معلمان علوم پایه نهم از دشواری و غیراستاندارد بودن سؤالات طراحی شده در امتحانات هماهنگ کشوری و غافلگیری معلمان و دانش‌آموزان سخن می‌گویند.

شوکه شدن معلمان و دانش‌آموزان از سؤالات سخت امتحان علوم نهمی ها

امسال امتحانات نهایی دانش‌آموزان در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در حال برگزاری است. در کنار این موضوع برای نخستین بار دانش‌آموزان پایه نهم نیز در سه درس علوم، ریاضی و ادبیات در امتحانات هماهنگ کشوری شرکت می‌کنند.

روز یکشنبه ۶ خرداد امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم برای درس علوم برگزار شد اما دشواری سؤالات ارایه شده نه تنها دانش‌آموزان که اینبار معلمان را هم شوکه کرد!

دشواری سؤالات علوم تا جایی بود که برخی معلمان از شوکه شدن دانش‌آموزان در حین جلسه امتحان سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز و سطح پایین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی حداقل در بازه زمانی ۵ سال اخیر مسؤلان وزارت آموزش و پرورش را برآن داشته تا با تغییر رویکرد و طراحی امتحانات هماهنگ در پایان هر دوره تحصیلی به دنبال محک سطح علمی دانش‌آموزان باشند.

از سوی دیگر پس‌لرزه‌های برگزاری امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم، دانش‌آموزان پایه نهم را هم درگیر کرده است و آن ها برای آشنایی با سؤالات امتحانات نهایی پایه دهم، سطح دشوارتری از سؤالات را در امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم تجربه می‌کنند.

البته این رویکرد در بازه زمانی فعلی از دو حیث قابل تأمل است:

نخست آنکه رهبر انقلاب اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بر ضرورت ارائه علم نافع در مدارس تأکید و در این رابطه اعلام کردند: «الان در دبیرستان‌ها و شاید دبستان‌های ما دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده دانش‌آموز ندارد؛ یک ذهنیاتی است که یادشان هم می‌رود، در هیچ مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند، این‌ها را شناسایی و حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند»

در چنین شرایطی که باید رویکرد نظام آموزشی کشور در همین راستا تغییر کند و حتی مسئولان وعده تحولاتی در کتاب‌های درسی با هدف ارائه علم نافع را داده‌اند،  تصمیماتی که نمونه آن را در برگزاری امتحانات نهایی مشاهده کردیم در تناقض با این هدف مهم است.

دوم؛ در شرایطی که معلمان هنوز برای تدریس به این شیوه آموزش ندیده‌اند و طبیعتاً تدریس برای دانش‌آموزان به شیوه مفهومی انجام نمی‌شود چگونه سؤالات امتحانات به شیوه تحلیلی طراحی می‌شود؟ آیا بازنده اصلی ماجرا دانش‌آموزان نیستند؟ تبعات این موضوع و تأثیر منفی آن در به مخاطره انداختن سلامت روان دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده کشور مورد توجه مسئولان نظام آموزشی کشور است؟

نادیده گرفتن سلامت روان دانش‌آموزان

شیوه طراحی سؤالات با اعتراض معلمان علوم پایه نهم هم همراه شده است و برخی از آن ها این روش را به مخاطره انداختن سلامت روان میلیون‌ها دانش‌آموز آن هم در حساس‌ترین بازه سنی یعنی دوره نوجوانی می‌دانند که در نهایت می‌تواند منجر به افسردگی نسل آینده کشور شود!

انتقاد معلمان به طراحی سؤالات دشوار و غیراستاندارد نهایی

آقای کاشانی یکی از معلمان درس علوم در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران است که با انتقاد نسبت به طراحی دشوار سؤالات امتحانات هماهنگ کشوری علوم پایه نهم می‌گوید: امسال برای نخستین بار امتحان درس علوم به صورت کشوری برگزار شد. به نظر می‌رسد برای سنجش سطح علمی دانش‌آموزان و وضعیت آموزش در کشور دروس علوم، ریاضی و ادبیات پایه نهم را به صورت کشوری برگزار کردند.

وی افزود: پیش از امسال اغلب معلمان نمونه سوالات امتحانات نهایی استانی را با دانش‌آموزان تمرین می‌کردند و برای معلمان مشخص بود که سوالات طراحی شده شامل سطوح دانش، آگاهی و تحلیل است و سطح سوالات عمدتاً ساده و متوسط و تعداد سوالات مفهومی محدود بود.

این معلم علوم پایه نهم با اشاره به طراحی سوالات بسیار دشوار که بر خلاف عرف مرسوم طراحی سوالات بود، گفت: وقتی معلم به دانش‌آموزان می‌گوید که سوالات امتحانات اینگونه طراحی می‌شود طبیعتاً آن ها مطالعه خود را بر این اساس قرار می‌دهند اما در امتحانات علوم با تعداد زیادی از سوالات تحلیلی مواجه شدند در حالیکه آموزش‌های ارایه شده در مدارس هم دانش‌آموزان را برای پاسخگویی به سوالات تحلیلی آماده نمی‌کند.

کاشانی بیان کرد: در حال تصحیح برگه‌های امتحانات دانش‌آموزان هستم و کاملاً مشخص است که سطح سوالات بالاتر از سطح کتاب درسی است و این سبب شده تا دانش‌آموزان نتوانند به سؤالات پاسخ دهند در حالیکه ارایه سوالات دشوار و تحلیلی در امتحانات باید درصدبندی باشد و نمی‌توان به هر میزان که طراحان تمایل داشتند سوالات دشوار در امتحانات ارائه کرد.

نگرانی برای امتحانات بعدی

وی با اشاره به اینکه سوالات امتحانات نهایی درس علوم معلمان را هم غافلگیر کرد چه برسد به دانش‌آموزان متذکر شد: حداقل انتظار این بود که آموزش و پرورش نمونه‌ای از سوالات امتحانات کشوری را اسفند برای معلمان پایه نهم ارسال می‌کرد تا آن ها با طرز تفکر طراحان سوال آشنا شوند و دانش‌آموزان را هم در این مسیر آماده کنیم.

این معلم پایه نهم مطرح کرد: هم‌اکنون دانش‌آموزان پایه نهم نگران امتحانات دروس فارسی و ریاضی هستند و اگر این سبک از سوالات ادامه یابد، ریزش نمرات دانش‌آموزان بسیار زیاد خواهد بود.

تغییر رویکرد در ارزیابی دانش‌آموزان

در همین ارتباط محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره دشواری سوالات امتحانات هماهنگ کشوری درس علوم گفت: هدف آزمون‌های هماهنگ دوره ابتدایی و متوسطه اول این است تا اهداف برنامه درسی که مبتنی بر شایستگی‌های پایه است، محقق شود همچنین در ارزشیابی باید حد تسلط دانش‌آموز مشخص شود بنابراین آزمون‌های هماهنگ کشوری به صورت عملکردی طراحی شد.

وی افزود: آزمون‌های هماهنگ کشوری با هدف سنجش شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان طراحی شده و طبیعی است که در ابتدا تغییری در ساختار رخ ندهد بنابراین به طراحان سوالات اعلام کردیم با رویکرد آزمون عملکردی و مبتنی بر کتاب درسی طراحی سوال انجام شود.

به معلمان اطلاع داده بودیم!

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: بسیاری از معلمان هنوز با این روش آشنا نیستند در حالیکه به معلمان پایه نهم اطلاع رسانی شده بود طراحی سوالات امتحانات هماهنگ کشوری بدین شیوه است از سوی دیگر دانش‌آموزان پایه نهم با شیوه طراحی سوالات امتحانات نهایی در پایه دهم آشنا می‌شوند.

زارعی در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم می‌گویند، نمونه سوالات برای آشنایی آن ها با شیوه طراحی سوالات در اختیارشان قرار نگرفته بود، گفت: دوره آموزشی آشنایی با آزمون‌های عملکردی برگزار شد همچنین در بخشنامه‌ای برای معلمان تشریح کردیم که آزمون عملکردی چگونه است.

وی ادامه داد: معلمان آموزش دیده‌اند تا مبتنی بر شایستگی تدریس کنند و ارزشیابی مستمر هم باید بر همین اساس باشد اما اشکال کار این است که این روش به فراموشی سپرده شده و اکنون تلاش می‌کنیم اهداف برنامه درسی مبنا قرار بگیرد.

فعلاً نمی‌توان درباره دشواری سوالات سخن گفت!

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا سوالات تحلیل هم می‌شوند تا اگر سوالی دارای اشکال بود، شناسایی و حذف شود، افزود: سال گذشته در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تمام سوالات را تحلیل کردیم و نتایج تحلیل را امسال در اختیار طراحان سوالات امتحانات نهایی قرار دادیم همچنین گروه‌های آموزشی، سوالات طراحی شده را بررسی می‌کنند و اگر تشخیص داده شود سوالی اشکال دارد در راهنمای تصحیح ذکر خواهد شد.

وی در پایان متذکر شد: تشخیص میزان دشواری سوالات فعلاً امکان پذیر نیست و نمی‌توان براساس نظرات افراد مدعی شد که سوالات دشوار است، پس از اعلام نتایج امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم می‌توانیم درباره دشواری سوالات اظهارنظر کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    75 6
    همه میگن سخت بوده پس تکرار بشه
  • لیزا ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    57 6
    ولی واقعا سخت بود اینارو ا کجا اوردن خدایی💔
  • امیرعلی حسنی ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    71 2
    باید نمره به بچه ها بدن خیلی نامردیه نوبت صبح ۵ صفحه اونم سوالات بی مربوط بس کنید من اعتراض دارم به نمرات باید اصلاح بشه آقای آموزش پرورش من از طرف یه مدرسه و دانش آموزان به شما میگم. چند نمره اضافه کنید یا امتحان دوباره برگزار بشه
  • یک نهمی ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    79 1
    خیلی بد بود امیدوارم خدا نبخشتتون با ایندمون بازی می‌کنین فقط کشور های دیگه به بالا بودن نمره دانش آموز افتخار میکنن شما خوشحال میشین ما کم بگیریم
  • کیا ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    52 4
    امتحان بسیار سخت و دشواری بود .باید هرجور شده دو تا سه نمره به برگه معلمان اضافه کنن متأسفم...اینجوری اگه پیش بره کسی نمیتونه بره تجربی . کی بهتون حق میده رویاهای بچه های تجربی رو نابود کنین ؟ ما خودمون میدونیم که دهم سوالات مفهومی ان دیگه لازم نبود نهم رو اینجور کنین.. :/ خیلییی بدددد بود
  • Amir ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    50 3
    چرا قبل از اینکه سوالات را چک کنید به مدارس ابلاغ کردید شما باعث افسردگی دانش آموزان کشور می شوید من خودم با اینکه علامه حلی می روم تا حالا از این سوالات مسخره ندیده بودم لطفاً نظارت کنید
  • ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    64 4
    سلام بنده یک معلم هستم و واقعا تو مدرسه با بهت دانش آموزان و معلم روبرو شدیم سطح امتحان کشوری باید متناسب با تمامی مناطق کشور باشه
  • آزیتا ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    17 78
    من ۱۸.۷۵ میشم
  • Zeynab ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    43 1
    واقعا جای تاسف داره....دارید با روح و روان ما بازی میکنید...شما دیگه کی هستید که فقط به فکر خودتونین ؟؟؟ این اعتراض کاملا به‌جا هست لطفا پیگیری کنید وزیر محترم آموزش و پرورش تمامی دانش‌آموزان به سختی ازمون اعتراض کردند اما شما نادیده میگیرید و انتظار دارید تو ایران پیشرفت کنیم. بعد شما میگید سخت نبود ؟؟؟؟
  • محمد ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    31 1
    درحق تمام بچه هااجهاف شده
  • ۰۰۰ ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    39 3
    امتحان خیلی سختی بود آینده بچه ها رو خراب نکنین دوباره امتحان برگزار کنین طراح سوال پیش خودشون چیه فکر کردن
  • ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    27 2
    یعنی برای آموزش و پرورش متأسفم این سوال ها رو میده خود معلم نمیتونه حل کنه چه برسه ما یه ظره به فکر بچه ها باشید حالا این بماند اون بنده خدایی که تو مدرسه های دور دست هستند چکار کنن و بهترین راه برای بهبودی نمره گرفتن امتحان دوباره خوب و استاندارد
  • محدثه ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    27 4
    ,واقعا خیلی امتحان سختی بود با اینکه چها روز داشتم میخوندم وقتی رفتم سر جلسه امتحان برگه هارو دیدم مغزم جواب گو هیچ سوالی نبود واقعا ظلمه پارسال همچین چیزایی نبود الان امسال برای ما به غیر از اینکه امتهان نهایی انقدر سخت بود واسمون شبه نهایی هم گذاشتین لطفا دوباره امتحان بگیرید
  • ..... ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    32 3
    واقعآ سوالاتش سخت بود به‌ خصوص شیفت صبح که‌ 24 سوال بسيار سخت بود. إز طرف خودم و تمام‌ نهمی ها خواهش میکنم که‌ یا دوباره امتحان بگیرید یا 5 نمره عملی رو اضافه کنن وگرنه شهریور همه‌ بايد دوباره امتحان بدیم 😶😵
  • Amir ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    31 4
    ما یاد گرفته بودیم ۸۰ درصد سوالات باید تعریفی و سوال از متن درس میبود و ۲۰ درصد اینطوری مفهومی باشه مغزم هنگ کرد سوالات واقعا در حد دانش آموز عادی و استاندارد نبود با این حال فکر نمیکنم خیلی ها بتونن قبول شن لطفا رسیدگی کنید و آزمون مجدد یا سوالات استاندارد بگیرید
  • ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    25 2
    چقدرسخت بودش
  • کیمیا جمالی ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    18 53
    امتحان کاملا عادلانه و مناسب بود به هرحال باید فرقی میان دانش آموز تیز هوش و درسخوان با دانش اموزی که تکانی به خود نمیدهد و درس نمیخواند وجود داشته باشد! حتی دانش اموزان مناطق محروم اگر یک دور کتاب علوم را میخواندند توانایی کسب نمره ۲۰ را داشته اند. نمیشود که درس نخوانی و دنبال سوالات آبکی باشی!۸۰ درصد سوالات اسان بودند و تنها ۲۰ درصد سوالات در حد متوسط رو به سخت بودند
    • ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      28 4
      کیمیا جان احتمالا شما خودت طراح سوال نیستی 😂
    • ناشناس ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      27 8
      چرا داری مزخرف میگی تو چرا من که همیشه ۲۰ بودم الان باید نمرم کم شه من هر سوال. رو درست ۲۰ بار تکرار میکنم. که خوب بره مغزم همیشه در حد ۲۰ میدم بعدشم ما اینقدر اعتراض کننده داریم فقط تویی که داری سنگ اونارو به سینه میزنی واقعا برای ادمایی مثل تو متاسفم
    • ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      19 5
      میگن‌شب‌قبل‌امتحان‌سوالات‌لو‌رفته‌بعد‌بین‌این‌همه‌دانش‌آموز‌معترض‌تنها‌تعداد انگشت‌شماری‌راضی‌هستند‌‌قضاوت‌باشما‌‌واقعا‌خیلی‌خوب‌بین‌۹۱۱۶۵‌دانش‌آموز‌ تنبل‌شما‌از‌ضریب‌هوشی‌بالای‌برخورد‌داری
    • فاطمه رمضانی ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      5 21
      وای راست میگی به خدا سوالات واضح و روشن بود اصلا نمیفهمم چطوری میگن سخت بوده نمیدونستم دانش اموزای کشورم تا این حدد خنگن😂😂 بهتر شد با این امتحان اونایی که واقعا لیاقت رشته تجربی رو دارن مشخص شد،دم اموزش و پرورش گرم البته مثل اینکه قراره بیش از حد سر هر سوال ارفاق کنند
    • پارسا ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      6 2
      باز تو حرف زدی؟
    • امیرحسین ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      4 3
      مزخرف بود جانم
    • آرمین ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      7 2
      باید اول سال ب دبیران علوم نهم می گفتن سوالات مفهومی هست تدریس ودادن سوال ب دانش آموز بر این روش باشه نه اخر سال دل ب خواهی سوال مفهومی طرح کنن. مدرسه پسر من آزمایشگاه هم ندارد همه چیز حفظی بوده نه مفهومی و عملی
    • پرنیا ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      6 2
      موندم از اون عده کمی که میگن سخت نبود نهایت خودخواهی شما رو می‌رسونه
    • ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      7 2
      من خودم از اول سال تا الان حتی امتحان های استانی هم ۱۹.۷۵ گرفتم رو برگه اما این امتحان رو ممکنه ،۱۷یا ۱۸, بشم الان یک سوال ازت دارم من که ۵ روز بدون هیچ وقفه نشستم خوندم و نتیجه این شد من کم کاری کردم ، یا سوالات پیچیده طراحی شدن. در ضمن اگر تو ۲۰ گرفتی یا هر نمره دیگه نباید ادعا کنی چون هر فردی تو یک درسی مهارت داره هدفت از این پیام چیه ؟ نکنه پول گرفتی ، یا نکنه یکی از کارکنان آموزش پرورش هستی ؟؟؟ حالا کیمیا خانم اشکال نداره بیا یک مسابقه بزاریم چون می بینم میگی خیلی آسونه هیچ مشکلی نداره هفته دیگه امتحان ریاضی شروع میشه ببینیم کی نمره بیشتری میگیره که نیای اینجا ادعا کنی بگی خیلی آسونه
    • Zohar ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      4 1
      من تاحالا هرسال نمره علوم بیست بوده من یه درس حتی اگه فقط سر کلاس گوش بدم میفهمم و لازم نیست دوباره بخونمش ولی این بیش از حد مفهومی بود مخصوصا واسه مدارسی مثل ما که حتی دو ماه اول معلم نداشتیم
  • یلدا ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    19 3
    واقعا خیلی سخت بود خب بابا شما که می‌خواستید انقدر سخت سوالات رو طراحی کنید چرا ۵ نمره رو از معلمان گرفتید با آیند ما چرا بازی میکنید آیند تمام نهمی ها رو خراب کردید به خدا اگر امتحان ها استانی بود راحت تر بود از این امتحان کشوری به نظرم یا دوباره امتحان بگیرید یا واقعا ۵ نمره رو برگردونید اینکه امتحان علوم کشوری اینقدر سخت بود امتحان ریاضی چطوری بابا ما سال بعد میخوایم بریم یه مدرسه دیگه باید نمره ها مون خوب باشه چرا اینطوری میکنید آیند آدم رو خراب نکنید لطفا
  • دانش اموز ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    17 2
    واقعا امتحان سختی بود چون روش این امتحان با امتحان های سال های قبل خیلی فرق داشت
  • رضا ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    18 3
    امیدوارم این متن پایین قرار داده بشه امورش پرورش ایران به دنبال دانش آموز درس خوان نیست حیف و افسوس بر کسانی که می توانستند افتخار این سرزمین باشند و با خراب شدن نمره شان حال باید دنبال رشته های دیگر باشند تاسف باید خورد
  • خانم x ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 1
    واقعا آزمون خیلی سختی 😔با این وضع نمره واقعا نمیشه اون رشته ای که دلت میخواد رو بری ؛ واقعا این همه استرس و فشار حق ما دانش آموزان نهم نیست ؛ حداقل به بچه ها نمره اضافه کنید یا آزمون دوباره بگیرید🙏🏻 امتحان ها تا ۲۷ طول می‌کشه از اون طرف ۱ تیر ما آزمون سمپاد داریم ؛ ما چطوری این همه مطلب رو جمع کنیم واقعا؟؟؟؟
  • ترنم ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 13
    اصلا سخت نبود....
    • فریبا ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      4 0
      برو جفنگ نگو اسطوره😂
  • یک نهمی ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 2
    خدایی این چه کاری بود باهامون کردید منی که همیشه نمراتم بیست بود سر جلسه گریه م گرفته بود ولی واقعاً این سوالا رو از کجا در آوردید
  • زینب ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 1
    واقعاااا ینی فقط،میتونم بگم متاسفم براتون که باعث میشید به جای پیشرفت پسرفت کنیم شما با این سوالات مزخرف رو آینده ما و انتخاب رشتا ما تاثیر منفی میزارین
  • ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 1
    جناب زارعی که راحت حرف میزنی مدارس دولتی کو آزمایشگاه کدوم معلم تفهیم درس داده راحت فقط دلیل میاری آخه مدیون یک ملتی بچه شدمن موش آزمایشگاهی
  • ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 1
    این آقای زارعی لطفا برکنارش چون بدون دغه دغه ح ف میزنه مگه میشه این همه دانش آموز نخونده باشن چرا بدون فکر فقط حرف میزنی چرا امروز امتحان فارسی بود کسی اعتراض نکرد جناب شما با روحیه یک ملت بازی کردی این طراحان علوم واگذار شدن بخدا اگر ریاصی این مدل باشن هیچ کس ساکت نمیشینه
  • ناشناس ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    5 1
    انصاف نیست انقد درس خوندم رفتم امتحان با اونجور سوال روبه رو شدم خیلی افسرده شپه بودم حتی نمیتونستم فارسی و بخونم انقد تلاش کنی برسی ب تجربی اخرش بیاد اینجور بشه🫠
  • نهمی ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 2
    خیلی بی انصافین
  • شادی ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    3 1
    به شدتتت سوالات طرح شده مزخرف بود واقعا واسشون متاسفم خدا لعنتش کنه هر کسی که همچین سوالات مزخرفی رو طرح کرده بوده . من همه ی توانمو گذاشتم در حد ۲۰ خونده بودم تمام کتاب رو از بر بودم بعد رفتم سر جلسه ی امتحان با سوالات رو به رو شدم و فقط دعا میکردم بالای ۱۰ بگیرم . چه وضعشه مگه عقده دارید که رو سر دانش اموزای بدبخت خالی می کنید ؟ خجالتم خوب چیزیه والا
  • ارمیا ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 3
    خدایی اسون بود به نظرم ۱۹٫۵ رو میشه گرفت اگه خونده باشیم همش تو کتاب بود دیگ نمیخوام بگم خیلی خفنم یا از این چرت و پرتا ولی واقعا همشون تو کتاب بود ( بیشتر سعی کرده بودن فعالیت و ازمایش ازش سوال طرح کنن) البته به دقت دانش اموزا هم داشت مدرسه ی ما هم ک مثلا تیزهوشان بود کلی خراب کرده بود
  • امیرعلی ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    1 1
    من هم جزوه و هم کتاب رو ۲ بار خوندم علوم هم هفتم و هشتم و ترم اول نهم همش ۶و۷ تا ۲۰ داشتم ولی نتونستم خوب بنویسم خیلی سخت بود حالم گرفته شد
  • اشکان ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 2
    چرا انیقدر امتحان علوم سخت شد یک دفعه نه به امتحان قبلی که قرآن رو واقعا استاندارد بر گزار کردند که هرکسی در س خونده بود میتونست راحت بیست رو بگیره من که برای بار اولم هست که علوم کم می گیرم و میخوام برم رشته تجربی آخه ایقدر سخت گرفتن اکثرن می افتن شاید نخبگان یا تیزهوشان قبول بشن اما یعنی شما فکر ما را نمی کنین که قراره آیندمون روی این تحصیلات گذاشتیم هنوز رشته خودمونو انتخاب نکردیم تو ذوقی بدی هم خوردیم اگر آقای وزیر آموزش و پرورش واقعا به فکر ماهستین یا یه امتحان منطقی تری برگزار کنین یا نمره‌ی رشته تجربی میخوایم بریم رو بهمون بدین
  • اشکان ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 1
    یعنی واقعا برای ما گل کاشتین اونم چه گلی آخه من که یه دانش آموز هستم ترم اول علوم ۱۹ گرفتم و معدلم شد ۱۹/۷۱ که خیلی درس خون هست روزی هشت ساعت میخونم کل کتاب رو بلدم چرا نباید سری جلسه امتحان سوالی که توی کتاب خوندم رو جواب بدم آقا دبیران و طراهان میتونن جواب بدن اما ما که دانش آموز هستین یعنی باید بخاطر چند تا نخبه و تیز هوش رشته تجربی نیاریم آقای وزیر آموزش امتحان دوباره برگزار کنین یا به همه نمره قبلی رشته تجربی رو بدین نمیشه که با یه امتحان آینده رو نابود کنین
  • پارسا باشه ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 2
    من کاری ندارم امتحان سخت بود ولی این ناعادلانه است من برگه سوالا علوم پارسالو دیدیم خیلی آسون و کم بود هم امسال کشوری شد خوشحال بودیم آسونتر میشه ک برگه هارو دیدیم،😂
  • Zeinab ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 2
    با سلام امتحان خیلی سخت بود و علاوه بر دانش آموزان معلمان هم شوکه شدند .لطفا یا دوباره امتحان گرفته بشه یا نمره به بچه ها بدین.لطفا با آینده بچه ها بازی نکنید .
  • علیرضا ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 1
    ما که پایه دهم هم بودیم سخت سوالات امتحان نهایی ها مخصوصا عربی واقعا بالا بود .ما که این نمره قراره 20%نمره کنکور بشه چه کار کنیم
  • سميه کرد ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    4 0
    با سلام خدمت عدالت آموزشی کشور من دانش آموز ی هستم در استان سیستان و بلوچستان «به دلیلی محرومیت از معلمان خوب و نداشتن آزمایشگاه در مدرسه خود» مخصوصاً امسال که ما در سیل و سیلاب قرار گرفته بودیم واز طرف دولت در این باره حمایت شد خیلی ممنونم ولی آیا در طرح سوالات علوم نهم به ما فکر کردید 😓😓
  • یاسین صادقی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 1
    لعنت بر طراح یا طراحان سوال لعنت امیدوارم روز خوش نبینن
  • علی ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 1
    سوالات هم سخت و دشوار بود و هم مسخره برای طراح سوال متاسفم
  • بهار ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 1
    چرا از اول سال تحصیلی اعلام نکردید که از کتاب سوال نمیدید و مفهومی امتحان میگیرید کلا اکر سواد و معدل بچه ها کم شده به دلیل بی کیفیت بودن کتاب هست از خودتون بپرسید چرا دانش اموزان قدیم با همون کتابها بهترین رتبه ها رو آوردن در دنیا ؟
  • فاطمه ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 1
    خیییییلی سخت بود من اعتراض دارم دوباره این امتحان تکرار شه
  • نگار ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 1
    واقعا سوالاتش سخت بود لطفا تجدیدنظربفرمایید
  • ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 2
    هم معلم بیسواد هم دانش اموز بچه که همش سرش تو گوشی هم بهتر ازاین نمیشن یک دوره فقط نمره الکی دادین یک مشت بیسواد اموزش دادین سطح علمی کشور خیلی وقته پایین امده ولی با امتحان سخت هم درست بشو نیست دیگه از ریشه خرابه همین بچه ها میان دانشگاه یک کلمه نمیدونن بیسواد بیسواد بعد هم یک مدرک دستشون میدین سالهاس که اموزش ایران به فنا رفته
  • ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 1
    دیگه نمره دادن های الکی نتیجه اش اینه همشون را بیست دادین حالا که یک امتحان گرفته شده میگن سخت نه این سخت نبوده چند سال اسون امتحان دادین
  • ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 0
    نمیدونم چرا همش مینوسن سوال علوم نهم خارج از کتاب نبود باشه داخل کتاب بود ولی درحد ی کشور که همه سطح دانش آموز داره سوال خارج رو ببینید آخه شرم کنید مدارس دولتی آزمایشگاه داره فقط در حد سوال وجواب دبیر درس میده فقط دارن خودشون تبرئه می‌کنند ننگ برطراح بر کسانی که بچه هارو موش از مایشگاهی کزدن مگه هما میخوان برن تجربی ریاضی والا آقای زارعی شماهم کمتر حرف بزن دانش آموزی که کتابشو پاره کرد ترک‌تحصیل کرد به خاطر ی امتحان اهش دامنتو وان طراح میگیره
  • ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 0
    خیلی سخت بود آخه این چه وضعشه نمره خیلی کمی میگیریم لطفا تکرار بشه و سوالات دیگری طرح شود با تشکر
  • ... ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 1
    واقعا از آموزش پرورش خواهش میکنم سطح دانش آموزان رو در نظر بگیرند ما تو روستا زندگی میکنیم به روستا میریم تو ازمایشگاهمون هیچی وجود نداره اگه هم باشع ماله ابتدایی هاست معلمون هم دیگه جواب هاشو میگع
  • محمدعلی ابراهیم بیگی ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 1
    رئیس اموزش پرورش که میگه ازکتاب سوالات امده است خودش بیاد اگه جواب داد بعدمادیگه اعتراض نداریم زحمت یک ساله ما بربادرفت
  • ... ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 1
    واقعاً تقصیر ما چی بود ما بخدا ازمایشگاهمون خیلی کمبود داره از اول علوم یدونع آزمایش نداشتیم وانجام هم ندادیم با وسایل مورد نیاز ازمایش از طراحان سوال آموزش پرورش خواهش میکنم به فکر ما محروم ها هم باشید
  • ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 1
    سطح سوالات بسیار بالاتر و سخت تر از سطح کتاب بود، به فکر ما نیستید به فکر بچه های مناطق محروم باشید. یعنی اونها هیچکدوم آرزو ندارن برن تجربی؟ فقط از مدارس تیزهوشان‌ و نمونه دولتی‌ و سطح بالا باید فکر تجربی باشن؟ این چه وضعشه خواهشا عدالت رو رعایت کنید.
  • بزرگی ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    0 1
    بسیار سخت بوده
  • نیکا ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 1
    واقع بد بود دوستم که کلاس یازدهم هست میگه امتحان شما خیلی سخت بود چه برسه به ما بد از اول سال قرار نبود امتحان کشوری بشه بد یک ماه قبل امتحان شما میگید کشوری همون استرس که به دانش آموزان وارد میشه باعث میشه کل ان تمرگز شون رو از دست بدن
  • فاطیما ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 2
    کاشکی یه بار دیگه تکرار بشه
  • نهمی ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 1
    واقعاااا متاستفم برای طراحان سوال که هر چی عقده داشتن ریختن رو برگه اخه یکی نیست بگه اون سوالات رو بذاری جلو خودشون نمیتونن حل کنن برای خودشون معلوم نیست از کدوم منبع طرح کردن بعدشن شما میشه وشوری با انگیزه و انرژی داشته باشیم!!!! اینجوری واقعااا ۹۵ درصد دانش اموزان اعتراض و افسرده شدن من دیدم سر جلسه امتحان دانش اموز داشت گریه میکرد و میگفت یک هفتس دارم میخونم الان من هنگ کرده مغزم این نمره که قراره بگیرم رو والدینم ببینم سرمو میبرن اخه درک کنید ترخدا ادم از شنیدن این حرفا هم نا امید میشه هم افسرده با این کار فقط نصف بیشتر دانش اموزان ترک تحصیل میکنن و باعث تاسف کشوره شما الان باید انقددد حامی و نگران ما باشید که تو کشور های دیگه سر بلند بشیم و جامعه افسرده نداشته باشیم یکی از دانش اموزان حتی گیر پنجاه هزار تومن بود که بره بازدید از مدرسه های دیگه برای شناسایی رشته اما نداشت ولی انگیزه داشت که درسشو بخونه خودش در میاره اون پولا رو اما الان وقتی میفته و به هیچ کجا نمیرسه ترک تحصیل میکنه میره یا معتاد میشه یا با کمک یکی میره ی کشور دیگه که درسشو بخون ولی واقعاااا انصاف نیست‌.
  • امیرحسین ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 1
    از ترس اینکه امتحان فارسی هم مثل امتحان علوم باشه شب قبل امتحان حتی یک ساعت هم نخوابیدم خدا خوابو ازتون بگیره صبح با چند تا مسکن رفتم امتحان دادم
  • Setayesh ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    2 1
    عدالت آموزشی برقرار نشده وقتی طی یک سال تحصیلی دانش آموز رنگ آزمایشگاه رو ندیده چطور میتونه به همچین سوالاتی پاسخ بده؟ اگه به سوالات امتحانات نهایی سال گذشته دقت کنید واقعا استاندارد بودن ولی امسال واقعا دشوار بود. لطفا دوباره امتحان بگیرین با سوالات استاندارد و درست
  • قاسم جلیلی ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 3
    به نظر میاد دانش‌آموزان عزیزی که به امتحان انتقاد کرده‌اند کسانی هستند که بیشترِ وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند. اگر اهل درس خواندن هستید و نه وقت‌گذرانی در اینستاگرام و ... الان با انرژی بالا در حال مطالعه برای امتحان بعدی بودید نه کامنت‌گذاری در سایت‌های مختلف. به امید موفقیت دانش‌آموزان ساعی. به هر حال همه که نباید دکتر و مهندس شوند.
    • ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      2 2
      عزیز من، سوالات خارج از کتاب درسی نبود، حتی گفتن«به صورت عملکردی بودن» ولی مشکل همینه که یه صورت ازمایش ها امده بودن! باید در نظر بگیرن که روستا ها محرومن، من خودم نوبت اولم بیست شد معدلم ولی تویه روستا ام، ما اینجا ازمایشگاه نداریم، و هزینه ها زیادن، برای همین نمی‌تونیم ازمایش انجام بدیم و این مشکل حتی بعضی از شهر ها هم بخاطر هزینه های زیاد وسایل ازمایشی هست
    • ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      2 0
      این چه طرز برخورده وقتی اکثریت به اتفاق نظرشون بر اینه که امتحان و پیچیده کرده بودند و لازم به ذکره که بیشتر معترضین در این سایت والدین هستن، نه دانش آموزان! شک نکنید من به عنوان یک والد شاهد این هستم که فرزندم هیچوقت از تایم درس خواندش نمیزنه که در فضای مجازی باشه ولی این امتحان برای کسی مثل دختر من که نمره ی بیست مد نظرشه، ناراحت کننده بود، امیدوارم با منطق با مسائل روبرو بشید و در این سایت ها دنبال عقده گشایی نباشید.
  • . ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    4 0
    سوالات همش از بخشای آزمایشی علوم بود که ما حتی یه بارم آزمایشگاه نرفتیم من سوالات اکثر استان ها رو چک کردم خودم تو خونه ۵ دقیقه ای جواب دادم ۲۰ شدم اگه این رو نمره نیاوردم مشکل من نیست مشکل امتحان
  • ناشناس ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 0
    معلوم نبود از کجا سوال هارو اورده بودن سوالاتش خیلی مسخره بود ولی اینکه وقتی در بعضی از مدرسه ها آزمایش کنید هارو با ما تمرین نکردند بیارند یکم به فکر مایی که توی مدرسه های خیلی پیشرفته درس نمیخونیم باشید
  • مریم م ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 0
    طراحانی که فقط برای شهر های بزرگ و دارای امکانات سوال طراحی می‌کنند برای دانش اموزانی که در طول سال از هر امکاناتی برخوردار بودند نه دانش اموزان مناطق محروم که نه دبیر علوم درست حسابی داشتند و نه در طول این ۹ سال درس خواندن روی آزمایشگاه و چنین چیز هایی دیده بودند و نه سوالات مفهومی وجود داشت تا با اون ها تمرین کنیم من خودم که تا حالا نمره زیر ۱۹ نداشتم چرا باید ۱۸ و نیم میگرفتم با اون همه تلاش هایی که کردم؟ایا این عدالت اموزشیه؟ایا قصد دارید مدارس دولتی رو به کل به گل بنشونید؟جناب اموزش پرورشی که میگی تمامی سوالات از کتاب بود،درست ولی چه زمانی دبیران شما برای ما سوالات مفهومی تدریس کرد؟چه زمانی برای ما امکانات تهیه کردید؟مدارس دولتی حتی نمیتوانند پول کاغذ امتحانات را تهیه کنند چه برسه به ازمایشگاه و این حرف ها شما اول تدریست رو مفهومی کن بعد سطح سوالات حیف به مقامی که دارید و با روح و روان این همه دانش اموز بازی میکنید و در ایندشون نقش میزارید متاسفم
  • ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    1 1
    من کتابه علوم کامل خوندم اذیت شدم خسته شدم در آخر هم بری میبینی سوالات از مریخ آمدن ینی چه بعد از آزمایش سوال طرح میکنید ک ینی‌کشور ما تو هر مدرسه یک آزمایشگاه گذاشته واقعا براتون متاسفم ک ب فکر بچه های کشورتون نیستین
    • محمدرضا ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      0 0
      این چی بود؟؟ من خودم تا حالا معدلم زیر ۲۰ نشده ولی ۲و۳ تا سوال واقعا تو کتاب نبودن و چند تای دیگه هم معلم درس نداده بود و نمره ای امتحان بین همه دروس تقسیم نشده بود و بیشتر در مورد فشار بود من که ۱۶/۵ می شم با اینکه کل کتابو خوندم
  • سودا ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 1
    واقعا نمیفهمم فاز این نهمی ها چی‌‌.... من خودم پایه یازدهمم وقتی سوالات پایه نهم رو دیدم واقعا آسون بود و اینکه بگم من درسم اصلا خوب نیست ولی سوالات آسون بود دو سه تاش متوسط بود ، چی شما رو جو گرفته میگین سخته ، قرار نیست کسی که درسو بلد نیست بخونه پاشه بره تجربی که! انصافا دست طراح سوال درد نکنه که یکسری دکتر ناکاربلد آینده رو حذف کرد که حداقل تو آینده بدبختمون نکن مثل الان که یه سوزن رو نمیتونن بزنن ..... سومن این همه رشته هست چرا همتون گیر دادین تجربی ، من خودم ریاضی میخونم پاشین رشته های دیگه هم برین همتون فقط واسه پز دادن میرین تجربی ..... لطفا این چرخه رو نابود کنید دم طراح سوال گرم
  • ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    3 2
    خدا ازشون نگذره با این امتحانشون هی میگن سوالا خارج از کتاب نبوده پس چرا من کتابو میگردم هیچ کدوم از اینا نیس ۴ روز شب و روز نداشتیم همش علوم خوندیم منی که نوبت اول نفر اول مدرسمون شدم با معدل بیست باید نگران باشم که علوم رو تجدید نشم
  • سلاپ ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 2
    اسوننننننن بود
  • محمدرضا ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    از یه طرف اصلا نمره امتحان بین همه ی دروس تقسیم نشده بود و بیشتر در مورد فشار بود از طرف دیگه هم بعضی سوالات تو کتاب بودن ولی توضیح و متنی که باید در جوابش می نوشتیم اصلا نبود
  • ناشناس ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
    0 0
    سوالات از داخل کتاب بوده ولی کاملا نامفهوم و پیچیده طرح شده بود امیدوارم یکم به فکر دانش اموزان باشید
  • قهوه دوست ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
    1 1
    واقعا برای طراح سوال متاسفم که حتی سختی سوالات رو در نظر نگرفته و اینجوری با سرنوشت ما بازی کرده . حداقل میتونستین یکم راحت تر طرح کنید این چه وضعشه بخدا من وقتی سوالات رو دیدم مغزم هنگ نمیدونستم چی بنویسم بخدا این ظلمه . امسال هر چی بلا که بود سر کلاس نهمی های بدبخت آوردید . من خودم کلاس هفتم و هشتم نمره علومم ۱۹ و ۲۰ میشد آخه چرا سال نهم باید اینطور باشه . حتی امتحانات پایه دواردهمی ها ۱۰۰ درصد از ما آسون تر بوده . گناه ما نهمی ها چیه که باید با چنین سوالات و سخت و پیچیده ای روبرو بشیم که حتی بلد نیستیم جوابشون هم بدیم . من الان امتحانمو خراب کردم ولی اگه کمکم نکنن تو نمره بهم نمره بالاتری بدن خوب صد لعنت بر طراح و سوال و امثالش
  • ماهک ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    واقعا خیلی سخت بود خدا از طراح سؤالش نگذره