وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استان خراسان پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد، گفت: ۲۰ درصد یخچال فریزر کشور در خراسان رضوی ساخته می‌شود و این پتانسیل بسیار بزرگی است.

ساخت ۲۰ درصد یخچال فریزر کشور در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، عباس علی‌آبادی صبح امروز در مراسم افتتاح خط تولید دو واحد صنعتی در شهرک صنعتی توس، با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: استان خراسان پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد که نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده مهمترین پتانسیل آن است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وجود امام رضا(ع) پتاسیل بزرگ‌تری است که یک ثروت عظیم در اختیار شما قرار داده است، چرا که نگاه همه عالم اسلام به این شهر است و بسیاری از مسلمین جهان اینجا کعبه آمالشان است.

وی کم‌آبی را از نقاط ضعف این استان دانست و بیان کرد: ۲۰ درصد یخچال فریزر کشور در خراسان رضوی ساخته می‌شود و این پتانسیل بسیار بزرگی است.

علی‌آبادی با اشاره به بهبود زیرساخت‌ها و ریلی‌گذاری صحیح در زمینه صنعت کشور، عنوان کرد: شاه بیت این حرکت صنعتی کردن ایران است، برای این کار باید بازار را توسعه دهیم و به خارج از کشور صادرات داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وسعت بازار تنها محدود به استان و کشور نیست، بلکه بازار ما باید دنیا باشد، ما به دنبال دستیابی به بازارهای جهانی هستیم، به همین خاطر باید اول به لحاظ کیفی ارتقا پیدا کنیم و برای این کار باید مهندسی را تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: اینکه تولیدات ما مانند همه است، افتخار نیست، افتخارآمیز زمانی است که از همه دنیا بهتر تولید کنیم و نوآوری و خلق تازه‌ای داشته باشیم. تعریف ما باید از ساخت داخل تغییر کند و اجزا و اقلام کلیدی تولیدات را خودمان بسازیم.

علی‌آبادی متذکر شد: در تولید لوازم خانگی باید به میزان مصرف انرژی، هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی توجه کنیم، مسئله مهم دیگر در این زمینه قیمت تمام شده است که باید کاهش پیدا کند و برای این کار باید هزینه‌ها را مهندسی کرده و از بهترین‌ها برای خلق بهترین محصول استفاده کنید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دانشمندان سرتاسر عالم باید برای شما کار کنند، گفت: روزی که توانستیم همه دنیا را در خدمت و استخدام خودمان در بیاوریم، آن روز رهبری با ماست و باید در صنعت به این جهت‌گیری برسیم.

وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تأمین منابع مالی در اولویت است و باید این موضوع را حل کنیم و به این سمت حرکت کنیم که از منابع خرد مردم، ظرفیت‌هایی را برای تأمین مالی ایجاد کنیم وگرنه در تولید هیچ نقصی نداریم.

علی‌آبادی افزود: تشکیل شرکت‌های عام‌پروژه در بورس و پذیره‌نویسی از جمله راه‌هایی است که سرمایه خرد مردم را می‌توان به‌عنوان منبع تأمین مالی اخذ کرد، این از راه‌هایی است که تجربه شده، مانند پروژه‌هایی که در بخش نیروگاهی داشتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: باید درک کنیم که در اقلیمی قرار گرفته‌ایم که از برخی جنبه‌ها مانند آب، باید صرفه‌جویی کنیم و بهره‌وری را افزایش دهیم.

وی درباره انتقال آب از دریای جنوب به کشور نیز گفت: ما خط آبی را برای استان خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان در دست اجرا داریم و امیدوار هستیم که طی ۱۲ ماه آینده آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان برسد و از آنجا حرکت را به سمت خراسان جنوبی و رضوی ادامه دهیم.

علی‌آبادی ادامه داد: این آب گران‌قیمت برای صنایع فراهم می‌شود تا آب صنعتی را به مردم اختصاص دهیم، البته سهمی از این آب را نیز در اختیار مردم در مسیر خط لوله قرار می‌دهیم. مسئله مهم این است که این سرمایه گران‌قیمت را خوب استفاده کنیم و در تلاش هستیم که صنایع و کشاورزی را به سمت بهره‌وری بیشتر ببریم.

لزوم افزایش سهم صنعت در انرژی و آب

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید سهم صنعت را در انرژی و آب افزایش داده و در تأمین انرژی و آب اولویت را به صنعت بدهیم، گفت: در وقت کمی که در این دولت داریم، اولویت ما خارج کردن واحدهای راکد از رکود است و به حداکثر رساندن کارخانه‌هایی که از حداکثر ظرفیتشان استفاده نمی‌کنند.

وی درباره تأمین برق صنایع نیز خاطرنشان کرد: حدود پنج هزار مگاوات برنامه در دست اجرا در بخش برق برای صنایع داریم که بیشتر هم تأکید بر استفاده از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی و بادی است، چرا که بار بیشتری برای سوخت کشور ایجاد نکند.

نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی ۴۳ درصد است

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شاخص‌های اقتصادی استان در مجموع رو به رشد و بهبودی است، نرخ بیکاری در استان ۶.۳ درصد است که نسبت به میانگین کشور که بالاتر از این رقم است، تفاوت جدی دارد.

یعقوبعلی نظری با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۴۳ درصد است، افزود: در مجموع طی دو سال و نیم گذشته، حدود ۲۱۰ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد و صد میلیون دلار جلب سرمایه‌گذاری داشتیم.

وی عنوان کرد: در حوزه صنعت و معدن طی دو سال و نیم گذشته برابر اسناد و گزارشاتی که از مسئولان صنعت، معدن و تجارت دریافت کردیم، یک هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری صادر شده که ۷۳۰ مورد از پروانه‌ها ایجادی و ۶۱۲ مورد پروانه توسعه‌ای بوده که افتتاحیه‌های امروز نیز جزو موارد توسعه‌ای است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته دولت حدود ۵۰ همت سرمایه‌گذاری جدید در استان انجام شده است، افزود: حدوداً چهار هزار و ۶۰۰ واحد فعال صنعتی با حدود ۱۳۵ همت سرمایه‌گذاری بروز شده را در ابتدای دولت تحویل گرفتیم، همچنین ۸۹۰ واحد راکد را نیز تحویل گرفتیم که ۳۰۸ واحد راکد در دولت سیزدهم احیا شده است.

نظری ادامه داد: قرار بود ۵۴ واحد راکد دیگر را تا پایان دولت سیزدهم احیا کنیم که حدود ۹۷ همت بر روی این واحدها سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات و ترانزیت در خراسان رضوی ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم، متذکر شد: همه مشکلات در یک مقطع حل نمی‌شود و به‌طور طبیعی باید در حین حرکت مشکلات را کاهش دهیم که این رویکرد به صورت مشترک بین بخش دولتی و خصوصی برقرار است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اولویت ما برای سرمایه‌گذاری از خود استان است و بعد سرمایه‌گذاری از سایر نقاط کشور و خارجی است، خاطرنشان کرد: در یکی دو هفته آینده ۱۰۹ پروژه را به ارزش ۱۴۲ همت، که قرار بود در سفر دوم رئیس‌جمهور به خراسان رضوی بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی انجام شوند را با عنوان «یادگار ابراهیم» انجام می‌دهیم که پروژه‌های وزارت نیرو بیشترین سهم را در این افتتاحیه‌ها دارند.

نظری تکمیل زنجیره تولید در صنایع معدنی استان را مهمترین موضوع دانست و گفت: در حوزه خودروسازی، قطعه‌سازی قوی داریم که لازم است زنجیره آن در استان تکمیل شود.

تولیدات داخلی نیز روز به روز باکیفیت‌تر می‌شود

مدیرکل صمت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: طرح‌هایی که قرار بود در دور دوم سفر استانی شهید جمهور، آیت الله رئیسی افتتاح شود را امروز با حضور وزیر صمت افتتاح می‌کنیم.

امیررضا رجبی افزود: با توجه به تدبیری که استاندار خراسان رضوی داشتند، پروژه‌هایی که قرار بود در سفر دوم رئیس جمهور به استان افتتاح شود، با عنوان «یادگار ابراهیم» افتتاح می‌شود که امروز دو مورد از یادگارهایی که با پیگیری‌ها و حمایت‌های آیت‌الله رئیسی به ثمر نشسته است، افتتاح می‌شود.

وی عنوان کرد: اعداد و ارقام گویای این است که آنچه که دولت سیزدهم در ابتدای کار تحویل گرفته بود و آنچه که امروز وجود دارد، کاملاً قابل مقایسه است. در حوزه سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌برداری رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم که حاکی از ایجاد امنیت در فضای سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل صمت خراسان رضوی متذکر شد: این فضا با ارتباط مؤثری که با کشورهای همسایه برقرار شد، به وجود آمد و همه اینها باعث ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاری‌ها شد.

رجبی با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه صادرات و تولید رشد داشتیم، گفت: در جلسه‌ای که با مدیران واحدهای تولیدی داشتم، ۹۵ درصد آن تولیدکنندگان سالانه بیش از ۲۰ درصد رشد تولید داشتند.
وی متذکر شد: نافی مشکلات نیستیم اما چرخ تولید کشور با سرعت در حال پیشرفت است و تولیدات داخلی نیز روز به روز باکیفیت‌تر می‌شود.

مدیرکل صمت خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه فضای سرمایه‌گذاری در استان رو به توسعه است، افزود: قفل واگذاری زمین برای شهرک‌های صنعتی در دولت سیزدهم شکسته شد و خوشبختانه برای احداث شهرک صنعتی جدید در مشهد زمینی اختصاص داده شد.

گفتنی است؛ در این مراسم دو پروژه صنعتی توسعه‌ای افتتاح شد، نخست فاز دو کلور که زیرمجموعه شرکت پگاه شعله خراسان است، در فاز ۲ شهرک صنعتی توس و در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید، این کارخانه تولیدکننده ماشین لباسشویی خانگی، ماشین ظرفشویی و تلویزیون رنگی LED است.

در ادامه نیز طرح توسعه شرکت توسعه و تجارت رویای نسل پارس که با نام تجاری سوئیس پلاس اقدام به تولید لوازم خانگی برقی می‌کند، به بهره‌برداری رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.