جدای از درمان رایگان کودکان زیر 7 سال، تامین منابع مصوبات سفرهای رئیس جمهور دردور اول سفرها به مناطق مختلف بالغ بر 15 هزار میلیارد منابع نیاز داشته است که مستقیما از منابع مالیاتی کشور معادل 11 هزار میلیارد تومان آن تامین اعتبار شده است.

مصارف توسعه‌ای مالیات از درمان رایگان کودکان تا تامین مالی 70 درصدی مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی در مورد اهمیت و نقش موثر مالیات در کاهش کسری بودجه و همچنین تحقق بودجه بدون نفت اظهار کرد: مالیات بخشی ضروری از سیستم مالی هر کشور است که درآمد لازم را برای دولت جهت تامین مالی خدمات عمومی مهم و توسعه زیرساخت ها فراهم می کند. بدون مالیات، دولت قادر به ارائه خدمات ضروری مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، درمان و توسعه زیرساخت ها نخواهد بود.

وی افزود: ایران نیز به مانند بسیاری از کشورها به خصوص در زمان دور جدید تحریم‌ها و نوسانات درآمدهای نفتی کشور به سمت نظام مالیاتی پایدار و عدالت محور حرکت کرده است و در دولت سیزدهم برای اولین بار سهم مالیات از کل منابع بودجه از سهم فروش اوراق و همچنین فروش نفت بالاتر رفته است و به تنهایی بیش از 55 درصد از کل درآمدهای بودجه کشور از محل مالیات تامین خواهد شد که مستقیما برای ارائه خدمات دولتی به مردم، توسعه زیرساخت و همچنین برنامه‌های افزایش رفاه اجتماعی هزینه خواهد شد.

دو نمونه مهم در توسعه استانی با تکیه بر درآمدهای مالیاتی

وی در رابطه با نمونه‌هایی مهم از اهمیت مصارف کلیدی مالیات در توسعه استانی و همچنین افزایش رفاه اجتماعی مردم اظهار کرد: یکی از نمونه‌های اخیر نحوه استفاده از مالیات برای حمایت از برنامه‌های رفاه اجتماعی در ایران، تصمیم برای رایگان کردن تمام هزینه‌های مربوط به درمان کودکان است. این تصمیم که در هیات وزیران دولت در اسفند سال گذشته اتخاذ شده است، امکان درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در مراکز دولتی و دانشگاهی را فراهم کرده است. این امر بار مالی والدین را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تضمین می کند که همه کودکان به خدمات مراقبت های بهداشتی لازم دسترسی دارند. ابتکار درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در مراکز دولتی و دانشگاهی بدون حمایت منابع مالیاتی تحقق شده به صورت 100 درصدی در بودجه امکان‌پذیر نبود.

وی تاکید کرد: همچنین مصوبات سفرهای رئیس جمهور در دور اول سفرها به مناطق مختلف کشور در دو سال گذشته بالغ بر 15 هزار میلیارد منابع نیاز داشته است که مستقیما از منابع مالیاتی کشور معادل 11 هزار میلیارد تومان آن تامین اعتبار شده است و بدین ترتیب دو نمونه مهم در توسعه استانی و همچنین افزایش رفاه اجتماعی مردم با تکیه بر درآمدهای مالیاتی به وقوع پیوسته است.

تحقق 108 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه 1402 کشور

محمدی در رابطه با تحقق 108 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه 1402 و کمک مهم آن به تخصیص منابع مالیات مناسب جهت تامین مالی پروژه های مختلف با هدف بهبود زیرساخت های کشور اظهار کرد: در سال 1402 درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و افزایش رفاه اجتماعی در ایران داشت زیرا بدون احتساب میزان تحقق بخش نفت و همچنین اوراق فروخته شده دولتی، بخش مهمی از مصارف دولت که از مالیات تامین مالی شدند؛ با تحقق حدود 110 درصدی مالیات در بودجه 1402، دست دولت را در تخصیص منابع جهت تامین مالی پروژه های مختلف با هدف بهبود زیرساخت های کشور باز گذاشته است و به دولت این امکان را داده است که توسعه زیرساخت ها و ارائه خدمات رفاهی تفریحی را افزایش دهد.

وی  گفت: درآمدهای مالیاتی در حمایت از برنامه‌های رفاه اجتماعی و توسعه زیرساخت‌ها مؤثر بوده است، همانطور که در ابتکارات اخیر مانند درمان رایگان کودکان و تأمین مالی سفرهای ریاست جمهوری دیده می‌شود. دولت با جمع‌آوری و استفاده مؤثر از منابع مالیاتی می‌تواند رفاه شهروندان خود را تضمین کرده و توسعه اقتصادی کشور را ارتقا دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.