استان همدان نزدیک به ۱۴۸هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دارد که طبق آمار ۵۲ درصد آن‌ها یعنی افزون بر ۷۰هزار واحد ناپایدار است و نیاز به بهسازی و بازآفرینی دارد که زنگ خطری برای این استان محسوب می‌شود.

 ۵۲ درصد ساختمان‌های همدان نیاز به بهسازی دارد
از طرفی اگرچه طرح بازآفرینی شهری در ۳۲ شهر آن مصوب شده؛ اما انگار سرعت اجرای آن چنگی به دل نمی‌زند و بسیار کند است که این موضوع موجب شد استاندار همدان در چهارمین ستاد بازآفرینی شهری از سرعت اجرای طرح بازآفرینی شهری در این  استان گلایه کرده و خواستار تسریع در اجرای آن شود.

ضرورت آگاه‌سازی مردم از طرح بازآفرینی شهری 
علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه خیلی از شهروندان با مشوق‌ها و تسهیلات مربوط به این طرح آشنا نیستند، بر ضرورت معرفی آن به مردم اشاره کرده است. 
 وی با تأکید بر اینکه انبوه‌سازان استان نیز باید در ستادهای تسهیل‌گری در اجرای طرح بازآفرینی شهری دعوت شوند، خواستار همکاری ویژه میراث فرهنگی و گردشگری همدان در این طرح شده است.
قاسمی فرزاد همچنین با اشاره به اینکه در بازسازی و نوسازی بافت فرسوده سطح شهر به خصوص در نقاط بافت قدیمی و تاریخی نباید مانع‌تراشی صورت بگیرد، می‌گوید: در برخی مناطق مانند تپه هگمتانه و آرامگاه باباطاهر که در بافت مرکزی شهر هستند، رعایت حریم در ساخت و سازها لازم است؛ اما نباید در نقاطی که حساسیتی وجود ندارد، مانع از افزایش ارتفاع در ساخت و سازها شد.
استاندار همدان در ادامه خاطرنشان می‌کند: بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان در ۱۹ بند ابلاغ شده و فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید در اجرای آن توجه ویژه داشته باشند.
وی با بیان اینکه باید عقب‌افتادگی در اجرای بازآفرینی شهری را با یک حرکت جهادی جبران کنیم، تأکید می‌کند: هم‌اکنون در شهر همدان ۲هزار هکتار بافت فرسوده داریم که به منظور مشارکت شهروندان ساکن در آن‌ها در اجرای بازآفرینی شهری باید هرگونه تشویق با تبلیغات و آگاه‌سازی انجام شود.

بافت فرسوده و ناکارآمد 
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در سفر به استان همدان در حاشیه بازدید از روند نوسازی بافت‌های فرسوده این استان اعلام کرده حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در بافت‌های فرسوده وجود دارد که جمعیتی افزون بر ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.
محمد آیینی همچنین از وجود ۴هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در استان همدان خبر داده و می‌گوید: بیش از ۱۰۰هزار واحد بنای ناپایدار در این محدوده‌ها وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر نوسازی شوند.
وی با بیان اینکه اقدام‌های خوبی از طرف مسئولان استان همدان برای نوسازی بافت‌های فرسوده صورت گرفته، تأکید می‌کند: امسال که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده‌، بنا داریم با مشارکت خود مردم و سازندگان در قالب طرح شهید باکری، افزایش ۵۰ درصدی را رقم بزنیم که با این اقدام ۱۵۰هزار واحد با مشارکت مردم نوسازی خواهند شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه می‌دهد: برای به سرانجام رسیدن این طرح، طرح‌های تشویقی مثل کاهش مدت صدور پروانه از هشت ماه به دو ماه، تخصیص ۵۰ درصدی به سازندگان و ارائه تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته شده ‌است.
وی همچنین از اجرای طرح کلید به کلید و کلید به زمین، امسال خبر داده و می‌افزاید: مردم در صورت اعلام آمادگی می‌توانند مسکن خود را با یک زمین معاوضه کنند که شامل تخفیف ۴۰درصدی هم خواهد بود.

طرح بازآفرینی 
مدیر کل راه و شهرسازی همدان نیز با اشاره به اینکه ۱۴هزار واحد تولید مسکن سهم این استان در طرح بازآفرینی شهری در بافت فرسوده بوده، تصریح می‌کند: 
۳۲شهر همدان مشمول طرح بازآفرینی شهری هستند که همدان و ملایر بیشترین سهم را دارند و نیاز است برای اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان، تبلیغات گسترده صورت بگیرد.
مجید صالحی امیر ادامه می‌دهد: میزان آمار بارگذاری شده در صدور پروانه در سامانه بازآفرینی شهری مطلوب نیست و نیاز به اهتمام ویژه دستگاه‌های اجرایی به خصوص شهرداری‌ها داریم.
وی اظهار می‌کند: همدان نخستین استانی است که طرح بازآفرینی همه ۳۲ شهر آن مصوب شده و تلاش می‌کنیم اقدام‌های لازم برای بهسازی و نوسازی مناطقی از بافت فرسوده آن انجام شود.
صالحی امیر تصریح  می‌کند: هم‌اینک محدوده محلات هدف بازآفرینی ۳۲ شهر استان مشخص و در سامانه ستاد ملی بازآفرینی بارگذاری شده که امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی برای همه ساکنان، سازنده‌ها و مالکان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را فراهم کرده است.
وی خاطرنشان می‌کند: محدوده بازآفرینی ۹ شهر شامل مراکز شهرستان‌ها، از جمله همدان، ملایر، اسدآباد، تویسرکان، نهاوند، رزن، کبودرآهنگ، بهار و فامنین نیز در سال ۱۳۹۵ مصوب شده بود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه می‌دهد: سال گذشته محدوده‌های بازآفرینی سه شهر لالجین، گیان و قهاوند مصوب شد و امسال نیز محدوده ۲۰ شهر دیگر به تصویب رسید.

 سوداگری انبوه‌سازان از بافت فرسوده
از طرفی سوءاستفاده انبوه‌سازان از مردم در بافت فرسوده همدان سبب شده قائم مقام دادگستری این استان درباره این موضوع هشدار داده و تأکید می‌کند: بخشی از شهر همدان بافت فرسوده است. عده‌ای سوداگر با مالکان این بخش صحبت می‌کنند تا در املاک آن‌ها انبوه‌سازی کنند.
وی با این توضیح که بسیاری از افراد به دلیل بی‌اطلاعی از مباحث حقوقی دچار مشکل شده‌اند، می‌افزاید: به عنوان مثال بخشی از شهر همدان بافت فرسوده است. عده‌ای سوداگر با مالکان این بخش صحبت می‌کنند تا در املاک آن‌ها انبوه‌سازی انجام دهند. در این روند بدون هیچ کاری آن ملک را به نام خود سند زده و با آن وام می‌گیرند. پس از آن نیز به دلیل کمبود سرمایه اقدام به پیش‌فروش واحدها می‌کنند. پس از این مرحله نیز دچار مشکل شده و بانک به موضوع ورود می‌کند.

استفاده از ظرفیت محلات
شهردار همدان نیز از تشکیل ستاد ویژه بازآفرینی شهری خبر داده و می‌گوید: این ستاد با حضور کارشناسان خبره در شهرداری تشکیل خواهد شد.
سیدمسعود حسینی با بیان اینکه طرح مطالعاتی در نقاط بافت فرسوده در حال انجام است و با کمک معتمدان محلات برای آگاه‌سازی مردم در امتیازهای تشویقی در اجرای طرح بازآفرینی شهری اقدام‌های لازم صورت گرفته است، تصریح می‌کند: با استفاده از ابزارهای موجود و همچنین کمک رسانه‌ها و تبلیغات محیطی اطلاع‌رسانی درباره این طرح در دستور کار قرار گرفته است. 

صدور۶هزار و ۴۰۰ پروانه ساختمانی
معاون بازآفرینی و نوسازی بافت شهری اداره‌ کل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان اینکه در تمام ۳۲ شهر استان محدوده‌های هدف بازآفرینی مصوب شده است، می‌گوید: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در استان همدان ۷۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار وجود دارد که زنگ خطری برای استان است.
محمدرضا باباخانی ادامه می‌دهد: در ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده نسبت به تهیه و تدوین سند ملی راهبردی احیا و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام کند که در سال ۹۳ این سند به تصویب هیئت وزیران رسید؛ اما بازآفرینی با مشارکت همه دستگاه‌ها و همه مردم باید انجام شود و اگر مشارکت مردم نباشد، نمی‌توانیم کاری در این محدوده انجام دهیم.
وی تصریح می‌کند: در استان همدان نوسازی ۱۴ هزار و ۹۹۲واحد مسکونی برعهده شرکت بازآفرینی بوده که تاکنون ۶هزار و ۴۰۰ پروانه ساختمانی در این زمینه صادر شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه دو نوع مشوق در محدوده بازآفرینی ارائه شده، می‌افزاید: شهرداری‌ها مکلف به ارائه تخفیف حداقل ۵۰ درصدی در صدور پروانه ساختمانی هستند و از سال  ۱۴۰۱ نیز ارائه بسته‌های تشویقی نوزده‌گانه ابلاغ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.