انتخابات

در ادامه سلسله کودتاهایی که در سه سال گذشته چندین کشور آفریقایی را درنوردیده، این بار اخباری از تلاش ناکام نظامیان برای رسیدن به قدرت در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو به گوش می‌رسد.

کودتا در کنگو ناکام ماند/ چه کسی پشت ماجراست؛ آمریکا یا روسیه؟

به گزارش قدس آنلاین، ژنرال سیلوین اکنگه، سخنگوی ارتش کنگو دیروز با ظاهر شدن بر صفحه تلویزیون ضمن تأیید وقوع کودتای نافرجام، در بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش برای به قدرت رسیدن، شکست خورد و همه کودتاچیان دستگیر شدند. دقایقی بعد نیز سخنگوی دولت کنگو اقدام عده‌ای افراد ناشناس علیه مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور فلیکس شیسکدی را تأیید کرد و گفت این افراد توسط «قدرت‌های خارجی» حمایت می‌شدند. 

منابع محلی گزارش دادند محل اقامت نخست‌وزیر مورد حمله گروهی از مردان مسلح قرار گرفته و در این جدال دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند. برخی رسانه‌ها نیز تصاویری منتشر کردند که نشان می‌دهد عده‌ای افراد خارجی در کودتای کنگو دست داشته‌اند. هر چند مقامات کینشازا به‌صراحت از کشور خارجی دخیل در کودتا نامی نبرده‌اند ولی گفته می‌شود ارتش این کشور از بازداشت چند مزدور آمریکایی خبر داده است. سفیر آمریکا در کنگو نیز در ایکس نوشت گزارش‌هایی درباره دستگیری چند شهروند آمریکایی در این کودتا دریافت کرده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو یا زئیر، در مرکز آفریقا واقع شده است. این کشور بزرگ‌ترین کشور آفریقای جنوب صحرا و دومین کشور بزرگ آفریقا بوده و همچنین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشوری که زبان رسمی آن فرانسوی است، شناخته می‌شود. خنثی شدن تلاش نظامیان برای رسیدن به قدرت در کنگو در حالی است که در سال های اخیر قاره سیاه با موجی از کودتاهای نظامی مواجه بوده است. در حدود سه سال، هشت کودتا در غرب و مرکز قاره سیاه، یکی پس از دیگری رخ داده است. تازه‌ترین آن‌ها در مالی، بورکینافاسو، نیجر، گینه و در نهایت گابن که مانند کنگو عمدتاً تحت نفوذ فرانسه قرار دارند، رخ داده است. اگرچه غرب تلاش دارد این دست اقدامات را به روسیه و چین نسبت دهد اما کارشناسان این روند را حرکتی ضد استعمار غرب تعبیر می‌کنند.

خبرنگار: جاوید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.