معاون امور عمرانی استانداری گفت: در مطالعاتی که انجام شد و نتیجه‌گیری‌هایی که صورت گرفت، قرار شد جانمایی پارکینگ‌ها در سه حلقه اطراف حرم مطهر رضوی صورت بگیرد.

ایجاد پارکینگ در سه حلقه اطراف حرم منور رضوی

به گزارش قدس خراسان، شلوغی کوچه‌های کم‌عرض اطراف حرم مطهر رضوی و نبود جای پارک برای خودروهای سرگردان، تصویری است که هم دیده‌ایم و هم خودمان گرفتارش شده‌ایم.

موضوع کمبود پارکینگ سال‌هاست به معضلی برای زائران و مجاوران تبدیل شده؛ موضوعی که با همه اختلاف دیدگاه‌ها،  مسئولان هم بر ضرورت رفع آن تأکید کردند؛ اما مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

طرح تأمین پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر رضوی تهیه شده است

معاون امور عمرانی استانداری در این باره به خبرنگار قدس خراسان گفت: پس از سفر سال گذشته رئیس جمهور به مشهد، جلساتی توسط معاونت اجرایی رئیس‌جمهور برگزار و مقرر شد جانمایی‌ها و طراحی‌ها برای تأمین پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر رضوی انجام شود. در همین راستا شهرداری مشهد با مأموریتی که در این جلسات داشت، طرح را تهیه کرد.

حل مشکل پارکینگ در اطراف حرم منور نیازمند ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار است

جواد خدایی اظهار کرد: برای تحقق این مهم، تملک اراضی و تأمین اعتبار باید انجام شود. در این جانمایی‌ها بخشی از اراضی، زمین‌های دولتی یا متعلق به آستان قدس و شهرداری بود که در حال پیگیری هستیم تا تخصیص پیدا کند. در مجموع ما برای تأمین زمین مشکل زیادی نداریم؛ اما موضوع اصلی در خصوص تأمین پارکینگ‌های اطراف حرم مطهر، بحث تأمین اعتبار بوده که دست‌کم ۱۰هزار میلیارد تومان برای این کار نیاز است.

ایجاد پارکینگ در سه حلقه اطراف حرم منور رضوی

اما اینکه پارکینگ در چه مسافتی از حرم مطهر ایجاد شود، بحث دیگری است؛ موضوعی که معاون امور عمرانی استانداری در خصوص آن به خبرنگار قدس خراسان گفت: در مطالعاتی که انجام شد و نتیجه‌گیری‌هایی که صورت گرفت، قرار شد جانمایی پارکینگ‌ها در سه حلقه صورت بگیرد. در حلقه نخست که نزدیک‌ترین شعاع اطراف حرم مطهر است؛ ظرفیت اینکه خودرو خیلی به حرم منور نزدیک شود، وجود ندارد؛ اما به هر حال یک حداقل‌هایی هم برای کسبه، هم ساکنان بافت و هم زائرانی که با خودرو شخصی به مشهد سفر می‌کنند، لازم است.

وی ادامه داد: از طرفی در معابر کم‌عرض اطراف حرم مطهر رضوی امکان پارک کردن خودرو وجود ندارد و ما الزامی نداریم در این حد نزدیک به حرم مطهر پارکینگ ایجاد کنیم. این موضوع در طرح حریم رضوی هم تصریح شده است. 

خدایی یادآور شد: بافت اطراف حرم منور رضوی دو ویژگی دارد؛ یکی تاریخی بودن و دیگری عملکرد پیچیده و پرحجمی که در آنجا وجود دارد. هر دو این ویژگی‌ها به این معناست که در این منطقه الزامی وجود ندارد مانند دیگر بافت‌های شهری پارکینگ ایجاد شود. به همین خاطر تعدادی پارکینگ در این حلقه اول پیش‌بینی شده که بتوانند مشکل کسبه و زائران را تا حدی حل کنند؛ ولی ضرورتی ندارد مجاور یا زائر بخواهد تا این نقطه با خودرو بیاید. از این رو بیشتر جانمایی‌ها در حلقه‌های دوم و سوم اطراف حرم مطهر رضوی (به لحاظ مسافت) در نظر گرفته شده است.

حلقه مفقوده ایجاد پارکینگ چیست؟

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به یک حلقه مفقوده تردد از پارکینگ‌های حلقه‌های دوم و سوم تا حرم مطهر رضوی اشاره و عنوان کرد: آن حلقه مفقوده این است که بتوانیم زائر یا مجاور را پس از توقف خودرو در پارکینگی دورتر از حرم منور، از رسیدن آسان به حرم مطهر رضوی مطمئن کنیم. پیوندهای حمل و نقل عمومی میان پارکینگ‌ها و حرم مطهر خیلی مهم است. این موضوع حلقه مفقوده این فرایند است که سبب بی‌رغبتی مردم به استفاده از پارکینگ می‌شود.

خدایی در خصوص پارکینگ‌های حلقه نخست نزدیک به حرم منور گفت: دسترسی به این پارکینگ‌ها به خاطر شلوغی و ازدحام و همچنین محدودیت تردد در ایام پیک حضور زائر، برای مردم راحت نیست.

ضرورت تعطیلی پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر رضوی

«موضوع پارکینگ در اطراف حرم منور اکنون به یک معضل تبدیل شده و مشکلات زیادی برای زائران ایجاد کرده است. به طوری که مردم نسبت به نبود محل پارک خودرو در حریم حرم مطهر گلایه دارند. تأمین پارکینگ همگانی و ساخت شبکه معابر عمومی، وظیفه مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی در استان خراسان رضوی است. آستان قدس سال‌هاست برای رفع مشکلات زائران و مجاوران، زیرگذر حرم مطهر را به‌ طور موقت به این منظور اختصاص داده در حالی ‌که در طراحی ابتدایی و ساخت زیرگذر حرم منور، کاربری عبادی و رواق مدنظر بوده است». این موضوعی است که چندی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر روی آن تأکید کرد؛ موضوعی که معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان به آن اشاره کرد.

خدایی اعلام کرد: بر اساس اسناد بالادستی مانند مصوبه شورای عالی شهرسازی و طرح حریم رضوی و درخواست‌های آستان قدس رضوی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر باید به خاطر مسائل امنیتی و زیست‌محیطی جمع‌آوری شود و این حرف کاملاً درستی است. از طرفی یک دغدغه همیشه وجود داشته مبنی بر اینکه نباید زیارت را برای مردم سخت کرد.

پارک‌سوار چیست؟ 

پارک‌سوار یا پارکینگ تشویقی، نوعی امکانات پارک خودرو و از زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است که اجازه می‌دهد مسافران و مردم دیگر برای رفتن به مراکز شهرها، وسیله نقلیه خود را در آن محل پارک کنند و با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار، قطار شهری، یا قطار سبک شهری یا راه‌آهن حومه‌ای به مقصد خود بروند یا با دیگر مسافران از طریق همسفری، باقیمانده سفر درون‌شهری خود را انجام دهند. خودرو شخصی در طول روز در محل پارک‌سوار می‌ماند و در بازگشت از کار روزانه توسط صاحبش دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارک‌سوارها به طور کلی حومه شهر در کلانشهرها و مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند. سابقه این روش حمل و نقلی به دهه ۱۹۶۰ میلادی در شهر آکسفورد انگلستان برمی‌گردد.

کارشناسان معتقدند پارک‌سوار موجب کاهش ترافیک در نقاط مرکزی شهر، کم شدن هزینه‌های پارک خودرو در مرکز شهر، کاهش استرس، کاهش آلودگی هوا و روان شدن ترافیک می‌شود. معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد و گفت: امروزه شهرسازان معتقدند شهرسازی نباید مبتنی بر پارکینگ باشد چون موجب تشویق به استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین می‌شود. یک اقدام مکمل برای رفع این مشکل، ساخت پارکینگ در نقاط مختلف به ویژه در قالب پارک‌سوار است. این موضوع یعنی پارک‌سوار زیارت در مطالعات شهرداری مورد تأکید قرار دارد.

«ساخت پارکینگ در ابتدای چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر از راهکارهای رفع این مشکل است تا زائران، خودروهای شخصی خود را آنجا پارک کرده و ادامه مسیر را با سرویس‌ها و وسایل حمل‌ونقل رایگانی که مخصوص آنان تعبیه ‌شده است، طی کنند». این همان مفهوم پارک‌سوار است که حجت‌الاسلام مروی نیز در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر بر آن تأکید کرد. 

اتصال قطار شهری به حرم مطهر رضوی، یک راه‌حل اساسی است

خدایی در پایان تصریح کرد: در کنار همه این توضیحات، مسئله تشرف به حرم مطهر رضوی و مسئله پارکینگ که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد مورد استفاده شهروندان مشهدی است، یک راه‌حل اساسی و بلندمدت دارد و آن قطار شهری است. اتصال شبکه قطار شهری به حرم منور، نقطه عطف تشرف زائران به این آستان ملکوتی است.
آلودگی هوای شهر، شلوغی و جولان سارقانی که از پارک خودروها در کوچه پسکوچه‌ها نهایت استفاده را می‌برند، از یک سو و سرگردانی و نارضایتی زائرانی که برای زیارت امام مهربانی‌ها باید متحمل رنج پیدا کردن پارکینگ شوند و در نهایت مجاورانی که حتی اگر بخواهند خودروهایشان را در پارکینگ‌های دورتر از حرم مطهر پارک کنند، وسیله حمل و نقلی راحت، خلوت و سریع در دسترسشان نیست، همگی ضرورت هر چه زودتر حل شدن این معضل را روشن می‌کنند؛ موضوعی که روش کوتاه‌مدت و میان‌مدت آن پارک‌سوار بوده و راه‌حل اساسی و بلندمدتش اتصال قطار شهری به حرم مطهر رضوی است.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.