یک فوق تخصص گوارش و کبد به قدس آنلاین می گوید: برخلاف باور اشتباه مردم، آندوسکوپی معده درد ندارد بلکه تنها با کمی حالت تهوع همراه است و معمولا بیشتر از دو سه دقیقه طول نمی کشد.

اندوسکوپی درد دارد؟ / مشکلات گوارشی چه وقت خطرناک است؟

دکتر حسین خدمت درباره رایج ترین مشکلات گوارشی می گوید: یبوست، رفلاکس و سوءهاضمه (ترش کردن)، درد شکم به صورت موضعی یا منتشر، مداوم یا دوره ای، شدید یا خفیف، کبد چرب و مسمومیت های غذایی از جمله رایج ترین مشکلات گوارشی محسوب می شود.

چه موقع مشکلات گوارشی را جدی بگیریم؟

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان می کند: در واقع هنگامی که علایم هشدار وجود داشته باشد باید مشکل گوارشی را جدی گرفت. یکی از علایم هشدار دهنده، کم خونی است.

اندوسکوپی درد دارد؟ / چه موقع مشکلات گوارشی را جدی بگیریم؟
دکتر حسین خدمت؛ فوق تخصص گوارش و کبد

وی ادامه می دهد: تشخیص کم خونی گاه با انجام آزمایش و گاه با به صورت بالینی و با نگاه اطرافیان نیز قابل تشخیص است و نشان می دهد فرد رنگ پریدگی دارد و یا احساس ضعف و خستگی مداوم که خود بیمار متوجه آن می شود.

"خدمت"؛ درباره دیگر علایم هشدار دهنده توضیح می دهد: دیدن خون در مدفوع، بلع دردناک، احساس توده در شکم، سابقه خانوادگی سرطان دستگاه گوارش زیر ۵۰سالگی، استفراغ های مکرر بدون توجیه و بی اشتهایی بدون دلیل، همگی جزو علایم هشدار دهنده هستند که در صورت بروز هر یک، باید به پزشک مراجعه کرد.

وی یادآور می شود: افزون بر هشدارهای ذکر شده، چنانچه فرد علایمی دارد که زندگی عادی وی را مختل کرده است مانند درد شکم طولانی که بیش از ۶ ساعت طول بکشد حتما باید به مرکز درمانی مراجعه کند.

نبات داغ خوب است یا بد؟

این فوق متخصص گوارش و کبد می گوید: در مواقعی که درد، نفخ یا سنگینی شکم خفیف و قابل تحمل است در مراحل اولیه نبات داغ منعی ندارد اما درمان خودسرانه و به ویژه استفاده از عرقیجات رایج بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

ترس از آندوسکوپی/ راه دیگری غیر از اندوسکوپی وجود دارد؟

وی در پاسخ به پرسش ما درباره درد اندوسکوپی تصریح می کند: برخلاف باور اشتباه مردم، اندوسکوپی معده درد ندارد بلکه تنها با کمی حالت تهوع همراه است و معمولا اندوسکوپی بیشتر از دو سه دقیقه طول نمی کشد و اذیت کننده نیست چراکه در بیشتر مراکز اندوسکوپی با خواب ملایم یا بیهوشی انجام می شود بنابراین فرار کردن از آن ممکن است پیامدهای جدی برای بیمار داشته باشد.

خدمت یادآور می شود: در کشور ما بیماری های جدی گوارش مانند سرطان و عفونت معده شایع است که عوارض آن تنها از طریق آندوسکوپی به صورت دقیق دیده می شود و حتی با نمونه برداری هایی که انجام می شود، بیماری های بدخیم معده را تا ۵ سال آینده نیز می توان پیش بینی کرد بنابراین توصیه می شود افراد بالای ۴۵سال با کوچک ترین علایم هشدار دهنده گوارشی حتما به عنوان غربالگری یا چکاب، برای انجام اندوسکوپی اقدام کنند.

سیگار تشدید کننده بیماری هاست و سیستم های دفاعی گوارشی را فلج می کند بنابراین مصرف نکردن سیگار نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی، می تواند بسیار مؤثر باشد.

وی ادامه می دهد: درباره افراد زیر ۴۵سال معمولا بر اساس علایم موجود، پزشک برای دوره ای کوتاه و حداکثر دو ماه دارو تجویز می کند و چنانچه علایم بیماری بهبود پیدا نکرد حتما باید اندوسکوپی انجام شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد می گوید: برای اعضایی غیر از معده و روده از جمله کبد، طحال، کلیه و ... از سونوگرافی استفاده می شود اما اعضای توخالی مانند معده، روده کوچک و روده بزرگ تنها با اندوسکوپی قابل دسترسی دقیق است و حتی عکسبرداری هایی که در گذشته رایج بود در حال حاضر به ندرت انجام می شود چون دقت کافی ندارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری های گوارشی

"خدمت"، با تأکید بر استفاده از غذای سالم، توصیه می کند: مصرف نکردن غذاهای بین راهی نامطمئن، مصرف آب آشامیدنی بهداشتی، نخوردن غذاهای پرچرب یا خیلی تند، ایستاده غذاخوردن، تند تند و زیاد غذاخوردن، اضافه وزن و چاقی های خطرناک و بالای ۱۰۰کیلوگرم همه در پیشگیری از بیماری های گوارشی مؤثر است.

وی ادامه می دهد: سیگار تشدید کننده بیماری هاست و سیستم های دفاعی گوارشی را فلج می کند بنابراین مصرف نکردن سیگار نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی، می تواند بسیار مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Z.h ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    1 0
    خیلی عالی ممنونم ، آقای دکتر خدمت جزو بهترین متخصصین هستن... امیدوارم همیییشه موفق باشن.