۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 989530

راه‌آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خان دیگر عبور کرده و بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.

خط آهن لرستان روی ریل انتظار
از دریافت مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند و هر طور بود سال ۹۰ کلنگ ساخت راه‌آهن خرم‌آباد- دورود- اندیمشک به عنوان یکی از پروژه‌های مهم عمرانی لرستان به زمین زده شد و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز و قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد، اما اکنون که در خرداد ۱۴۰۳ به سر می‌بریم این پروژه‌ همچنان با پیشرفت ۵۱ درصدی، سرگردان است. 
این پروژه اگرچه در جریان سفر دولت سیزدهم به لرستان، در میان مصوبات سفر قرار گرفت اما با وجود تأکیدات رئیس‌جمهور فقید در عملی ‌شدن این مطالبه دیرینه مردم لرستان، اواخر سال گذشته دوباره به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد.

تعطیلی پنج ساله پروژه
مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری لرستان درباره وضعیت این پروژه می‌گوید: این پروژه‌ سال ۱۳۹۳ در استان کلنگ‌زنی شد و تا سال ۱۳۹۷ فعال و عملکرد آن زیر ۳۰۰ میلیارد تومان بود که تسویه نیز شد اما از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ این راه‌آهن عملاً به مدت پنج سال تعطیل شد.
احسان کرم‌زاده ادامه داد: در سفر رئیس جمهور شهید به استان اگرچه این پروژه در ابتدا جزو مصوبات سفر نبود ولی پس از پیگیری‌ها سرانجام در اولویت قرار گرفت و از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ کارکرد این پروژه افزون بر هزار میلیارد تومان بود.
وی در خصوص مطالبات قرارگاه خاتم نیز گفت: مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان قرارگاه در این راه‌آهن کارکرد دارد که تاکنون پرداخت نشده است.

اختلاف حقوقی 
اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان دلیل وقفه موقت این پروژه را اختلاف حقوقی دانسته و افزوده است: به دلیل تأمین نشدن ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار روند اجرای آن با وقفه مواجه شده است.
احمدرضا دالوند ادامه داد: بدین منظور از طرف استاندار پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا با تخصیص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان بخشی از بدهی‌های قرارگاه پرداخت شود که متأسفانه کافی نبود.

انتقاد نماینده‌ ولی فقیه 
نماینده‌ ولی فقیه در لرستان نیز با انتقاد از تعطیلی این پروژه بیان کرد: از دو ماه پیش مطلع شدیم فعالیت در این پروژه به‌ کندی پیش می‌رود و با وجود سفر معاون رئیس‌جمهور در بهمن سال گذشته به استان و بازدید از این طرح ولی این دیدارها نتوانست مشکل این طرح ملی را برطرف کند زیرا قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) مجری این پروژه است که طلب‌های زیادی دارد و بدون تخصیص اعتبار ادامه این طرح امکان ندارد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی با بیان اینکه متأسفانه برخی از ماشین‌آلات این طرح به استان دیگری منتقل شده‌اند، ادامه داد: این اتفاق به خاطر بی‌تدبیری، تعلل و هر چیزی قابل پذیرش نیست.

تأمین اعتبار از طریق فروش نفت 
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با ابراز تأسف از اینکه مرکز لرستان به خط‌ آهن متصل نیست، اظهار کرد: می‌طلبد خرم‌آباد هر چه سریع‌تر به شبکه ریلی کشور متصل شود. 
خیرالله خادمی تصریح کرد: اهمیت این محور اگر بیشتر از شرق کشور نباشد که فقط ترانزیتی است کمتر نیست، عملاً این محور بنای محور ریلی شمال به جنوب در غرب کشور به‌حساب می‌آید.
وی بیان کرد: کار بزرگی که در ارتباط با این پروژه صورت گرفت این بود که در استجازه از رهبر معظم انقلاب که ۹/۵ میلیارد دلار در بخش راه بود، با پیگیری‌های صورت ‌گرفته و مؤثر بودن این پروژه در کشور جزو اولویت‌ها قرار گرفت.
خادمی افزود: از لحاظ فنی، قراردادی و پیمان مشکل اجرایی در این پروژه وجود ندارد و مشکل اصلی آن تأمین اعتبار است.
وی ادامه داد: اگر قرارگاه بتواند نفت را بگیرد، اولویت بعدی قرارگاه پس از پروژه ریلی چابهار، پروژه راه‌آهن لرستان خواهد بود.

تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی
تعطیلی این پروژه سبب شد معاون اجرایی رئیس‌جمهور در سفر اردیبهشت ماه به لرستان، از این پروژه بازدید کند.
محسن منصوری در جریان این بازدید بیان کرد: این محور جزو کریدورهای اصلی است که دسترسی به مسیرهای ریلی بین‌المللی را تسهیل می‌کند.
وی تأکید کرد: دولت بر تکمیل این پروژه تأکید داشته و جزو مصوبات سفر اول به استان نیز بود، در حدود یک سال گذشته اگرچه روند کار سرعت گرفت اما در اسفند پارسال به دلیل محدودیت منابع دچار افت و پس از آن در اجرای پروژه تأخیر ایجاد شد.
منصوری اضافه کرد: راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از پروژه‌های سنگین و هزینه‌بر است و منابع مالی بسیاری نیاز دارد که با تزریق ۲/۱ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی تأیید شده از سوی رهبر معظم انقلاب و پیگیری رئیس‌جمهور شهید از محل تهاتر نفت امیدواریم شاهد سرعت‌بخشی در اجرای آن باشیم.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: جلسه‌ای با این موضوع  در سطح ملی برگزار و مقرر شد در اسرع ‌وقت محموله مناسب نفت برای تأمین منبع مالی این طرح در نظر گرفته و تحویل پیمانکار شود که این فرایند آغاز شده و به‌زودی تأمین منابع تسهیل می‌شود و نمی‌گذاریم روند پروژه به دلیل تأمین منابع مالی تعطیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.