رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مهم‌ترین شعار و رویکردی که در عرصه علمی، شهید رئیسی دنبال می کرد را کسب مرجعیت علمی مشهدالرضا(ع) در جهان اسلامی معرفی کرد.

رویکرد علمی آیت‌الله رئیسی، کسب مرجعیت علمی مشهدالرضا(ع) در جهان اسلام بود

دکتر مرتضی رجوعی در «یادواره شهدای خدمت» که به مناسبت هفتمین روز عروج شهادت ‌گونه آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه و با حضور عموم دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد برادران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن همایش شهید فخری‌زاده، برگزار شد، عنوان کرد: آیت الله رئیسی در زمان تصدی مسئولیت به عنوان تولیت آستان قدس رضوی تأکید داشت که «مشهدالرضا(ع) به عنوان شهر عالم آل محمد(ص) باید به مرجع علمی جهان اسلام تبدیل شود.»
وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی تأکید داشت که عالم آل‌الله بودن حضرت رضا(ع) در درجه اول و حضور و مراجعه نخبگان و اساتید مبرز علمی به واسطه مضجع شریف حضرت رضا(ع) این ظرفیت را دارد تا مشهد الرضا(ع) به عنوان مرجعیت علمی جهان اسلام شناخته شود.
دکتر رجوعی، حضور میلیونی زائران در بارگاه منور رضوی را یادآور شد و گفت: از نگاه شهید رئیسی، اولویت اول زائرانی که از اقصی نقاط جهان به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند، زیارت است. اما در صورت برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان زمینه بهره ‌مندی دانشمندان، خردمندان و فرهیختگان از علم حضرت رضا(ع) را نیز فراهم آورد.
به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، حضور فعال دانشگاه در عرصه بین‌المللی، یکی از مطالبات آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس هیئت امنا و تولیت آستان قدس رضوی بود و با حمایت‌های معنوی که در این خصوص انجام شد، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) از حیث تعداد دانشجوی خارجی در زمره ۵ دانشگاه اول کشور قرار گرفت.
این مقام مسئول، کسب مرجعیت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در حوزه‌های علمی و فناوری که دارای ظرفیت است، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب جهت حضور دانشجویان و اساتید کشورهای مختلف و کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص برای نظام اسلامی جهان اسلام به ویژه کشورهای حوزه مقاومت و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی در خور شأن نام حضرت رضا(ع) را سه رویکرد اساسی برشمرد که به درخواست آیت‌الله رئیسی برنامه‌های تحولی دانشگاه بر اساس آن ارائه شد.
وی یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحولی دانشگاه را پذیرش دانشجو به صورت نیمه متمرکز معرفی کرد و توضیح داد: با اجرای این طرح تلاش شده است تا دانشجویان از حیث علمی، فرهنگی و اعتقادی مورد بررسی قرار گیرند.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: شهید آیت‌الله رئیسی معتقد بود دانشگاه به عالم آل محمد(ص) باید بتواند در زمینه مرجعیت علمی گام‌ هایی را بردارد و پیشتاز باشد.
دکتر رجوعی در بخش دیگری از سخنانش ضمن معرفی ویژگی‌های دکتر مالک رحمتی، استاندار فقید آذربایجان شرقی و قائم مقام سابق آستان قدس رضوی، گفت: سخت کوشی، فعال بودن، نگاه علمی به فعالیت‌های اجرایی و اقتصادی از جمله ویژگی‌های دکتر رحمتی از زمان دانشجویی تا زمان شهادت بود.
وی با اشاره به اجرای طرح اندیشمندان صنعتی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، اظهار کرد: در زمان حضور این شهید خدمت، ۱۴ پروژه علمی بین دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و بنیاد بهره‌وری موقوفات رضوی تعریف شد و ارتباط بین جامعه، صنعت، علم و دانشگاه همواره مورد تأکید دکتر رحمتی بود.
دکتر رجوعی اجرای طرح کار در عرصه و امکان حضور دانشجویان در مؤسسات مختلف آستان قدس رضوی را از دیگر برنامه‌های مورد تأکید دکتر رحمتی ذکر کرد که در حال انجام است و جمعی از دانشجویان متخصص در مجموعه‌های این آستان مقدس همکاری می‌کنند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.