مسئول کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی از دسترسی اهل علم و پژوهش به حدود هفت هزار جلد منبع چاپی مختلف با موضوع سیره و معارف این امام همام در این کتابخانه خبر داد.

دسترسی به ۷ هزار جلد منبع چاپی در کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی

سیدجواد طباطبائی با اعلام این خبر اظهار کرد: همچنین ۱۰۰ هزار عنوان کتاب الکترونیک در کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی برای استفاده پژوهشگران و مراجعان گردآوری شده است. 
وی با اشاره به این‌که منابع این کتابخانه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو است، گفت: منابع چاپی این کتابخانه شامل کتاب، پایان‌نامه، تصویر نسخه خطی، نقشه و کاتالوگ با موضوع شخصیت و سیره، زندگی‌نامه، خط سیر سفر تاریخی، احادیث و روایات، تفاسیر، توصیه‌ها، چگونگی به امامت رسیدن، شهادت مظلومانه، تدفین و محل دفن و نیز ابعاد مختلف از زندگی مادی و معنوی امام هشتم(ع) می‌شود. 
طباطبائی افزود: منابعی نیز با محوریت تاریخ حرم مطهر رضوی و سیر تحولات این مضجع شریف در گذر زمان، تاریخ سناباد، توس، مشهد و خراسان قدیم و جدید و اشعاری که با موضوع حضرت رضا(ع) سروده شده است، در این کتابخانه در دسترس مراجعان قرار دارد. همچنین به گردآوری منابع داستانی حوزه ادبیات کودک و نوجوان در موضوع حضرت رضا(ع) می‌توان اشاره کرد.  
وی تعداد مراجعان کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) را در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۲ هزار نفر برشمرد و ادامه داد: به طور میانگین ماهانه حدود یک هزار نفر از خدمات این کتابخانه به صورت امانت منابع یا مطالعه و تحقیق در محل بهره‌مند می‌شوند.
 

معرفی خدمات
مسئول کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی بیان کرد: این کتابخانه در حال حاضر محل مناسبی برای پژوهشگران و دانشجویانی است که می‌خواهند حضرت رضا(ع) را بهتر بشناسند و پیرامون آن حضرت به تحقیق و پژوهش بپردازند.
طباطبائی افزود: این کتابخانه علاوه‌بر گردآوری تمامی منابع چاپی مرتبط با موضوع حضرت رضا(ع) به زبان‌های مختلف، با اسکن یا دیجیتال‌سازی کتاب‌های خطی مرتبط با موضوع امام رضا(ع)، منابع خود را تکمیل کرده است. 
وی در خصوص سایر فعالیت‌های جانبی کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی گفت: از سال ۱۳۹۸ برگزاری نشست‌های رضوی به فعالیت‌های کتابخانه افزوده شده است که شامل خوانش متون، سخنرانی، معرفی منابع، تاریخ حرم مطهر و... می‌شود. 

مسئول کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی افزود: برپایی کارگاه‌های «روایتگری خط سیر تاریخی هجرت امام رضا(ع)، از مدینه تا مرو» اغلب برای قشر جوان و نوجوان در مناسبت‌های مختلف و برگزاری مسابقات مناسبتی کتابخوانی در ایام مختلف سال به ویژه مناسبت‌های مذهبی، از دیگر خدمات این کتابخانه به شمار می‌آید. 
 

تاریخچه فعالیت 
طباطبائی اظهار کرد: کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) با توجه به رسالت اصلی آستان قدس رضوی یعنی نشر و گسترش معارف رضوی در سراسر جهان، در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۷۹ در بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی و در طبقه دوم کتابخانه مسجد جامع گوهرشاد با ۵۰۰ جلد کتاب آغاز به کار کرد.
وی ادامه داد: این کتابخانه تخصصی در ادوار مختلف همواره مورد توجه خاص مدیران آستان قدس رضوی بوده است، از این‌رو سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هر ساله در راستای غنای منابع آن و ارتقای خدماتش، اقدام به خرید منابع تخصصی با موضوع حضرت رضا(ع) می‌کند. 
مسئول کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی گفت: این کتابخانه همچون کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) این آستان مقدس به صورت شبانه‌روزی به عموم زائران و مجاوران خدمات‌رسانی می‌کند و تنها در طول سال در پنج روز تعطیل رسمی اعم از بیست و نهم اسفندماه، اول و سیزدهم فروردین، تاسوعا و عاشورای حسینی، خدمات‌رسانی ندارد. البته بخش بانوان آن از ساعت ۷ تا ۲۱ پذیرای مراجعان است.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به قرارگیری کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) و کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در مسیر انجام پروژه زیرسطحی بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی، این دو کتابخانه به سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر منتقل شده است و در این مکان به مراجعان خدمات‌رسانی می‌کنند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.