حدود ۲ هزار و ۸۰۰ روستا با جمعیتی افزون بر یک‌میلیون و ۱۳۷ نفر در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که بنا به آمار ۵۸۰ مورد آن دارای مشکل و تنش آبی هستند.

 ۵۸۰ روستای آذربایجان شرقی در تنش آبی

اگر چه بارش‌های اخیر در اذهان عمومی چنین تداعی می‌کند که احتمالاً بسیاری از تنش‌های آبی رفع شده؛ اما نظر کارشناسان، این ادعا را ثابت نمی‌کند و واقعیت این است که هنوز بسیاری از روستاهای این استان به دلیل خشکسالی‌های پیش آمده در سال‌های اخیر همچنان دچار تنش آبی هستند. از این رو تسریع طرح‌های آب‌رسانی ضرورتی انکارناپذیر است.

در جلسه قرارگاه جهاد آب‌رسانی این استان در اردیبهشت سال جاری نیز بر برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی روستایی در استان نظیر مجتمع قشلاقات کلیبر، فاز۲ ستارخان ورزقان، آلمالو هشترود و یخفروزان اهر تأکید شد تا مسئله آب شرب روستاهای دارای مشکل در کمترین زمان ممکن حل شود. 
مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی بر ضرورت تسریع در تکمیل طرح‌های آب‌رسانی روستایی در همین جلسه تأکید و اصرار داشت باید تا پیش از آغاز تابستان برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین پایدار آب روستاها انجام شود.

مجمع خیران آب 
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی ضمن اشاره به راه‌اندازی و فعالیت مجمع خیران آب استان در سال ۱۴۰۱ در این زمینه توضیح می‌دهد: با آغاز به کار این مجمع، ۹۲روستا با اعتباری افزون بر ۵۲ میلیارد تومان خوشبختانه با هزینه خیران از نعمت آب برخوردار شدند.محمد اسکندری می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ عملیات آب‌رسانی به ۲۱۴روستا به اتمام رسید و سال گذشته نیز به ۲۱۱ روستای دیگر آب‌رسانی صورت گرفت.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه  در طرح جهاد آب‌رسانی به روستاها، آذربایجان شرقی به الگویی برای سایر استان‌های کشور تبدیل شده است، می‌افزاید: طرح اول محرومیت‌زدایی شامل شهرستان‌های ورزقان، خداآفرین، کلیبر و هشترود بوده که به طور میانگین پیشرفت ۹۰ درصدی حاصل شده است.
محمد خانی می‌گوید: با بهره‌برداری از مجتمع آب‌رسانی قشلاقات، کلیبر و خداآفرین ۶۸ روستا و شهر آبش‌احمد با ۴هزار و ۱۹۵خانواده زیر پوشش قرار خواهند گرفت. همچنین با اتمام عملیات مربوط به ایستگاه‌های پمپاژ می‌توان آب‌رسانی به ۳۸ روستا را تا تابستان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری رساند.
 وی اظهار می‌کند: با بهره‌برداری از مجتمع آب رسانی ستارخان ورزقان نیز ۶۴ روستا و شهر ورزقان با ۵هزار و ۷۷۳ خانواده زیر پوشش قرار خواهند گرفت که با تخصیص کامل اعتبارات، امکان افزایش به ۸۸ روستا نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تصریح می‌کند: به دنبال بازدید مالک رحمتی استاندار فقید از پروژه‌های جهاد آب‌رسانی روستایی این شرکت، ۶۰۰ میلیارد ریال برای تسریع در اجرای این پروژه‌ها اختصاص یافت. 
وی ادامه می‌دهد: بر این اساس مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال از محل تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی مس سونگون و مصوبات سفر رئیس‌جمهور و ۲۰۰ میلیارد ریال از سایر منابع استانی به منظور تکمیل و راه‌اندازی فاز۲ مجتمع آب‌رسانی ستارخان به ویژه تصفیه‌خانه آب شرب در حال ساخت اختصاص داده شد.

جهاد آب‌رسانی به روستاها
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در دولت سیزدهم اولویت آب‌رسانی روستاها تحت عنوان جهاد آب‌رسانی در برنامه قرار گرفته‌ است، می‌گوید: طی سال اول در استان اقدام‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) هم به تعهدات خود عمل کرد.جبارعلی ذاکری مهم‌ترین و اولویت‌دارترین پروژه استان را انتقال آب ارس به استان و شهر تبریز می‌داند که سال گذشته گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده‌ است.وی ادامه می‌دهد: اقدام‌های صورت گرفته به دلیل وجود مشکلات در تأمین منابع مالی کافی نبود که خوشبختانه با پیگیری وزیر نیرو و استاندار محترم دستوراتی برای پروژه گرفته شده و بخشی از منابع مالی نیز تخصیص یافته است.معاون استاندار می‌افزاید: با انتقال آب ارس به تبریز و تکمیل دشت مرند و شبستر مشکلات کنونی حل خواهد شد و ما در نظر داریم برنامه‌های بلندمدت جاری شود تا بتوانیم با برنامه‌ کوتاه‌مدت وضعیت آب در شهرها و روستاهای استان را مدیریت کنیم.

اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا نیز اعتبار مورد نیاز برای اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی را بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرده و می‌گوید: هماهنگی‌های لازم با آب منطقه‌ای استان صورت گرفته تا تمام طرح‌ها در موعد مقرر و با تزریق اعتبارات مصوب تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.
حسینی می‌افزاید: اجرای طرح‌های آب‌رسانی برای روستاهای استان نیازمند تأمین و جاگذاری ۱۹ مخزن بزرگ آب و همچنین ۶هزار و ۲۰۰ متر لوله‌گذاری برای خط انتقال است.
وی ادامه می‌دهد: مأموریت آب‌رسانی به مناطق محروم و روستایی در روستاهای هدف قرارگاه پیشرفت سپاه عاشورا با جدیت و بدون وقفه در حال پیگیری و اجراست و مصمم هستیم با همکاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ۶۱ طرح آب روستایی را به پایان برسانیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.