز پرداخت کنند.

در این میان اقدامی که بانک مرکزی به نفع حجاج انجام داده این است که اگر زائری در طول سال جاری، سفر خارجی داشته و ارز مسافرتی دریافت کرده است، همچنان می‌تواند ۵۰۰ دلار ارز حج را دریافت کند و محدودیت دریافت یک بار ارز در سال برای حجاج در نظر گرفته نشده است.

یادآوری می‌شود، عرضه ارز مسافرتی برای زائران حج تمتع ۱۴۰۳ تا سقف ۵۰۰ دلار در ۲۶۰ شعبه منتخب بانک ملی سراسر کشور در حال انجام است. البته زائران باید به این نکته توجه داشته باشند که تکمیل فرم در پیام‌رسان بله و سپس مراجعه به بانک‌های منتخب، موجب تسهیل و تسریع در امور مربوطه می‌شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.