با وجود اطلاع از خطرات سلامتی دخانیات، میزان مصرف سیگار در نوجوانان افزایش یافته است.

کدام کشور بالاترین نرخ نوجوانان سیگاری را دارد؟

به گزارش ارث، دستگاه‌های ویپینگ که به‌عنوان سیگارهای الکترونیکی نیز شناخته می‌شوند، جایگزین ایمن‌تری برای سیگارهای سنتی به بازار عرضه می‌شوند و با طعم‌های متنوع خود کاربران بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

با این حال، این دستگاه‌ها به مراتب بی‌ضرر نیستند. آن ها حاوی نیکوتین، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، طعم‌دهنده‌ها و مواد شیمیایی بالقوه خطرناک مانند فرمالدئید و فلزات مختلف هستند و قرار گرفتن در معرض این مواد می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی ازجمله بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان شود. علاوه بر این، ویتامین E استات، افزودنی برخی از سیگارهای الکترونیکی با بیماری شدید ریوی، مرتبط است.

با وجود خطرات شناخته شده، سیگار کشیدن در بین نوجوانان ایالات‌متحده افزایش چشمگیری داشته است و محققان کالج پزشکی آتلانتیک فلوریدا مطالعه‌ای را با استفاده از داده‌های نظرسنجی رفتار پرخطر جوانان انجام دادند که شامل شرکت‌کنندگان از کلاس نهم تا دوازدهم بود.

این گروه روندهایی را در بین ۵۷ هزار و ۶ نفر از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ مشاهده کرد. یافته‌ها افزایش قابل‌توجه و نگران‌کننده‌ای را در استفاده روزانه از محصولات بخار الکترونیکی نشان داد.

در سال ۲۰۱۵،فقط ۲ درصد از نوجوانان استفاده روزانه از این سیگارها را گزارش کردند. تا سال ۲۰۱۹، این رقم به ۷.۲ درصد افزایش یافت که بیش از سه برابر افزایش ثبت کرد. اگرچه در سال ۲۰۲۱ کاهش جزئی به ۵ درصد داشت که احتمالاً به دلیل قرنطینه‌های مرتبط با کووید-۱۹ و تحصیل از راه دور بود، اما این اعداد همچنان به‌طرز نگران‌کننده‌ای بالا هستند.

در ابتدا، در سال ۲۰۱۵، پسران (۲.۸ درصد) بیشتر از دختران (۱.۱درصد) سیگار می‌کشیدند و تا سال ۲۰۲۱، این روند معکوس شد و ۵.۶ درصد از دختران در مقایسه با ۴.۵ درصد از پسران سیگار می‌کشیدند.

استفاده از این سیگارها خطرات اعتیاد به نیکوتین، رفتار جستجوی مواد مخدر، اختلالات خلقی و خطرات طولانی‌مدت بیماری‌های زودرس و مرگ‌ومیر قابل اجتناب را افزایش می‌دهد.

این محصولات که در ابتدا به‌عنوان جایگزین ایمن‌تری برای سیگارهای سنتی برای بزرگسالانی که به دنبال ترک سیگار هستند، به بازار عرضه شد، به سرعت توجه جوانان را به خود جلب کرد.

ایالات‌متحده یکی از بالاترین نرخ‌های سیگار کشیدن نوجوانان را دارد. این تا حدی به دلیل معرفی اولیه و در دسترس بودن گسترده سیگارهای الکترونیکی است. کشورهای دیگر نیز افزایش مصرف سیگار در نوجوانان را گزارش کرده‌اند، اما شیوع آن در ایالات‌متحده به‌طور قابل توجهی بالاست.

نتایج این تحقیق در مجله Ochsner Journal منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.