شهادت این عزیزان نشان می‌دهد سرمایه های انقلاب اسلامی در فرا مرز چه حجم از عظمت، شکوه و سنگینی را برخوردار هستند. شهادت این عزیزان، این سرمایه اجتماعی را چند برابر کرد زیرا همه فهمیدند خدمتگزاران در انقلاب اسلامی فقط حاکمان سیاسی نیستند.

شهادت آیت‌الله رئیسی سرمایه اجتماعی انقلاب را چند برابر کرد / شخصیتی الگو در عرصه بین‌الملل

به گزارش قدس آنلاین: در پی حادثه‌ای تلخ رئیس جمهور، وزیر خارجه کشورمان و همراهان شان به شهادت رسیدند. این اتفاق تلخ با واکنش‌های بین‌المللی گسترده ای روبرو شد و بسیاری از کشورهای جهان با ارسال پیام‌هایی ابراز همدردی کردند.

به منظور بررسی ابعاد بین‌المللی این اتفاق با حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان قم هم کلام شدیم.

شهادتش سرمایه اجتماعی انقلاب را چند برابر کرد

شهید آیت الله رئیسی، شخصیتی الگو در عرصه بین‌الملل

دکتر جهانگیری با اشاره به ساعات اولیه انتشار خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور، می‌گوید: از همان ساعات اولیه‌ای که خبر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر شد، دوستداران انقلاب اسلامی در خارج کشور به اندازه مردم ایران دل نگران بودند و دلهره و اضطراب داشتند. شاید برخی افراد بازتاب این اتفاق و شهادت را فقط در شبکه‌های مختلف بین‌المللی مانند BBC، راشاتودی، نیوزویک و... ببینند اما در کف و عرصه میدان این خبر بازتاب جدی داشت و بسیاری از این موارد انعکاس پیدا نکرد. این واکنش از کشورهای مختلف نشان می دهد که شخصیت‌های انقلاب اسلامی تا چه اندازه در قلب‌ها و دل‌ها نفوذ و حضور دارند.

ایشان یادآور می‌شود: از همان ساعات اولیه کشورهای مختلفی مانند استرالیا، پاکستان، هندوستان، اندونزی، انگلستان، آمریکا، تونس، اردن و... پیام داده ابراز نگرانی می‌کردند و همگی برای سلامت بودن رئیس جمهور و هیئت همراه نگران بودند و دعا می‌کردند. حتی پس از اعلام شهادت آن بزرگوان پیام های تسلیتی صادر و در برخی موارد مجالسی هم در حال شکل گیری و آماده شدن است. به طور نمونه کشور استرالیا اعلام کرده است که در روز جمعه مراسمی برای این شهدا برگزار می‌کند. البته در این مراسم فقط شیعیان حاضر نمی‌شوند و غیرشیعیان، اهل سنت، مسیحیان و... همه ادای احترام خواهند کرد. این امر نشان می‌دهد که شخصیت های انقلاب اسلامی ما، به مثابه قهرمان و شخصیتی الگو در عرصه بین‌الملل؛ اثربخش هستند.

شهادت آیت الله رئیسی و افزایش سرمایه اجتماعی انقلاب در فرا مرز

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان قم اضافه می‌کند: هر چند رسانه‌های بین‌المللی اجازه نمی‌دهند صورت واقعی و درستی از کشور ما ارائه شود و با وجود فوبیا سازی علیه مردم و مسئولان باز هم این تاثیرگذاری را در بین آنها به طور جدی می‌بینیم. این امر نشان می‌دهد با وجود حجاب بزرگی که رسانه‌های غربی تولید کرده و اجازه نمی‌دهند این تصویر ارائه شود و با وجود پروژه‌هایی که علیه ایران و انقلاب اسلامی می‌سازند اما باز هم ارتباط قلبی وجود دارد.

دکتر جهانگیری یادآور می‌شود: این ارتباط و ابراز نگرانی توسط مسئولان کشورهای خارجی، سرمایه بزرگ اجتماعی برای انقلاب اسلامی است. این رویدادها و شهادت این عزیزان سرمایه انقلاب اسلامی را بروز و جلوه داده و در تراز اندازه گیری قرار می‌دهد. شهادت این عزیزان نشان می‌دهد سرمایه های انقلاب اسلامی در فرا مرز چه حجم از عظمت، شکوه و سنگینی را برخوردار هستند. شهادت این عزیزان، این سرمایه اجتماعی را چند برابر کرد زیرا همه فهمیدند خدمتگزاران در انقلاب اسلامی فقط حاکمان سیاسی نیستند. آنها به سخت‌ترین نقاط کشور سر می‌زنند، روز تعطیل نمی‌شناسند، مه و کوه نمی‌شناسند، سرما و گرما نمی‌شناسند و خدمت می‌کنند. این موارد همه از نکاتی است که ما برای مجد و شکوه انقلاب اسلامی باید برای دنیا روایت کنیم و این وظیفه رسانه ها را سنگین تر از قبل می‌کند.

شهید آیت الله رئیسی، سیاستمدار وطن دوست

این فعال بین المللی تصریح می‌کند: تلاش معاندان بر این بود که روایت کنند انقلاب اسلامی با بحران مدیریتی روبرو شد و با شهادت رئیس دولت به بن بست رسیدیم. اما صحبت‌های سنجیده و به موقع حضرت آقا که فرمودند صاحب این کشور امام رضا(ع) است و امام رضا(ع) این کشور را راهبری می‌کند بر تمام آن اندیشه‌ها خط بطلان کشید. همچنان که تاریخ انقلاب اسلامی نیز نشان داد که در دهه‌های عنفوان انقلاب اسلامی که هنوز به ده سالگی خود نرسیده بود کلی از این شهادت ها داشتیم. شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید چمران، شهید رجایی و... با تمام آن دشواری‌ها انقلاب اسلامی تنومندتر راه خود را ادامه داد. حالا در دهه پنجم انقلاب اسلامی، بی شک استوارتر مسیر خود را می‌رود. خون این شهدای مظلوم جان دهنده و حیات بخش بود و سبب خواهد شد انقلاب اسلامی ما با شکوه بیشتری مسیر خود را ادامه دهد.

دکتر جهانگیری در پایان به واکنش و پیام‌های مقامات خارجی به شهادت آیت الله رئیسی نیز اشاره کرده و می‌گوید: تمامی این پیام‌ها حکایت از این دارد که دولت شهید آیت‎الله رئیسی در دیپلماسی موفق بوده است. در پیام‌های روسای جمهور روسیه، مالدیو، رئیس جمهور ونزوئلا، نخست وزیر مالزی و... کلیدواژه جدی‌ای را می‌بینیم که آقای رئیسی سیاستمدار وطن دوست معرفی کرده اند. به بیانی دیگر دولت آقای رئیسی همیشه به طور جدی مدافع کشور عزیزمان، ایران بوده و همه آن را لمس کرده‌اند. این دولت در کنار اینکه در دیپلماسی عمومی و کف خیابان موفق بود، در دیپلماسی سیاسی هم توفیق بسیاری داشت و اینجاست که تاثیر شهید امیرعبداللهیان را می‌بینیم. ایشان به مثابه دیپلمات قدرتمند نقش آفرین بودند و این پیام ها ناشی از این نکته و فعالیت ایشان است. نکته مهم این دولت در تلاش وصف ناپذیر آنان از مردم غزه بود. که اگر این تلاش‌ها نبود صدای غزه فقط محدود به جهان عرب و جهان اسلام می‌شد و از هاروارد و گلاسکو شنیده نمی‌شد. دیپلماسی پر تلاش ایشان در حمایت از مردم مظلوم غزه محبوبیت این عزیزان را چند برابر کرد. شهید آیت الله رئیسی مزد تمام تلاش‌هایش را با شهادت گرفت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.