رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: ورود مداخله‌گرانِ غیرمجاز، طب سنتی را از مسیر علمی ودانشگاهی خود منحرف کرده است که این موج مداخله‌گری باید به روش‌های علمی و درست مهار شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور: 
برخورد با مداخله گران درمانی غیرمجاز ضروری است

به گزارش روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی کشور؛ محمد رئیس‌زاده در نخستین کنگره ملی طب ایرانی گفت:  هم‌اکنون در موضوع تلفیق طب ایرانی و طب مدرن با ورود مداخله گران غیرمجاز که در همه حوزه‌های پزشکی ورودی سونامی گونه‌ای داشته‌اند، روبرو هستیم. ورود مداخله گران غیرمجاز، طب سنتی را از مسیر علمی ودانشگاهی خود منحرف کرده است که این موج مداخله گری باید به روش‌های علمی و درست مهار شود.

رئیس‌زاده با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی نگاهی کاملا مترقی و مبتنی بر سیاست‌های کلی سلامت را در پیش گرفته است گفت: استاندارد کردن و علمی سازی روش‌های تشخیص و درمان مبتنی بر شواهد و کارآزمایی‌های بالینی در طب سنتی نکته بسیار مهمی است که همگی موظف هستیم به این موضوع بپردازیم.

وی با اشاره به جایگاه ارزشمند استادان پزشکی ایران گفت: این مفاخر در هر کشور سند دانایی تکرارشونده ملت‌ها هستند تا جایی که امروزه برخی جوامع به دنبال اسطوره سازی و مصادره کردن این استادان و بزرگان برای خود هستند و در سطح جهانی دعوای جدی در این حوزه در جریان است که نشان می دهد این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه تاریخ و سابقه کشور ما در حوزه پزشکی بسیار پرافتخار و معتبراست گفت: معتقدیم که  نه تمدن روم، نه مصر و نه یونان هیچ‌کدام به اندازه تمدن ایران، در این حوزه پرمحتوا  نیست.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: کتاب‌های پزشکی ما ۶۰۰ سال مرجع بلامنازع دانشکده‌های طب در اروپا بوده است. باید این سابقه که حافظه دانایی تکرارشونده جامعه ماست واکاوی شود و در کنگره‌های بین‌المللی برای بررسی ابعاد تاریخی پزشکی در ایران بحث شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اخلاق حرفه‌ای و وجدان‌کاری تصریح کرد: این نیاز ضروری امروز ماست. درون جامعه پزشکی، بحث وجدان و تعهد کاری و در بیرون از جامعه پزشکی، درک درست از وقایع پیرامون جامعه پزشکی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور عمل به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری وسایر اسناد بالادستی را سر لوحه اقدامات سازمان در حوزه‌های مختلف عنوان کرد و افزود: ملاک قراردادن اسناد بالا دستی و نوشتن شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که برای اجرای قوانین هستند مهم‌ترین اقدام است. ما نیاز به قانون جدید نداریم و هرکسی می‌خواهد حوزه سلامت را مدیریت کند در هر موقعیت و جایگاهی این سند را مقابل خود قرار دهد.

وی در پایان گفت: آنچه در بند ۱۲ سیاست‌های ابلاغی آمده، روش توسعه طب سنتی را در حوزه داروهای گیاهی، تشخیص و درمان مشخص کرده است. از نظر ما در حیطه تایید یک روش درمانی، تفاوتی بین کاربست طب مدرن و سنتی وجود ندارد. هر روشی قرار است در حوزه درمان بیماری‌ها مطرح شود باید مورد بررسی و کارآزمایی بالینی قرار گیرد، سپس به‌عنوان یک روش علمی قابل قبول مطرح شود و هیچکس چه در طب مدرن و چه در طب سنتی، اجازه ندارد درمانی را بدون طی شدن مسیرهای علمی استاندارد، بکار ببندد، چون این نص صریح سیاست‌های کلی سلامت کشور است.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.