۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 987727

در سال 1402، دولت تلاش های خود را برای کاهش اتلاف گاز مشعل افزایش داد. از طریق ترکیبی از اقدامات نظارتی، پیشرفت‌های فناوری و به کارگیری شرکت های توانمند دانش بنیان کاهش هدر رفت گاز مشعل به 20 میلیون متر مکعب در روز افزایش و صرفه جویی 2.2 میلیارد دلاری گاز را رقم زد.

گاز فلر گازهایی هستند که در خروجی میادین نفت و گاز یا پالایشگاه ها ایجاد می شوند و به صورت کنترل شده در محلی دورتر از محل تولید این گاز، سوزانده می‌شوند. سوزاندن گازهای همراه علاوه بر ضرر اقتصادی سوزانده شدن این گازها، عواقب زیست محیطی و اقتصادی بدی برای منطقه جنوب کشور نیز دارد. در سال 1400 به دلیل انفعال دولت قبل در جلوگیری از هدر رفت گازهای فلر، کشور با بحران بزرگی مواجه شد. سوزاندن میزان 18.4 میلیارد متر مکعب گاز فلر در جنوب کشور منجر به آلودگی شدید زیست محیطی و خسارات اقتصادی بسیار بالایی شده است و به میزان کل صادرات گاز طبیعی کشور در سال گذشته، تنها هدررفت گازهای فلر داشتیم که بسیار تاسف برانگیز است.

در سال 1401، دولت سیزدهم به سمت اقدامات فوری برای رسیدگی به موضوع هدر رفت گاز فلر رفت. با اجرای اقدامات موثر و ورود فناوری و به کارگیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، روزانه معادل 8 میلیون متر مکعب هدر رفت گاز فلر در سال 1401 کاهش یافت. این کاهش اولیه یک دستاورد قابل توجه بود، اما برای جلوگیری از آسیب های زیست محیطی بیشتر و خسارات اقتصادی باید اقدامات بیشتری انجام شود.

در سال 1402، دولت تلاش های خود را برای کاهش اتلاف گاز مشعل افزایش داد. از طریق ترکیبی از اقدامات نظارتی، پیشرفت‌های فناوری و کمپین‌های آگاهی عمومی، کاهش هدر رفت گاز مشعل به 20 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت. این یک دستاورد قابل توجه بود، زیرا نشان دهنده کل صرفه جویی در گاز 2.2 میلیارد دلار بود. این کاهش در هدر رفت گاز مشعل معادل نیمی از درآمد صادراتی کشور از گاز طبیعی بود که مزایای اقتصادی قابل توجه جلوگیری از هدر رفت گاز مشعل را برجسته می کند.

در دو سال آتی یعنی سال‌های 1403 و 1404، دولت به برنامه‌ریزی جهت پایان دادن به هدررفت گازهای فلر اقدام کرده است و تمرکز خود بر جلوگیری از هدر رفتن گازهای مشعل گذاشته است. در سال 1403 دولت از طرح اصلی خود برای جلوگیری از هدر رفت 15 میلیون متر مکعب گاز فلر رونمایی کرد. ابتکارات مختلفی در این زمینه انجام شده است که این تلاش ها و هدایت سرمایه گذاری ها در نهایت منجر به کاهش بیشتر هدر رفت گاز فلر شده است و تا پایان سال 1403 مجموع کاهش گازهای فلر به 35 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید..

دولت سیزدهم با اقدام قاطع برای حل موضوع هدر رفت گاز فلر توانست تاثیر محسوسی بر منابع طبیعی و اقتصاد کشور بگذارد. کاهش اتلاف گاز مشعل نه تنها به حفظ منابع ارزشمند گاز طبیعی کمک کرد، بلکه ردپای زیست محیطی فعالیت های صنعتی را نیز کاهش داد.

در پایان تلاش های موفقیت آمیز برای جلوگیری از هدر رفت گاز مشعل در کشور موجب شده است که چشم انداز 1404 آخرین باری باشد که گاز فلر در نقطه ای از کشور می سوزد و با کمک فناوری های نوین و دانش بنیان های حوزه نفت و گاز توانستیم جلوی سوخته شدن گازهای فلر را بگیریم. تجربه دولت سیزدهم در رسیدگی به هدر رفت گاز مشعل، اهمیت اقدام پیشگیرانه و هماهنگ برای مقابله با چالش های زیست محیطی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را نشان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.