سانحه هوایی تلخ و دلخراش روز یکشنبه داغ سنگینی را بر دل مردم ایران نهاد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگو با قدس تشریح کرد / امیرعبداللهیان؛ دیپلماتی در میدان

به گزارش قدس آنلاین، سنگینی این خبر آن قدر زیاد بود که تا ساعت‌ها پذیرش شهادت بهترین‌های دولت، برای مردم بسیار سخت بود. شاید بتوان گفت دکترامیرعبداللهیان در سیاست خارجی موفق‌ترین پرونده را در پیوند میان میدان و دیپلماسی دارد. در همین راستا با دکتر رامین مهمانپرست سفیر پیشین ایران در لهستان و قزاقستان و سفیر آکردیته در لیتوانی گفت‌وگویی داشته‌ایم و رویکردهای کلی سیاست خارجی در دوران مسئولیت‌ امیرشهید را بررسی کردیم.

آقای دکتر با توجه به اینکه شما سال‌ها در بدنه وزارت خارجه حضور داشته‌اید و آقای دکترامیرعبداللهیان را به‌خوبی می‌شناختید کمی از فضای کلی خانواده وزارت خارجه پس از شهادت‌امیرعبداللهیان صحبت کنید.
ضمن تسلیت به مردم عزیز ایران و همکاران وزارت خارجه، همان طور که اطلاع دارید سیاست خارجی هر دولتی نقش بسیار مهمی در رسیدن به اهداف آن دولت دارد. تصریح رهبر معظم انقلاب هم این است که اگر همه وزارتخانه‌ها با یکدیگر نیمی از وظایف داخلی دولت را دنبال می‌کنند، وزارت خارجه به تنهایی وظایف خارجی دولت را بر دوش می‌کشد. این مسئله نشان‌دهنده آن است که سیاست خارجی بسیار زیاد می‌تواند نقش آفرین باشد و حضور فردی که ریاست دستگاه خارجی را برعهده دارد و آن را مدیریت کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است. آقای دکترامیرعبداللهیان از بدنه وزارت خارجه، کارشناسی را شروع و مراحل مدیریتی را آغاز کردند؛ هم در داخل وزارت خارجه مسئولیت داشتند و هم به عنوان سفیر خارج از کشور مأموریت‌های پرشماری بر عهده وی بود. تخصص اصلی‌امیرعبداللهیان حوزه کشورهای عربی و اسلامی و خاورمیانه و کشورهای آفریقایی بود. در این منطقه با موضوعات مختلف به‌خصوص در خلیج فارس و آسیای غربی مواجه بودیم و چالش‌های جدی داشتیم، وجودایشان سبب شد روابطمان با کشورهای عربی بهبود یابد و ظرفیت‌ها تجمیع شود و جبهه مقاومت تقویت شود. وی توانست هماهنگی میان دیپلماسی و میدان را عملیاتی کند تا عملیات وعده صادقی رقم خورد که موجب افتخار کشور شد.
اگرچه این شهادت به پیکره وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی لطمه جدی وارد کرد، اما باید گفت با توجه به اینکه اساس خانواده سیاست خارجی بر همدلی و صمیمیت بنا شده، حتماً این مجموعه به تمامی وظایف خود –به‌عنوان سربازان تحقق منافع ملی - ادامه خواهد داد و در کنار آقای دکتر باقری که سرپرستی را برعهده گرفتند، متعهدانه باقی خواهند ماند و قطعاً با تلاش و فعالیت‌های جدی تلاش خواهد شد خدشه‌ای به منافع ملی وارد نشود.

در ارتباط با رویکردهای کاری و زیست ‌ایشان هم اگر نکته‌ای مدنظر شماست مطرح کنید.
شهیدامیرعبداللهیان در همین مدت مسئولیتشان درباره توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه توفیقات بسیار زیادی داشتند و در زمان وی روابط ما با کشورهای عربی اسلامی مانند عربستان بهبود پیدا کرد و در کنار جبهه مقاومت در عملیات هفت ماهه طوفان الاقصی، حضور و فعالیت و تلاش بسیار چشمگیری داشت. شاید مهم‌ترین اثر حرکت جدی وی، هماهنگی اقداماتی بود که بعد قدرت دفاعی بازدارندگی را در کنار دیپلماسی قرار داد و این مسئله در کنار شخصیت متواضع مردمی و صمیمی ازایشان چهره شاخصی را در تاریخ سیاست خارجی ما به یادگار گذاشت.

همان‌طور که می‌دانید، عملکرد وی دو کارویژه اصلی داشت؛ یکی دیپلماسی همسایگی و دیگری دیپلماسی محورمقاومت، آیا پس از شهادت وی این رویکرد تداوم خواهد داشت؟
قطعاً این مسیر ادامه خواهد داشت؛ چون چارچوب کلی و خطوط اصلی دیپلماسی کشور توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم می‌شود و دستگاه سیاست خارجی مجری آن است، قطعاً کارشناسان وزارت خارجه و مجموعه مدیران این دستگاه به اتفاق این امر را اجرا خواهند کرد و هر سربازی که پرچم از دستش بیفتد، سربازان دیگری هستند که راه را ادامه دهند. ان‌شاءالله شاهد سربلندی کشور و تحقق اهداف سیاست خارجی با وجود مدیران و کارشناسان دیگر 
خواهیم بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.