انتخابات

اعلام شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و تنی چند از همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد.

غم‌شریکی منطقه‌ای و جهانی با ملت ایران

به گزارش قدس آنلاین، سران کشورهای مختلف ضمن عرض تسلیت، غم‌شریکی خود با رهبر معظم انقلاب، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را ابراز داشتند. گروه‌های مقاومت، همسایگان، کشورهای منطقه و دولت‌های بسیاری در سرتاسر کره خاکی نیز با صدور بیانیه‌هایی همراهی و همبستگی خود با ملت ایران در این ضایعه بزرگ را اعلام داشته‌اند.


روسیه، چین و اتحادیه اروپا تسلیت گفتند
به همین مناسبت نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بعد از ظهر دیروز دوشنبه برای احترام به مقامات جانباخته کشورمان با یک دقیقه سکوت برگزار شد. رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه ایشان تأکید کرد: رئیس جمهور فقید ایران نقشی غیرقابل توصیف در تقویت روابط تهران و مسکو داشت. رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. ولادیمیر پوتین همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد مخبر» کفیل ریاست جمهوری اسلامی ایران بر ادامه تقویت همکاری‌های همه‌جانبه تأکید کرد. همزمان پرچم سفارت ایران در روسیه به صورت نیم برافراشته درآمده و شهروندان روس با حضور در محل، به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ادای احترام کردند. 
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در پیامی که به زبان فارسی هم منتشر شده، تأکید کرد درگذشت دلخراش رئیس جمهور ایران، ضایعه‌ای بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این نهاد، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا و وزارت امور خارجه فرانسه در پیام‌هایی جداگانه به این موضوع واکنش نشان دادند. فرح دخل‌الله سخنگوی ناتو نیز با انتشار دو پیام به زبان فارسی و انگلیسی اعلام کرد: «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم». رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایکس نوشت: مراتب تسلیت خود را در پی درگذشت دلخراش آنان ابراز می‌دارم. در این مقطع دشوار، در غم خانواده آن‌ها و مردم ایران شریک هستیم.

عزای عمومی در هند، پاکستان، سوریه، عراق و لبنان
از سوی دیگر، نخست‌وزیر هندوستان نارندرا مودی دیروز تصریح کرد نقش رئیس‌جمهور ایران در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همواره در یادها خواهد ماند. وی تأکید کرد هند در زمان اندوه، کنار ایران است. دهلی‌نو همچنین به همین مناسبت، امروز را در سراسر هند عزای عمومی اعلام کرده و پرچم این کشور در همه اماکن دولتی به صورت نیمه افراشته به اهتزاز درآمده است.
در حوزه منطقه‌ای، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که از ابتدای حادثه، همراهی خود با کشورمان را اعلام کرده بود، گفت: پاکستان به نشانه احترام به رئیس‌جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی برگزار خواهد کرد و پرچم این کشور نیمه برافراشته خواهد بود. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز با اشاره به سفر کاری رئیس جمهور ایران، گفت: «ایشان شهید راه خدمت شد». دمشق هم به این مناسبت سه روز و لبنان نیز یک روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.
خبر تلخ شهادت آیت‌الله رئیسی در کشور عراق هم واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر یک روز عزای عمومی اعلام کرده است. الحشدالشعبی عراق با انتشار تصویری مشترک از شهید سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت. سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی، اکرم الکعبی دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجباء، مقتدی صدر رهبر جریان صدر، ابوآلاء الولائی دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا و مسرور بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق به‌طور جداگانه در این زمینه پیام صادر کردند.

اعلام همبستگی منطقه‌ای و جهانی
سیریل رامافوزا، نیکلاس مادورو، میگل دیاز کانل و لوئیس آرسه رؤسای جمهور آفریقای جنوبی، ونزوئلا، کوبا و بولیوی و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن، سرتا تاویسین نخست‌وزیر تایلند و وزرای خارجه بلاروس، سوئیس و اسلواکی هم در پیام‌های جداگانه این ضایعه را به ملت ایران تسلیت گفته‌اند. از سوی دیگر، شهروندان ارمنستان صبح دیروز ضمن ابراز همدردی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه، با گذاشتن تاج گل مقابل ساختمان سفارت ایران در «ایروان» به مقامات ایرانی ادای احترام کردند.
در سطح منطقه‌ای، ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی به این موضوع واکنش نشان دادند. در پیام پادشاه عربستان سعودی آمده است: «از خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و یارانش – رحمهم الله – آگاه شدیم. ما به شما و ملت برادر ایران صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال رحمت واسعه و مغفرت الهی و بهشت برای آن‌ها مسئلت داریم. انا لله و انا الیه راجعون». رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه هم با صدور پیامی تأکید کرد: ترکیه در این شرایط سخت و غمبار در کنار همسایه خود می‌ایستد. انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی نیز تأکید کرد: نوامبر سال گذشته افتخار ملاقات با رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او الگوی تعهد قلبی به رفاه و عزت مردم کشورش بود؛ کشوری که مظهر غرور و تمدن غنی ریشه‌دار در اصول اسلام است. دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس جاسم محمد البدیوی و دبیر کل اتحادیه عرب احمد ابوالغیط در پیام‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، احمد الطیب شیخ الازهر، عبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر، هیثم بن طارق سلطان عمان، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، محمد بن زاید رئیس امارات متحده عربی، عبدالله دوم پادشاه اردن، رئیس جمهور تونس، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، حمد بن عیسی آل‌خلیفه پادشاه بحرین، نخست‌وزیر حکومت سرپرست طالبان افغانستان، رمضان قدیروف رئیس‌جمهور چچن و ویکرماسینگه رئیس‌جمهور سریلانکا نیز به این مناسبت پیام جداگانه صادر کرده‌اند.

ضایعه‌ای بزرگ برای محور مقاومت
در حوزه جبهه مقاومت نیز شهادت بالاترین مقام اجرایی کشورمان واکنش‌هایی را به همراه داشت. حزب‌الله لبنان به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: این ضایعه دردناک را به مولانا صاحب‌الزمان، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و ملت عزیز ایران و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. در ادامه این بیانیه آمده است: شهید سید ابراهیم رئیسی را از دیرباز می‌شناسیم. ایشان برادر بزرگ، حامی قدرتمند و مدافع سرسخت مسائل مهم امت اسلامی به‌ویژه آرمان فلسطین و حامی جنبش‌های مقاومت در تمامی پست‌های مسئولیت خود بود.
سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز این غم بزرگ را به امام خامنه‌ای و ملت ایران تسلیت گفت. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن شهادت رئیس جمهور کشورمان و جمعی از یاران ایشان را ضایعه دردناک برای تمام ملت‌های مسلمان توصیف کرد. جنبش حماس تأکید کرد: تسلیت صمیمانه خود را به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت دوست خود، ایران تقدیم می‌کنیم. ملت ایران ما را در غم خود شریک بداند. این جنبش در ادامه تأکید کرد: ما مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از پیامدهای این فقدان بزرگ عبور کند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین، کمیته‌های مقاومت فلسطین و جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز تأکید کرده‌اند حمایت‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را فراموش نخواهیم کرد.


خبرنگار: جاوید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.