حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، به تشریح زیست قرآنی ایشان پرداخت.

«ولایتمداری و خستگی ناپذیری» دو ویژگی قرآنی شهید رئیسی بود

حجت‌الاسلام محمد انصاری، استاد حوزه و دانشگاه با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، به تشریح زیست قرآنی ایشان پرداخت و گفت: حقیقتاً سخنرانی رئیس جمهور شهید در مجمع سازمان ملل متحد یکی از ماندگارترین، متقن ترین، منطقی ترین و با صلابت ترین سخنرانی‌های ایشان و روسای جمهور گذشته بوده است. ایشان سخنرانی خود را با آیات قرآن و دفاع اصولی از آن در پی توهین‌های متعدد به قرآن کریم آغاز کرد.

وی افزود: این آغاز آن هم در منظر جامعه جهانی نشانگر علاقه و دلبستگی و اعتقاد و باور قلبی ایشان به قرآن کریم بود. این اقدام رئیس جمهور را می‌توان حالتی منطقی به دور از احساسات گذرا و با اخلاص عنوان کرد. ایشان با بیان منطقی و در چارچوب عقلی و غیرتمندانه قرآن را به دنیا معرفی کرد و به رئیس سازمان ملل پیشنهاد داد که سازوکارهایی تعیین شود تا هر کسی جرأت نکند ادیان آسمانی و مقدسات را به سخره بکشد. رئیس جمهور شهید سوای محکوم کردن عمل شنیع توهین به قرآن، از سازوکار منطقی که در دنیا وجود دارد به بهترین وجه استفاده کرد. آن زمانی که این تصاویر مخابره شد نه فقط من بلکه همه ملت ایران احساس غرور کردیم که چنین رئیس جمهوری داریم که دل او وابسته و در گرو ارزش‌های الهی و آسمانی است که بدون ملاحظه عرف دیپلماتیک دنیا در فضای منطقی آمد و این دفاع جانانه را انجام داد.

انصاری بیان کرد: با شناختی که از رئیس جمهور شهید در دوران‌های مختلفی که در قوه قضاییه و آستان قدس رضوی بودند، دارم و چندین بار توفیق داشتم ایشان را از نزدیک زیارت کردم حقیقتا ویژگی‌های اخلاقی ایشان مصداق آیه ۵۴ سوره مائده است.  «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿۵۴﴾» ایشان در برابر مومنان اظهار خاکساری می‌کردند. براساس فرموده امام رضا(ع) از نشانه‌های خردمندی مؤمن این است که هیچگاه دیگران را از خود پایین‌تر نمی‌داند و آنچه در وجود خادم الرضا شهید رئیسی دیده شد تواضع و فروتنی در برابر مردم بود و هر چقدر شهید رئیسی در برابر محرومین اظهار خاکساری و تواضع داشت در برابر کفار و ظالمان و دشمنان دین باصلابت بود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نطق تاریخی ایشان در سازمان ملل چون برگرفته از معارف الهی و نبوی بود معصومانه و پیامبرگونه بود. رئیس جمهور شهید در آن نطق تاریخی باصلابت رژیم منحوس و کودک کش اسرائیل را محکوم و منکوب می‌کند و تنها رژیم باقیمانده از آپارتاید را رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند. با دیدن ایشان در آنجا انسان متوجه می‌شود أعزه علی الکافرین یعنی چه.

وی اظهار کرد: افراد فرصت طلبی که می‌خواستند در جریان اقتصادی کشور خلل وارد کننند ایشان در دستگاه قضایی بستری را برای برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی فراهم کرد. همچنین از پیام مقام معظم رهبری در تسلیت شهادت ایشان ما معنای  «یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» را درک می‌کنیم که آیت‌الله رئیسی در برابر ملامت کنندگان هراسی نداشت. در زمان انتخابات و بعد از آن مزدوران خارجی که فکر آنها نشأت گرفته از تفکرات خارج از کشور هست سعی کردند ایشان را به سخره بگیرند و ملامت کنند. اما ایشان از تصمیمات درستی همچون سفرهای مردمی، رسیدگی از نزدیک به مردم و مستضعفین عقب ننشست و این سرزنش ها و تمسخرها ایشان را ناامید نکرد و گویی این امواج تخریبی اصلا وجود خارجی ندارند.

انصاری دیگر ویژگی شهید رئیسی را «یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ‌» عنوان کرد و گفت: جهاد الزاماً به معنای نظامی آن نیست. گرچه در دفاع مقدس با اینکه در مسیر طلبگی بود دین خود را در عرصه جهاد نظامی ادا کرد. اما معنای اصلی جهاد که از جهد گرفته شده به معنای تلاش و کوشش است. سفرهای استانی، جلسات متعدد و مکرر، قرار دادن وقت زیاد برای مخاطبان از جمله این ویژگی‌ها بوده است که این جهاد در راه خدا در پیام تسلیت مقام معظم رهبری با عنوان  «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» اشاره شده است.

انصاری «ولایتمداری و خستگی ناپذیری» را دو ویژگی از ابعاد سیاسی ایشان که در قرآن به آن اشاره شده است خواند و افزود: شهدای ما همه ویژگی ولایتمداری را داشتند و با همین ویژگی توانستند به این جایگاه رفیع دست پیدا کنند. شهید رئیسی سرباز امام و رهبری بود. تلاش و خستگی ناپذیری ایشان همواره به ذهن متبادر می‌شود. شهادت مزد کسی است که دوندگی بی وقفه داشته باشد. درد مردم درد او بود. خادم ملت بودن و ولایی بودن ویژگی سیدالشهدای خدمت است. باید در انتخابات پیش رو سعی کنیم این مسیر از ریل خارج نشود.

وی در پایان گفت: آقای رئیسی در همه سخنرانی‌ها به آیات قرآن اشاره می‌کرد. از فعالیت‌های قرآنی حمایت می‌کرد و بازدید از نمایشگاه قرآن و دعوت عموم مردم به قرآن از ویژگی‌های ایشان بوده است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.