مصطفی رحماندوست شاعر پیشکسوت شعر کودک و نوجوان در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: دلم می‌خواست در این برنامه نه تنها درباره شعر امام رضایی بلکه درباره شعرهای مبتنی بر اعتقادات حرف بزنم اما بماند برای وقتی دیگر.

مصطفی رحماندوست مطرح کرد؛ خلق آثار ارزشمند کودکانه براساس موسیقی نواحی

به گزارش قدس آنلاین، وی که در مجتمع جهاد دانشگاهی مشهد سخن می‌گفت افزود: فقط تنها چیزی که می‌خواهم بگویم این است که اگر در سرودن این نوع شعر تنها به کودکان فکر کنیم به امام رضا (ع) و آموزه‌های ایشان نمی‌توانیم برسیم و اگر تنها به آموزه‌هایی که از امام رضا(ع)  داریم هم فکر کنیم به کودک نخواهیم توانیم رسید.

شاعر شعر ماندگار صد دانه یاقوت تصریح کرد: تلفین این دو ، کار بسیار بزرگی است که هنوز نتوانسته‌ایم به آن نقطه مطلوب برسیم و در شعرهای انتخاب شده هم به این نقطه نرسیده‌ایم پس برای رسیدن به این مرحله باید تلاش بیشتری کرد.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به پخش چند نماهنگ بر اساس موسیقی نواحی ایران در اختتامه جشنواره گفت: چیزی که‌ امشب با دیدن این نماهنگ‌ها به آن فکر کردم این است که موسیقی نواحی خیلی مهم است پس باید من و شما به عنوان شاعران کودکان و نوجوانان این موسیقی‌ها را به وزن شعر مناسب تبدیل کنیم و برای کودکان آثاری ارزشمند خلق کنیم چرا که این نوع از موسیقی قرن‌ها عمر دارد  و باید از آن به نفع کودکان و نوجوانان بهره مناسب گرفت.

مردمی سازی و ظرفیت نخبگان
فرهاد قائمیان مدیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره فرهنگی هنری امام رضا نیز با بیان این که در بیست‌ویکمین دوره از برگزاری جشنواره‌های هنری رضوی، با بیان این که هدف بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) این است با اقدامات و ابتکارات نو برای مردمی‌سازی بیشتر این جشنواره گام بردارد گفت: در کنار این اتفاق ما به دنبال این بودیم که از ظرفیت نخبگانی که در محافل مختلف از جمله شعر فعالیت می کنند قدردانی کنیم.

قائمیان با تأکید بر اهمیت نقش نخبگان و بزرگان در ترویج فرهنگ رضوی، خاطرنشان کرد تصریح کرد: با تشکیل این محافل وجشنوره‌ها می‌توان نسل آینده را با فرهنگ رضوی و معرفت بیشتری آشنا سازیم.

وی افزود: سعی کردیم میان مردم و جشنواره‌هایی همچون شعر کودک و نوجوان، نقالی، هنرهای نمایشی و... ارتباط بیشتری برقرار کنیم و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

دهه طلایی 60
دیگر سخنران مراسم حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد نیز با بیان این که دهه ۶۰ یکی از فرصت‌های طلایی بود که کودکان ایرانی طی آن با ارزش‌های انقلابی، ولایی و دینی مأنوس شدند افزود: انتخاب کودک به عنوان مخاطب درعصر کنونی یعنی همان باز تعریف نگاه امام در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که وقتی ازایشان پرسیدند شما با کدام ارتش می‌خواهید پهلوی را ساقط کنید امام گفتند سربازان من در گهواره‌ها هستند و اگر بدون تعارف خواسته باشیم حرف بزنیم یاران امام هم در آن  وقت متوجه نشدند امام چه می‌گویند و زمان ترجمان عمق نفوذ پیام و اینده نگری‌ایشان بود.

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان این که کارهای فرهنگی در کشور ما یک ناجی بیش ندارد که آن هم نام حضرت رضا(ع) است تصریح کرد: این جشنواره با نام آن حضرت نوید دست آوردهای بزرگی به نام کودکان در عرصه‌های مختلف را به دنبال خواهد داشت.

وی در بخشی دیگر از گفته‌های خود با اشاره به اینکه در سال ۳۰ میلیون زائر به مشهد و حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشرف می‌شود افزوده: با یک کار کارشناسی از طرف یک تیم کاربلد در آستان قدس رضوی مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد از زائرین خانواده‌ها می‌باشند و اگر بر اساس آمار هر خانواده کودک داشته باشد می‌طلبد که ما هر ماه و هر هفته یک رویداد فرهنگی برای کودکان داشته باشیم که از این اقیانوس بزرگ استعداد و انرژی مخاطب کودک و نوجوان بهره بگیرد و بتوانیم این دل‌های عاشقی را که به این آستان مقدس مشرف می‌شوند از پیام‌های رضوی و سوغاتی‌های مناسب فرهنگی بهره‌مند کنیم.
 

نوقلم ها در کنار اساتید

سید احمد میرزاده، دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعرکودک و نوجوان رضوی نیز در گزارشی درباره روند برگزاری  پانزدهمین مرحله جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره سعی کردیم تمام بدنه فعال شعر کودک و نوجوان را درگیر جشنواره بکنیم.

وی افزود:  خیلی از بزرگان ترجیح می‌دادند که در قالب یک مسابقه در جشنواره شرکت نکنند پس نیاز بود به شکلی از حضور آن‌ها هم بهره‌مند باشیم و همین کار را کردیم  با این تمهید به گونه‌ای  عمل شد که هم دوستان نو قلم در جشنواره حضور داشته باشند و هم پیشکسوتان.

میرزاده در بخش دیگری از گفته‌های خود با بیان اینکه برای رونق بهتر جشنواره امسال محافل استانی در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد:  در قالب برنامه‌ای با عنوان سلام امام مهربان ۶ محفل شعری در شهرهای مختلف قم، شیراز، تهران، کرمان و همدان را شاهد بودیم و محفل ششم نیز در شهر مشهد برگزار شد.

وی  افزود: همچنین در قالب این برنامه‌ها ۸ کتاب مرتبط با شعر رضوی نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تجلیل از هفت نفر از پیشکسوتان شعر کودک رضوی بخش دیگر فعالیت‌های این دوره از جشنواره بود.

میرزاده با اشاره به گردآوری اشعار رسیده برای چاپ در مجموعه‌ای افزود: علاوه بر این چون می‌خواهیم برای آینده شعر کودک چشم انداز رو به رشدی را ببینیم جلسات نقد و بررسی علمی را هم در دستور کار قرار دادیم که از آن جمله می‌شود به جلسه‌ای در شیراز و با حضور اساتید رشته ادبیات کودک دانشگاه شیراز و نشست آسیب‌شناسی شعر کودک اشاره کرد. وی در پایان گفت: امسال مخاطب را دقیق‌تر در نظر داشتیم برای همین داوری‌ها درسه مقطع خردسال، کودک و نوجوان انجام شد.

تبدیل شدن به یک جریان حرفه‌ای

در این برنامه مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نیز گفت: خوشبختانه جشنواره امام رضا(ع) با هدف تبدیل شدن به یک رویداد حرفه‌ای در حال قوام گرفتن است و امید می‌رود با کمک نخبگان در حوزه‌های مختلف، این جشنواره طی ۵ سال آینده به بلوغ کامل برسد.

وی در بخش دیگری از گفته‌های خود با بیان این که ما به عنوان برگزارکنندگان این جشنواره‌ها در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) باید بستر ساز این حرکت فرهنگی می‌باشیم افزود: باید به تعبیر رهبر انقلاب، نخبگان آثار ارزشمند بسازند تا مردم بهره‌مند شوند.

سعیدی زاده در بخش دیگری از گفته‌های خود با بیان این که گفتمان توحیدی، تربیتی و اخلاقی امام رضا باید محور اشعار کودکان قرار بگیرد تصریح کرد: نباید این وجوه به کودکان به صورت ناقص ارائه شوند و شاعران کودک و نوجوان باید از همه اضلاع وجودی امام رضا(ع) برای تبیین یک تصویر کامل بهره ببرند.

سرمایه گذاری بر روی شعر

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش کودکان و نوجوانان دیگر سخنران برنامه نیز با بیان اینکه شعر کودک دینی تنها مقداری الفاظ نیست که در قالبی برای این گروه سنی ریخته شود افزود: اینگونه اشعار می‌تواند در برگیرنده یک سری از مفاهیم بلند اعتقادی و دینی برای این گروه سنی باشد که بسیار ارزشمند است چرا که ریشه این نوع شعرها به سنت ائمه اطهار و سیره آن‌ها و کتاب الهی ما قرآن برمی گردد.

وی افزود: ما شعر کودک و نوجوان را که منبعث از نگاه دینی و الهی است و محتوای آن از کتب دینی و شیوه و روش اهل بیت می‌باشد ابزار تربیتی فرض می‌کنیم و نگاه اهل بیت(ع) هم همین بوده است .

علامتی با بیان اینکه اساساً ائمه اطهار(ع) بر روی شعر سرمایه‌گذاری می‌کردند تصرح کرد: در روایات هم می‌بینیم که ائمه(ع) حتی از ثروت خود هم برای شعر هزینه می‌کردند و این چیزیست که اختصاص به شعر دارد چرا که می‌خواستند شاعران بدون دغدغه‌های مالی شعر بگویند و این چیزیست که ما هم باید با آن توجه کنیم.

وی افرود: در مقابل شاعران عزیز هم باید همان نگاه را به آموزه‌های ائمه اطهار(ع) و آنچه از آن‌ها به ما رسیده است را داشته باشند و نمود آن را در شعرهایشان ببینیم.

مصطفی رحماندوست مطرح کرد: خلق آثار ارزشمند کودکانه براساس موسیقی نواحی

لازم به ذکر است در اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی برگزیدگان به ترتیب زیر معرفی شدند.

در بخش شعر خردسال به ترتیب مقام‌های اول تا سوم  به خاتون حسنی، سمیه بابایی و معصومه حکمتی تعلق گرفت.

در بخش «کودک» نیز مقام های اول تا سوم به ترتیب به فرشته ابراهیمی نیا، نسرین شهبازی و سمیه تورجی تعلق گرفت و از منیره هاشمی نیز تقدیر شد.

در بخش «نوجوانان» مقام های اول تا سوم به ترتیب به مریم اسلامی، حیدر جهان کهن و زهرا عراقی  تعلق گرفت و از کبری بابایی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.