پاسداشت زبان پارسی از یعقوب لیث صفاری تا حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت انجمن فرهنگی هنری و ادبی تک چراغ و با حمایت موسسه فرهنگی هنری و سینمایی تصاویر ماندگار با حضور هنرمندان، فرهیختگان و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران برگزار شد.

تک چراغ در مراسم پاسداشت زبان پارسی از یعقوب لیث صفاری تا حکیم ابوالقاسم فردوسی 

به گزارش قدس خراسان، پاسداشت زبان پارسی از یعقوب لیث صفاری تا حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت انجمن فرهنگی هنری و ادبی تک چراغ و با حمایت موسسه فرهنگی هنری و سینمایی تصاویر ماندگار به مدیریت ایرج قهرمانی در هفته گرامیداشت زبان فارسی با حضور هنرمندان، فرهیختگان و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران برگزار شد. 

در ابتدای مراسم پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود ملی و صلوات خاصه امام رضا با دعوت مجری برنامه حامد اعظمی از هنرمند پیشکسوت صدا و سیما، نویسنده، شاعر و طنزپرداز خراسانی پرویز روحبخش برای روشن کردن چراغ برنامه به روی سن دعوت شد که برای حاضران در مورد چراغی که توسط فرشید شاهسون پور برای گرد آمدن پروانه‌های هنردوست در انجمن تک چراغ افروخته شده است و از سابقه و فعالیت ده ساله این انجمن سخنانی گفت و با سروده‌ای از خود به استقبال گروه دف نوازی سردار به رهبری محمد توکلی رفت. این گروه با اجرای عرفانی دف بمناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) بسیار مورد تشویق و تکریم حاضران قرار گرفت. 

سخنران مراسم یوسف متولی حقیقی، محقق و استاد تاریخ دانشگاه در مورد یعقوب لیث صفاری اولین کسی که زبان پارسی را پس از دو قرن سکوت احیا کرد بود که با استقبال و تشویق بیش از حد حاضران روبرو شد. 

سپس استاد خلیل الله خلیلی هنرمند سیستانی نگاره‌ای از یعقوب لیث را که با استفاده از تحقیقات متون تاریخی خلق کرده بود رونمایی و به نظاره حاضران رساند. 

چکامه‌ای از زنده یاد سید مهدی شهید زاده که داستان سروده شدن شاهنامه  فردوسی را به نظم کشیده بود توسط فرشید شاهسون پور دکلمه شد که زیبایی این شعر و دکلمه آن مورد تشویق حضار قرار گرفت. 

حورا حقشنو کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس دانشگاه، در مورد اهمیت فردوسی و لزوم بازخوانی شاهنامه در هنرهای نمایشی سخنران بعدی مراسم بود. 

پایان بخش برنامه هنرنمایی کودکی خردسال با نوای دف و نوازش سیمهای سنتور با چیره دستی هنرمندی نوجوان بنام پویا خلیلی بود.

در حاشیه مراسم نمایشگاهی از آثار نقاشی هنرمندان پیشکسوت و جوانان هنرمند با موضوع شاهنامه و فردوسی برپا شده بود که تابلوهای استاد خلیلی، ناصر پورهاشمی، رضا چمانیاز، ستاره جاودانی، زینب نهاوندی، النا دهار، مهتاب رمضانی و . . . به دید بازدید کنندگان گذاشته شده بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.